מדי שנה, שלי ברוורמן מניו יורק סופרת את הימים אחרי ה"וולנטיין דיי", כדי שהסופרמרקט המקומי בשכונה שלה באפר ווסט סייד יפנה את בונבוניירות הלבבות למיניהן וימלא את המדף בקונפיטורות מיוחדות לפסח שמיוצרת במיוחד על ידי "מנישביץ", אחד ממותגי המזון המובילים של אוכל כשר בעולם. גם לבקבוקי הקולה המיוחדים עם הפקק הצהוב המיוצרים בארצות הברית במהדורה מוגבלת לפסח, היא לא יכולה לחכות. במקום סירופ התירס הרגיל, הפקק הצהוב מסמן כי המשקה התוסס יוצר רק עם סוכר.
"המשפחה שלי פשוט אוהבת את זה יותר, זה לא קשור אפילו לשמירה על כשרות", היא אומרת. אבל גם משפחת ברוורמן הופתעה לגלות השנה עוד לפני פורים את המדף הכשר לפסח הולך ומתמלא בסופר המקומי. "לראות מצות, גפילטע פיש וחזרת בפברואר? זה כבר ממש מוגזם, אפילו בשביל חובבי פסח כמונו". והיא לא לבד. בכל רחבי ארצות הברית, רשתות השיווק והמרכולים השיקו השנה את אגף המוצרים הכשרים לפסח מוקדם מהרגיל, רק כדי לגלות שאין ממש קונים.
2 צפייה בגלריה
המצות מחכות לקונים
המצות מחכות לקונים
המצות מחכות לקונים
(צילום: Colleen Michaels, Shutterstock)
הסיבה למכירה המוקדמת היא פחות התקרבות קמעונאית לדת היהודית ויותר מקרה של "טעות בזמנים". בארצות הברית פועלים לפי לוח השנה הגרגוריאני, ורוב החגים הלא-יהודיים מגיעים בתאריכים מוגדרים שחוזרים על עצמם בו במועד מדי שנה. כשחג אחד נגמר, חנויות המכולת מצטיידות לזה שבא אחריו ברשימה. לצורך העניין, כשמפנים את שאריות ביצי השוקולד של פסחא שלא נמכרו, מגיעות המצות – וזה לא משנה אם מוקדם מדי לקנות אותן או לא.
על שנה מעוברת, כמו השנה, רוב הקניינים לא שמעו מעולם. וכך התחיל הטלפון של שני סיידמן, מנהלת השיווק הראשית של חברת Kayco, המפיצה הגדולה ביותר באמריקה של מזון כשר, לצלצל ללא הפסקה: "הסופרמרקטים מתקשרים אליי מודאגים ותוהים למה המוצרים לא נמכרים. הם אומרים לי – אנחנו מסתכלים על מספרים מהשנה שעברה, ועכשיו זה רחוק! הם ממש לחוצים כי אין מספיק מכירות. אז אני מראה להם לוח שנה ומסבירה להם שפסח כמה שבועות מאוחר יותר השנה, רק ב-22 באפריל".
וזאת בעיה, כי משפחת ברוורמן היא כנראה אנומליה. להבדיל מבהלת הקניות לחג בישראל, מחקרים מראים ששיא המכירות לפסח בארצות הברית מגיע רק יומיים לאחר תחילת החג, כך שרוב הסופרמרקטים הבינו שהם ייתקעו עם מלאי נוסף של מוצרים כשרים לפסח ב-2024 לפחות עוד שבועיים.
2 צפייה בגלריה
מוצרים כשרים לפסח במרכול בארה"ב
מוצרים כשרים לפסח במרכול בארה"ב
מוצרים כשרים לפסח במרכול בארה"ב
(צילום: Shlomit Koslowe, Shutterstock)
"הרבה פעמים צריך ממש לחנך את הקניינים", אומרת סיידמן, "הם אומנם אחראים על התחום הכשר בחנות ומבינים את הדברים הגדולים – אבל לא את הפרטים הקטנים. וכך קרה מה שקרה השנה. אנחנו ממש צריכים לצאת וללמד אותם דברים בסיסיים כמו לוח השנה העברי". לצורך כך אף הוציאו ב-Kayco מדריך מיוחד לסופרמרקטים, שבו הם מנסים לענות לכל השאלות שהם מקבלים.
אבל הבלבול הוא הדדי – גם הצרכנים הולכים לאיבוד בתרגום. כמו במקרה המפורסם של אחד ממותגי הקפה המוכרים ביותר בארצות הברית, מקסוול האוס, שסבל שנים מירידה במכירות במשקי בית יהודים לקראת הפסח. התברר שמכיוון שקטניות אסורות בפסח (לפחות לחלק מקהילות ישראל), יהודים אמריקנים רבים נמנעו מ-Coffee Beans, עד שהחברה הצליחה להוציא פסק דין רבני שלפיו פולי קפה הם לא Beans (Bean – שעועית), אלא למעשה פירות יער ולכן מותרים לפסח.
"עכשיו המצב משתפר ויש יותר הבנה", אומרת סיידמן, "כל שנה המבחר הכשר לפסח רק הולך וגדל, ובהתאם גם המכירות. זה כבר חוצה את הקהלים שמחפשים רק כשרות. יש אנשים שממש אוהבים את המוצרים האלה בגלל הטעם, או מחפשים אותם כי המרכיבים לרוב יותר בריאים, או כאלה שרגישים לגלוטן. אז נכון, יש דברים שצריך לשנות בגלל פסח וזה הופך את כל העניין לבלגן, אבל לפעמים זה לטובה".