הקהילה היהודית הגדולה באירופה (כחצי מיליון יהודים) מסכמת שנת קורונה לא פשוטה שהחלה בגל ההדבקות והתמותה שהביא פורים 2020, המשיכה בסגרים ובמחסור בחיסונים, וממשיכה עדיין בהגבלות שפוגעות קשה בהתנהלות החיים היהודיים בצרפת, כפי שהיו מוכרים עד כה.

אבל היום, ערב פסח 2021, נראה שיש מפנה. מצד אחד, גם את הפסח הזה יעברו יהודי צרפת תחת מגבלות התקהלות ובסגר חלקי, הכולל עוצר לילי החל מהשעה שבע מדי ערב. מצד שני, השנה שחלפה לימדה רבים איך להמשיך לחיות ככל האפשר כרגיל, ולקיים בכל זאת תפילות ומנהגים, תחת מגבלות הריחוק החברתי והנחיות הבריאות.
הרב מיכאל ג'ורנו, שמחזיק בכמה כובעים בקהילה היהודית ועומד, בין היתר, בראש בית כנסת ברובע ה-15 בפאריז, מתאר שיפור לעומת הפסח שעבר: "בשנה שעברה היו הרבה חששות. ההגבלות היו קשות וכמו בישראל, היינו רק המשפחה הגרעינית סביב השולחן, עם אפשרות מעטה מאוד לתפילות משותפות.
"עכשיו המצב שונה. אנחנו יודעים הרבה יותר על הנגיף עצמו, למדנו איך לשמור על הכללים שיאפשרו לנו לא להידבק, ובעיקר למדנו להמשיך לחיות. לעומת שנים רגילות אנחנו עדיין במקום אחר, ועדיין לא יכולים לערוך אירועים גדולים, או אפילו קידוש, בבית הכנסת. אבל עם הקפדה על עטיית מסכות ועם החיסונים באופק - אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון".
מה נשתנה השנה? "יש לנו עוצר לילי, כך שצריך לסיים את התפילות עד שבע בערב, וזה אפשרי. כואב לי שלא נוכל לקיים את הסדרים הקהילתיים שעשינו בעבר, ששירתו בעיקר את המבוגרים והבודדים בקהילה. עכשיו אנחנו כל אחד בביתו, וכמעט אי אפשר לארח או להתארח. אני מקווה שבעזרת החיסונים נוכל עוד מעט לצאת לדרך חדשה, כמו שרואים בישראל. חשוב לשמור על זהירות ולא לחגוג מוקדם מדי. שניהנה מהמצב אבל נישאר צנועים ומאופקים".
3 צפייה בגלריה
הרב מיכאל גו'רנו
הרב מיכאל גו'רנו
"עם הקפדה על עטיית מסכות ועם החיסונים באופק - אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון". הרב מיכאל ג'ורנו
איך השפיעה הקורונה על יהודים פחות דתיים, כאלה שהגיעו לבית הכנסת רק בחגים? "חברי הקהילה הפחות אדוקים די נעלמו. הם מרגישים שיש להם סיבה ממשית לא להגיע. כשאני מדבר איתם ושואל לשלומם, הם אומרים שהם מפחדים לבוא לבית הכנסת או לפעילות של הקהילה. אני משיב להם שמי שמפחד שלא יבוא, ואני מבין אותם לגמרי. בסופו של דבר, זו החלטה אישית של כל אדם".

"אנשים שהיו במצב קשה חזרו לחיים"

במזרח המדינה, באזור היפהפה של אלזס לורן, נערכת הקהילה היהודית של שטרסבורג לפסח שני תחת מגבלות. הרב הראשי של שטרסבורג, הרולד אברהם וויל, שעומד בראש הקהילה המונה 20 אלף חברים, אומר שהוא מודאג במיוחד מהעוצר הלילי: "העוצר הזה נמשך כבר חודשיים. הדבר הכי עצוב הוא שכבר התרגלנו אליו. אין לנו בערב קניות, מפגשים או בית מדרש, וגם לא תפילות כאשר השעה לא מאפשרת זאת.
3 צפייה בגלריה
הרב הרולד וויל בטקס ברית מילה
הרב הרולד וויל בטקס ברית מילה
"השנה בקהילה כמעט ואין נדבקים חדשים". הרב הרולד אברהם וויל
"גם בפסח העוצר ישבש את תפילת מעריב, כך שנקדים אותה ככל שנוכל. במצב הזה קשה מאוד לארח או להתארח, כך שאם משפחות ירצו להתכנס ביחד הן יצטרכו ללון זו אצל זו. זה רחוק מאוד ממה שהיה לפני הקורונה".
איך נראית הפעילות בבתי הכנסת תחת המגבלות? "סביר, בסך הכול. כמובן, שומרים על מסכות ומרחק, אבל אני מרגיש שרוב המתפללים חזרו לבתי הכנסת בתדירות כזאת או אחרת. אני מעריך שבחג עצמו חלק יגיעו לתפילות בבוקר, בשעות שאין הגבלות".
אתה רואה שינוי לעומת הפסח הקודם, שהיה מאוד קשה? "לפני שנה, בפסח הקודם, היו עשרות מתים וחולים. השנה בקהילה כמעט אין נדבקים חדשים. אנשים שהיו חולים במצב קשה בשנה שעברה והבריאו, יוכלו לחגוג השנה, וזה דבר מדהים. לחזור ממצב קשה ולהיות שוב עם המשפחה בחג החירות, זה מאוד מרגש ומשמעותי. גם הפסח הזה הוא לא מה שחלמנו עליו, כמובן, אבל זה יותר נסבל. אין ספק שהקהילה במצב טוב יותר מאשר בשנה שעברה".
פורסם לראשונה: 15:58, 25.03.21