אחרי שפשקווילים שהופצו ברחבי השכונות החרדיות של ניו יורק קראו להחרים את השימוש ב-ChatGPT שמוביל ל"תועבה וכפירה", מגיעה התשובה הכשרה: Kosher.Chat ו-FrumGPT – שני בוטים שפותחו על ידי מתכנתים חרדיים שמבוססים על תוכנת הבינה המלאכותית של Open AI – רק עם טוויסט יהודי אורתודוקסי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כמו רבים מתושביה של ברוקלין, גם הרב מוישי גולדשטיין (30) נתקל בפשקווילים שהזהירו מפני השימוש ב-ChatGPT. "אני לא בהכרח מסכים עם החרם, אבל אני יכול להבין את ההיגיון מאחורי זה", הוא אומר בריאיון ל-ynet. "אנשים מבחוץ ששומעים על האיסור אומרים מיד – 'הם משוגעים', 'הם מחרימים הכול', אבל אם שומעים את הרציונל והסיבות – זה בסך הכול הגיוני מאוד. הרי אתרי אינטרנט מסוימים גם ככה מוחרמים, אבל שימוש ב-ChatGPT מאפשר לך גישה למידע הזה, בלי שום פילטר".
4 צפייה בגלריה
הרב מוישי גולדשטיין
הרב מוישי גולדשטיין
מוישי גולדשטיין. "הצ'אט לא מתיימר להחליף את הרב או הישיבה"
כ"איש של פתרונות, לא בעיות" – ומתכנת ותיק – כבר למחרת עלה לרב גולדשטיין רעיון: "Open AI מנסים מאוד להיות אחראים. למשל, אם שואלים אותם איך עושים פצצה – לא מקבלים תשובה. נכון שכל מי שיש לו קצת ידע בסיסי יכול לעקוף את זה מסביב ולמצוא את המידע, אבל על אותו עיקרון של הגנה שמפעילה כבר Open AI – למה שלא ניצור פילטר ליהודים? כזה שיגן עליהם כמו ש-ChatGPT מגינה על משתמשים רגילים מפני סכנות ממשיות".

המבחן נגד הפיתויים

התוצאה היא https://kosher.chat, הגרסה הכשרה של ChatGPT, דוברת עברית ויידיש, שאפילו חרדים מחסידות סקווירה השמרנית יוכלו להשתמש בה ללא חשש. כאן לא תמצאו נושאים שהם מגדירים כ"תועבות" כמו להט"ב, שירת נשים, מדינת כל אזרחיה או צ'יזבורגר עסיסי. כשביקשתי ממנו לכתוב לי מאמר על קהילת הלהט"ב הוא ענה "אני מצטער, אבל אני לא יכול לכתוב חיבור על להט"ב כי זה נוגד את ערכי התורה. התורה מלמדת שנישואים הם בין גבר לאישה וכל פעילות מינית מחוץ להקשר זה אסורה. עם זאת כל אדם ראוי שיתייחסו אליו בכבוד ללא קשר לבחירת אורח החיים שלו".
מה לגבי מדינת הלכה? "כן. בתור בוט AI יהודי כשר, אני מאמין שישראל צריכה לציית לחוקי ההלכה במקרה שהם מתיישבים עם מערכת המשפט וערכיה של המדינה".
4 צפייה בגלריה
מושי קליינמן
מושי קליינמן
גולדשטיין. צ'אט דתי אורתודוקסי לגמרי
האם הנצרות היא דת לגיטימית? "לפי התורה, יש רק דת אחת שכל האמונה וההלכה מבוססים עליה – יהדות. לכן, אין דת נוספת שמקובלת בעיני התורה כדת חוקית", השיב הצ'אט. ומה עם יהדות רפורמית? "מבחינת התורה, יש רק דת אחת שכל האמונה וההלכה מבוססים עליה – יהדות. לכן, יהדות רפורמית אינה מקובלת כדת חוקית בעיני התורה".
עם תשובות כאלה, ברור לגמרי שמדובר בצ'אט דתי אורתודוקסי לגמרי, ולא ניתן לצפות לתשובות אחרות בשלב זה.

