המלחמה באוקראינה נמשכת, אבל כך גם הרכבת האווירית לעיר אומן לקראת ראש השנה. בישיבת הממשלה היום (א') אושר תקציב של 4 מיליון שקל, למימון תוכנית פעולה לסיוע ולהקלת תנאי השהייה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים ישראלים לאומן, אשר תגובש בשיתוף משרד החוץ שיבצע את התיאום הנדרש עם ממשלת אוקראינה ועם מדינות המעבר הרלוונטיות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "בשנה שעברה, בצל המצב באזור היה עומס חריג במעברים שהביא לקריסה בכל המעברים היבשתיים הגובלים באוקראינה. בחלק מן הגבולות שהו אלפי אזרחים ישראליים שעות ארוכות בקור ובתת-תנאים בהמתנה למעבר הגבול, תוך כדי סכנת חיים ומחסור בתנאים מינימליים ובמצב הומניטרי קשה".
2 צפייה בגלריה
רבבות בתפילה בציון רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה
רבבות בתפילה בציון רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה
רבבות בתפילה בציון קברו של רבי נחמן בעיר אומן באוקראינה
(צילום: סוכנות הידיעות "חדשות 24")
עוד נכתב כי "כדי למנוע הגעה למצב דומה ואף חמור יותר השנה, דבר שעלול לגרור זרועות שונות של מדינת ישראל לפעילות הומניטרית דחופה ולפעולות חילוץ מורכבות ויקרות – בלית ברירה; נרתם המשרד בראשות השר מאיר פרוש להצטרף לפעילות הממשלתית בכל הנוגע לתנועת ישראלים במעברי הגבול, באמצעות פעולות שונות ובהן פעולות הסברה ותיאום עם הנוסעים והקהילות, ונושאים נוספים".

"כשעפים טילים אין לאן להיכנס"

בישיבה הודגש כי קיימת אזהרת מסע לאוקראינה בעקבות מצב הלחימה והממשלה קוראת לציבור להימנע מלנסוע לאזורי סיכון. השרה אורית סטרוק הייתה היחידה שהצביעה נגד ההחלטה ואמרה שאומן זה מקום מסוכן. לדבריה, בזמן שאוקראינה תחת מלחמה ומתקפות טילים, ללא מקלטים או היערכות סבירה כלשהי למיגון, אסור שישתמע כאילו ממשלת ישראל מגבה נסיעה מסוכנת כזו. "יהודים יקרים, אל תיסעו לשם! אל תסכנו את חייכם! יש מספיק מקומות תפילה אחרים. שנזכה להיכתב לחיים", אמרה השרה והציעה כי יעלו את הקבר ארצה מאומן.
ראש הממשלה נתניהו הסכים איתה ואמר: "זה מסוכן מאוד. אנשים צריכים לדעת שהם מסכנים את עצמם. ליהודים נשפך כבר הרבה דם באירופה. איך אפשר ככה להסתכן?". בהמשך אמר כי "צריך להבהיר לאזרחים את הסכנה, זלנסקי אמר לי שיש להם מקסימום יכולת לעזור במקלטים ל-11 אלף איש. מגיעים קרוב ל-40 אלף. הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו בעבר על אדמת אירופה. הקדוש ברוך הוא לא הגן עלינו על אדמת אוקראינה. אני מבקש שיוציאו הודעה לכולם ויבהירו את גודל הסכנה, עפים שם טילים".
פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל, הגיב: "אני אומר ומדגיש את זה כל הזמן. בכל מקום שאני מתראיין אליו אני מזכיר את זה. אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מזה שאנשים נוסעים, לטמון את הראש החול לא יעזור. צריך לראות איך עוזרים למי שבכל זאת נוסע".
2 צפייה בגלריה
קבר רבי נחמן מברסלב באומן. הוצע לעלות את עצמותיו ארצה
קבר רבי נחמן מברסלב באומן. הוצע לעלות את עצמותיו ארצה
קבר רבי נחמן מברסלב באומן. הוצע לעלות את עצמותיו ארצה
(צילום: אדוארד דוקס)
בהמשך אמר פרוש כי "השנה התקבלה החלטה משותפת לגורמים הממשלתיים הרלוונטיים שלא עוד. ישראל לוקחת אחריות על האזרחים שלה. נכון, איננו מתעלמים מאזהרת המסע, ואנו גם מביאים אותה לידיעת הציבור. אבל מי שבכל זאת בוחר לנסוע, יקבל שירות מטעם המדינה".
עוד הוא הוסיף: "המשימה שלנו היא אחת. למנוע משבר הומניטרי בגבולות. על כן הצעת המחליטים תאפשר הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות אוקראינה, נוכחות של נציגים דוברי עברית ונציגים דוברי השפה המקומית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, ביצוע פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד".
פורסם לראשונה: 08:47, 10.09.23