קרן חדשה, בשם The ADIR Challenge Foundation, מפרסמת קול קורא להגשת רעיונות ומיזמים טכנולוגיים שיש בהם לסייע במאבק באנטישמיות הגואה ברחבי העולם. בשלב הראשון של האתגר יחולקו שלושה פרסים בגובה עשרת אלפים דולר כל אחד – לרעיונות שיזהו בעיות התורמות לליבוי ולהפצת אנטישמיות, ויציעו פתרונות חדשניים. הרעיונות הזוכים יתקדמו לשלב השני של האתגר, שבו המשתתפים יתבקשו להציג אבות-טיפוס של פתרונות טכנולוגיים למאבק באנטישמיות. הפתרון הזוכה יקבל פרס של מיליון דולר.
הגשת רעיונות תתאפשר באתר היוזמה החל מהיום ועד 30 באפריל. שלושת הזוכים בשלב הרעיונות יוכרזו ביום העצמאות הקרוב.
3 צפייה בגלריה
אדיר מסיקה ז"ל ואמו שירי
אדיר מסיקה ז"ל ואמו שירי
אדיר מסיקה ז"ל לצד אימו שירי
מיזם The ADIR Challenge מוקדש לזכרו של אדיר מסיקה ז"ל אשר נרצח במסיבת נובה ליד רעים, תוך שהוא נאבק בידיים חשופות במחבלים ומציל את חייהם של זוגתו וצעירים נוספים. הקרן הוקמה על ידי מוריאל לוטן – דודתו של אדיר, יזמת, משקיעה ובעלת חברה לייעוץ אסטרטגי לממשלות, חברות וארגונים בתחום האנרגיה והביטחון, וד"ר שי הרשקוביץ – מרצה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, יועץ אסטרטגי, מומחה לחדשנות פתוחה, ולשעבר ראש מחלקת המחקר בארגון ה-XPrize היוקרתי, האמון על תכנון והשקת תחרויות גלובליות לקידום פריצות דרך טכנולוגיות.
לצד הקרן התגייסו שורת ארגונים כמו The Shoah Foundation של סטיבן ספילברג, הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA), בית הספר ליזמות של אוניברסיטת רייכמן והליגה נגד השמצה. שורת מומחים ממגוון תחומים, דוגמת חקר אנטישמיות, יזמות, השקעות, הייטק ומשפט, יכהנו כיועצים וכשופטים בתחרות. בין המשתתפים אפשר למנות את יסמין גרין, מנכ"לית האינקובטור הטכנולוגי Google Jigsaw, סם לסין, שכיהן כ-VP Product בפייסבוק, העתידן ד"ר רועי צזנה, חמוטל מרידור השותפה בקרן Vintage, יזם ההייטק שאול אולמרט ורבים אחרים.
"הטבח הנורא ב-7 באוקטובר, שבו איבדתי את אחייני האהוב אדיר, הוא אחד מביטויי השנאה והאכזריות הנוראים שידעה מדינת ישראל והאנושות כולה", אמרה מוריאל לוטן. "הזוועות שבוצעו בו התאפשרו על ידי שנים של הסתה, הקצנה, דה-הומניזציה ואינדוקטרינציה משיחית. נוסף על הזוועות הללו אנחנו רואים תופעות שמדירות שינה מעיני כל יהודי וישראלי בעולם, הכוללות הצדקה של הטבח, הכחשה והסתה אנטישמית כנגד יהודים וישראל, המגיעה לכדי קריאות לטיהור אתני".
3 צפייה בגלריה
מוריאל לוטן (יוזמת הפרס) ואדיר מסיקה ז"ל
מוריאל לוטן (יוזמת הפרס) ואדיר מסיקה ז"ל
מוריאל לוטן, יוזמת הפרס, לצד אדיר מסיקה ז"ל
ד"ר שי הרשקוביץ הוסיף: "לצערנו, הטכנולוגיה משמשת כלי אפקטיבי מאוד להפצת שנאה ואנטישמיות. אנחנו רוצים להפוך את הקערה על פיה ולגייס את הטכנולוגיה למאבק בתופעות כאלה. באמצעות חוכמת ההמונים נאתר את הזירות המרכזיות שבהן האנטישמיות פורחת, ונציע רעיונות לשינוי".
"אדיר האהוב שלי היה ילד שאהב את החיים", מספרת שירי לוטן מסיקה, אימו של אדיר ז"ל. "הוא נרצח תוך שהוא מגן בגופו על חבריו, לא כי היה גיבור, אלא כי ידע שזה מה שהוא אמור לעשות, להילחם בשונאי אדם שהחיים הם חסרי משמעות עבורם". לדבריה, "ב-7 באוקטובר הוצפנו כולנו בגל של שנאה ואלימות מפלצתית. אני רואה באתגר הזה שנרקם לזכרו כמקום מרפא. הרגשנו את השנאה מתפשטת וכיצד היא מטשטשת חלקים בריאים של חיים, את הקשרים בין בני אדם, הדיאלוג המכבד, האהבה והרגש. אנו למדים שהטכנולוגיה הזמינה לכול מפיצה ומידבקת בשנאה בהיקפים ובמהירות גדולים מתמיד. נדמה שהיום התחרות היא על מי יותר קיצוני, פרובוקטיבי וחריף. אני מקווה שאתגר אדיר, שכשמו כן הוא, יצליח להביא את ההמונים להתחרות מי מפיץ יותר אהבה וכבוד ומשמעות לחיים".
3 צפייה בגלריה
משפחת מסיקה בראש השנה, 3 שבועות לפני מתקפת הטרור
משפחת מסיקה בראש השנה, 3 שבועות לפני מתקפת הטרור
משפחת מסיקה בראש השנה, שלושה שבועות לפני מתקפת הטרור
ד"ר רוברט ג'יי ויליאמס, מנכ"ל קרן השואה (The Shoah Foundation), אשר עוסקת בין השאר בגבייה ותיעוד עדויות מנפגעי טבח 7 באוקטובר, אמר כי "המאבק באנטישמיות מחייב חדשנות, שותפות ורעיונות נועזים. הגישה הפרואקטיבית של אתגר אדיר יכולה להבטיח לא רק את פתרון הסוגיות הבוערות כרגע, אלא גם לבנות חוסן מתמשך כנגד שנאת יהודים בטווח הארוך".
"אתגר אדיר הוא הזדמנות להנציח ולהעניק משמעות ותוחלת לאובדן הטרגי של אדיר מסיקה ב-7 באוקטובר", הוסיפה הינדי פופקו, סגנית נשיא בכירה לקשרי חוץ בפדרציית ניו יורק. "אדיר מאחד את כולנו במאבק נגד האנטישמיות באמצעות חוכמה, יוזמה וחדשנות. אנחנו מלאי הערכה לכל שורת המומחים העולמיים שהצטרפו לוועדה המייעצת ולחבר השופטים של המיזם, וכמובן למוריאל ושי על בניית החזון היצירתי והאסטרטגי שלו".