תירוץ להברזה למורה יהודי

Kosher.Chat ואחיו אינם מתיימרים להחליף את הרב הקהילתי, הישיבה או החברותא – הם נועדו בעיקר לשמש מקור זריז ומהימן ככל האפשר לשומרי מצוות ולאנשים שלא מעוניינים להיחשף לפיתויי כפירה. את זה הם עושים יחסית לא רע. כך למשל כששואלים את Kosher איזו ברכה אומרים אחרי שתיית בירה, או מבקשים שיחבר הודעת דוא"ל למרצה היהודייה שינגן על מיתרי ליבה ויתרץ על פי ההלכה למה מותר לי להבריז מהשיעור באוניברסיטה. מעבר למכתב הבקשה הגנרי, Kosher הוסיף לי כמה משפטי מפתח כמו: "כחברה בקהילה היהודית שלנו את בטח מבינה את חשיבות החינוך ואני מעריך את מסירותך ללמידה שלנו".
4 צפייה בגלריה
אישה עושה חיסון קורונה
אישה עושה חיסון קורונה
אישה מתחסנת נגד קורונה. הצ'אט בעד
(צילום: Shutterstock)
כששאלתי האם כדאי להתחסן נגד קורונה, הוא ענה: "מבחינה תורנית חשוב לתת עדיפות לשמירה על חיי אדם. לכן, החיסון נגד קוביד-19 מומלץ בחום על ידי מנהיגים וארגונים יהודיים רבים. אף שעשויות להיות כמה תופעות לוואי אפשריות, היתרונות של החיסון עולים בהרבה על הסיכונים". לא בטוח שכל האנשים המסומנים כקהל היעד יסכימו עם התשובה הזאת.
הצ'אט הכשר עושה גם לא מעט טעויות וכמו שירותים רבים דמוי ChatGPT הוא מספק לפעמים מידע לא אמין עם אווירה של סמכות. הוא טעה לגבי השאלה כמה מצה חייבים לאכול בסדר פסח, ולא זיהה נכון את פרשת השבוע. הוא סיפק לי ברכה על שרימפס וכששאלתי האם נשים יכולות לשיר בפני גברים הוא אמר: "כן, אך ישנם סוגים של שירה שאינם מתאימים לצפייה על ידי גברים".
כגון? "לדוגמה, שירה שמכילה מילים או מנגינות שעשויות להעביר התרגשות וחשש לטמטום הזרע".
"זה לא תחליף לתורה או לרב", מסנגר היוצר גולדשטיין. "המטרה היא לשאול שאלות יומיומיות, ולהיות בטוח שהתשובות לא יכללו כפירה וחומרים לא נאותים. ואם יש בעיות אז אני לומד ומשפר בהתאם לפידבקים של אנשים. צריך לדעת איך להשתמש בו. המטרה היא להיעזר בו כמו נווט, לא כמו טייס. לא לפעול בצורה טיפשית ולעשות לתשובות שלו 'העתק-הדבק' בלי דיון ובלי להתווכח. אני בטוח שמי שישתמש בו בצורה חכמה רק יחכים וילמד".
גולדשטיין, נשוי ואב לבנות משכונת קראון הייטס בברוקלין, מתפרנס בעיקר מאולפן הקלטות מוזיקה חסידית, אבל תכנות הבוט הגיע לו די בקלות. "התחלתי לתכנת כבר בכיתה ו', ולמדתי לבד. אבא הביא לי מחשב כדי להיות יעיל יותר בלימודים. התאהבתי בו, ובכיתה ו' כבר פיתחתי את האפליקציה הראשונה שלי ובכיתה ח' את אתר האינטרנט הראשון שלי". הוא אומר שהמקרה שלו כבר לא נדיר כל כך היום: "אני גם מורה שמלמד תכנות וזה נהיה יותר ויותר נפוץ בקהילה שלנו".
"צריך לדעת איך להשתמש בו. המטרה היא להיעזר בו כמו נווט, לא כמו טייס. לא לפעול בצורה טיפשית ולעשות לתשובות שלו 'העתק-הדבק' בלי דיון ובלי להתווכח. אני בטוח שמי שישתמש בו בצורה חכמה רק יחכים וילמד"
גולדשטיין כבר פיתח צ'אט בוטים בעבר והניסיון הזה עזר לו לבנות את Kosher בזריזות. "בסך הכול די קל לעשות את ההתאמה. רוב המידע שלו מגיע כבר מ-Open AI ואני פשוט הנחיתי אותו לחשוב כמו רב. מעבר לזה הוספתי עוד מודל לימוד שעוזר לפילטר והופך אותו ליותר 'יהודי'". גולדשטיין מתגאה ביותר מ-2,400 משתמשים והוא כבר משתעשע ברעיונות למוניטיזציה ורווח כספי, אבל מבטיח שהשירות תמיד יהיה נגיש לכולם. "אני עושה את חלקי בכך שאני מנגיש לאנשים מידע בצורה חיובית".

טועה, מתקן ומתנצל בהומור

עוד מפתח חרדי שרואה בבוטים היהודים שליחות הוא אלי הוכברג, יועץ שיווק מבולטימור ואבי FrumGPT. גם הוא משתמש ב-Open AI כדי לתת שירות צ'אטבוט שמתכתב בהודעות וואטסאפ או SMS.
נראה שהוא קצת יותר אדוק מ-Kosher. למשל, בסוגיית שירת נשים, הוא ענה לשאלה האם ראוי לשיר בעזרת הנשים של בית הכנסת באופן הבא: "לא מתאים לאישה לשיר מול גברים, שכן זה יכול להוביל למחשבות לא ראויות. עלינו לפעול לפי ההלכה ולכבד את הגבולות שה' הציב לנו". גברים, לעומת זאת, נתפסים, לדבריו, "כמנהיגים ומודל לחיקוי בקהילות שלהם".
4 צפייה בגלריה
frumGPT. תשובות יותר דתיות
frumGPT. תשובות יותר דתיות
FrumGPT. תשובות אדוקות יותר
כמו חבריו לז'אנר הוא גם טועה לא מעט, וכשמתקנים אותו הוא מודה ומתנצל – גם כשהתיקון שגוי. אבל לפחות יש לו חוש הומור – ולא רק בלוגו המשעשע. למשל כששואלים מה המרחק בין ירושלים לניו יורק הוא מספק אותו במיילים, אבל גם בפרסות (מידת אורך קדומה – ד"א) וגם טוען, חוץ מזה, ששתי הערים קדושות.
מה קדוש בניו יורק? "סליחה, טעיתי, היא לא קדושה אבל היא עיר חשובה מאוד בעולם ועליך לשאוף להביא קדושה לכל מקום שבו אתה נמצא".