בקהילה היהודית במרקש אוספים את השברים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שהכתה במרוקו בעוצמה בסוף השבוע. "אנשים נשארו בחוסר כול, כפרים שלמים נמחקו לגמרי, זה נורא. יש לי חבר שאיבד 25 אנשים מבני המשפחה שלו. איך אני יכול לבוא לישראל כרגע? אני צריך להיות לידו גם. אנחנו אחים שלהם", אמר היום (ב') מכלוף אוחיון מהקהילה היהודית במרקש, בריאיון ל-ynet Live.
בקהילה היהודית פתחו בקמפיין גיוס המונים (לחצו לקישור), לטובת שיקום בית הכנסת ובית העלמין שניזוקו ברעידה, שיקום הרובע היהודי ומתן עזרה למקומיים במרקש. "מצד אחד אנחנו שמחים לפחות שאנחנו בעצמנו ניצלנו, אבל יש לנו כאב על החברים והאחים וכל מה שקורה פה מסביב. זה עצוב וקשה לנו, אבל אנחנו משתדלים לעזור במה שאנחנו יכולים", ציין אוחיון. מספר הקורבנות ברעידת האדמה ממשיך לטפס, ונודע כבר על למעלה מ-2,500 הרוגים.

"אני גר בגיליס, בצד החדיש יותר של העיר. נפגעו בתים מסביב לבית הכנסת המרכזי, שהוא עצמו נסדק. יש בו המון סדקים אבל הוא לא קרס או משהו כזה", סיפר אוחיון. "באזור הישן של מרקש קרסו המון בתים כי הבנייה שם ישנה מאוד, ייקח הרבה זמן לשקם את זה. כרגע השלטונות מנסים קודם כול לאתר ניצולים, כי חיי אדם חשובים יותר. הכריזו על שלושה ימי אבל, אז אין לימודים, בתי ספר סגורים והחנויות ברובן סגורות. אנשים מתכנסים בתוך עצמם, עם האבל הלאומי על האסון הנורא הזה שקרה".
לדבריו, "הייתה לי אתמול אפשרות לטיסה לישראל וויתרתי על הטיסה. יש לי פה חברים לא יהודים שהם כמו אחים שלי, זו המשפחה שלי, והחלטתי שלא אעזוב אותם בימים האלה, שהם קריטיים. הם צריכים אותנו. הייתי באזורים שנפגעו, יש לי הרבה חברים שההורים והאחים שלהם גרים שם. הקהילה כולה משתדלת לעזור במצרכי מזון. אנחנו אוספים בגדים, מוצרי מזון, קצת תרומות מפה ומשם. צריכים אוכל, שתייה וביגוד, כי קר מאוד שם עכשיו בהרים. יש שם שינוי קיצוני במזג האוויר. אני במרקש, כאן חם ואני הולך עם גופייה, וכשאני נוסע 40-30 ק"מ מזג האוויר הופך להיות קר מאוד, במיוחד בלילות".

3 צפייה בגלריה
בכפר טלעת יעקוב באזור מרקש מרוקו רעידת אדמה
בכפר טלעת יעקוב באזור מרקש מרוקו רעידת אדמה
הריסות בכפר טלעת יעקוב באזור מרקש
(צילום: Fadel Senna / AFP)
קובי יפרח, ישראלי שחי במרקש, סיפר כי "הרבה אנשים ישנים פה, בכיכר העיר. כמה מאות משפחות ישנו פה בחוץ, ברחוב. כאן במלאח, ברובע היהודי, הרעד הפיל את הבתים בשנייה. זה אזור עתיק, ולאורך כל הרחובות אנחנו רואים ממש בתים שנפלו".
כישראלי, כשאתה שומע שהמרוקאים לא רוצים לקבל סיוע מישראל זה מעציב אותך? "זה מבאס, כן, היינו שמחים לראות פה את הישראלים מסייעים, בעיקר באזורים הקשים יותר שבהם באמת צריך סיוע, באזורי האטלס".

3 צפייה בגלריה
הרס בכפר טיקסיט באזור מרקש רעידת אדמה מרוקו
הרס בכפר טיקסיט באזור מרקש רעידת אדמה מרוקו
הרס רב בכפר טיקסיט באזור מרקש
(צילום: Fethi Belaid / AFP)
3 צפייה בגלריה
מרוקו רעידת אדמה ישנים בחוץ לילה שני רצוף ב פארק מרקש
מרוקו רעידת אדמה ישנים בחוץ לילה שני רצוף ב פארק מרקש
באזור מרקש נשארו מחוץ לבתים וישנו ברחוב
(צילום: Carl Court / Getty Images)
מי הגיע לעזור? "הגיעו ארגונים פרטיים כמו זק"א, איחוד הצלה, ישראייר ועוד כמה ארגונים פרטיים שבאו לפה במשלחות קטנות, אבל משלחת ישראלית גדולה או מטוס אווירי שיוצא לפה זה עולם אחר".
יפרח מעיד כי "יש עדיין פחד, אנשים עדיין בטראומה, אבל מתחילים להבין מה הנזקים ומתחילים לשקם. מרוקו משתקמת בדרך כלל מהר מאוד, הכול פה חוזר לשגרה מהר מאוד, אז אנחנו פה כדי לעזור לדבר הזה לקרות".