ישראל ואוקראינה חתמו השבוע בקייב על מזכר הבנות היסטורי בנושא שיתופי פעולה ארכיוניים בין שתי המדינות. על ההסכם חתם מטעם ממשלת ישראל שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, ומהצד האוקראיני ראש המכון הלאומי של אוקראינה, אנטולי חרומוב.

זהו הסכם ראשון שנחתם עם אוקראינה מאז תחילת המלחמה עם רוסיה, שפרצה בפברואר 2022. מעבר לחשיבות מעשית (גישה למסמכים המוכיחים יהדות, סיוע לעבודת ההיסטוריונים שישפכו אור על תקופת השואה באוקראינה), יש לו חשיבות סמלית על רקע חילוקי הדעות בנושא הזיכרון ההיסטורי ועל רקע "שאלת האנטישמיות האוקראינית", אחת המרכזיות בפולמוס סביב המלחמה.
העבודה על מזכר ההבנות נמשכה כחמש שנים. המסמך מסדיר שיתופי פעולה בין הארכיונים הלאומיים של שתי המדינות ומאפשר גישה חופשית לרשויות, לחוקרים ולאזרחי שתי המדינות למסמכים ארכיוניים מתקופות שונות.
1 צפייה בגלריה
טקס החתימה
טקס החתימה
טקס החתימה. שגריר ישראל בקייב עם ראש המכון הלאומי של אוקראינה
(צילום: שגרירות ישראל באוקראינה)
בין ישראל לאוקראינה יש לא מעט סוגיות היסטוריות רגישות, חלקן קשורות לתקופת השואה ולסוגיית מעורבותם של אוקראינים ברצח יהודים. ישראל הציעה בזמנו להקים ועדת היסטוריונים לליבון הסוגיות הללו, אך לא זכתה לתשובה מהצד האוקראיני.
מי שעשוי ליהנות מההסכם הם אותם מועמדים לעלייה לישראל שמתקשים להוכיח את יהדותם. בזכות ההסכם הם יוכלו לקבל גישה למסמכים שיסייעו להם בכך.
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אמר: "ההיסטוריה המשותפת של שני העמים משתקפת במאות אלפי מסמכים ארכיוניים. אני מקווה שמזכר ההבנות שעליו חתמנו יסייע לקבל תשובות לכמה שאלות הקשורות לעבר המשותף שלנו".