משטרת מדינת ניו יורק פתחה בחקירה, לאחר שכ-50 מצבות הושחתו והופלו בכמה בתי קברות יהודיים סמוכים זה לזה בעיירה רוטרדם שבצפון המדינה. המשטרה מסרה כי עדיין לא ברור אם מדובר בפשע שנאה, אך חברי הקהילה מודאגים ובטוחים כי מדובר במחאה על המלחמה בעזה.
מהמשטרה המקומית נמסר כי מדובר בגל של כמה תקריות ונדליזם שונות, כשהראשונה דווחה כבר לפני שבועיים, אך ייתכן שהתרחשה עוד לפני כן. שוטרים מצאו את המצבות המושחתות כשמסביבן אשפה רבה, אבל לדבריהם לא נמצאו במקום כתובות גרפיטי או מלל כלשהו על מנת לסווג את הוונדליזם כפשע שנאה.
בני נוער מקומיים נתפסו כמה פעמים בעבר משחיתים קברים באזור, ומנסרים את מצבות האבן שמעליהם. המשטרה מסרה כי תשאלה מספר משפחות שגרות בסמוך לבתי העלמין וסגן מפקד המשטרה אמר כי התקריות עדיין בחקירה: "אם יימצא שהן נובעות ממניעי שנאה או מכוונות ספציפית לדת מסויימת - נגדיר זאת כפשע שנאה".
יו״ר הפדרציה היהודית של צפון מזרח ניו יורק, ג׳פרי הנדלמן, אמר כי "עם כל מה שקורה עכשיו בעולם, זה נראה כמו ביטוי אנטישמיות מובהק. יש כאן הרבה אנשים שמפחדים עכשיו". לדבריו, בית הקברות הוקם בשנות ה-90 של המאה ה-19 ועבר ניקוי יסודי לפני כשמונה שנים. זאת פעם ראשונה בהיסטוריה, לדבריו, שמצבות הקברים מושחתות כך, והוא פועל לכך שישוחזרו במהרה.
"זה קשה וקורע לב לראות זאת", הוא אמר. "כולם מבינים שבתי קברות הם מחוץ לתחום, זהו מקום מיוחד לכבד את יקירינו מהקהילה שנפטרו.זה לא מוסרי".
הרב רפי שפיצר, ראש קהילת "אגודת אחים", שמחזיקה חלקים מבית העלמין, אמר כי נודע לו על הוונדליזם ביום שישי האחרון דרך חבר קהילה יהודית אחרת. "פניתי מיד למשטרה ונסעתי לבית הקברות. כשנכנסתי הייתי פשוט בהלם. היה מאוד ברור שנגרם שם המון נזק, הרבה אבנים מופלות, חלקן שבורות. אפשר לראות שנדרש מאמץ אמיתי כדי לדחוף אותן".
לדברי שפיצר, ללא קשר למי שביצע את הוונדליזם, הוא נוצר "בהשראת תרבות של שנאה נגד יהודים שגדלה מאז החלה המלחמה בעזה. אנחנו רואים שיש שנאת יהודים עמוקה, ואני בהחלט חושב שזה כמו מקרה מסוים של משהו שהוא אנדמי לחברה שלנו", הוא אמר. "גם אם יתברר שזו חבורה של בני נוער שיכורים שעשו את זה - מה שאני נוטה לחשוב שזה לא המקרה המדובר - יש הרבה פעולות הרסניות שאנשים שיכורים יכולים לעשות, והעובדה שזה לקח את הצורה הזו, להתקפה ספציפית על הקהילה היהודית כך, בלי קשר לאיך זה קרה - זה אנטישמי".
כמה מחברי הקהילה ציינו בנוסף כי אוניבריסטת יוניון קולג’, שנמצאת בעיירה הסמוכה סקנקטדי, הפכה מאז תחילת המלחמה בעזה לקרקע סוערת של מאבקים בין סטודנטים פרו-ישראלים לפרו-פלסטינים. משרד החינוך בוחן מספר תקריות אנטישמיות, איסלמופוביות ואנטי-ערביות שהתרחשו בקמפוס. למרות שבאוניברסיטה לא התקיימו הפגנות מסוג מאהלי המחאה הפרו פלסטינים שצצים כעת בקמפוסים רבים ברחבי ארצות הברית - בקהילה היהודית מאשימים כי האווירה המתוחה מחלחלת אל מחוץ לקמפוס ואם ההנהלה לא תפעל למגר את התופעה "תרבות השנאה תגיע לכל מקום באזור".