אבל כבד בקהילה היהודית בחרקוב, עם היוודע דבר מותו של ארטיום רזניק, יהודי תושב העיר, בן שלושים, במטח הטילים הכבד ביותר על אוקראינה בסוף השבוע האחרון. הבשורה הגיעה הערב (א') לרב הקהילה ושליח חב"ד הרב משה מוסקוביץ ורעייתו מרים, והם הפיצו אותה בין חברי הקהילה, וביקשו מיהודי העיר להגיע להלווייתו.
ארטיום רזניק, נהרג בחרקובארטיום רזניק, נהרג בחרקובצילום: הקהילה היהודית בחרקוב
"אמו של ארטיום משתתפת בקביעות בשיעורים שאשתי מוסרת מידי שבוע", סיפר הרב מוסקוביץ, "היא פעילה מאוד בקהילה ומוכרת מאוד. זו טרגדיה כואבת מאוד, כולנו אבלים על האסון". הרב מוסקוביץ מספר כי הלווייתו תערך מחר, יום שני, בחרקוב. ההלוויה תצא מבית הכנסת לעבר בית העלמין.
"ביום חמישי הקרוב", הוסיף הרב לספר, "נערוך שלוש בריתות מילה ליהודים בגילאים שונים - בן 15, בן 40 ובן 75. עכשיו תהיה לבריתות האלה משמעות אחרת כשנגיד 'בדמייך חיי'".

"הטילים עפו דרך העיר שלנו"

המטח שבו נהרג רזניק היה חלק מהמתקפה הקשה ביותר מתחילת המלחמה שכללה מטח כבד של 122 טילים ו-36 כטב"מים מתאבדים. "הרבנים והשלוחים של חב"ד ממשיכים כבר כמעט שנתיים ברציפות לנהל את הקהילות במתכונת חירום ופשוט משמרים את הקהילות, אי אפשר לתאר את המסירות שלהם", אומרים ב-JRNU, הרשת היהודית הגדולה במדינה.
"היו הפצצות בעיר שלנו", סיפר רב עיר הגרעין זפוריז'יה ושליח חב"ד הרב נחום ערנטרוי, "בחסדי השם הקהילה שלנו בסדר. זו הייתה תקיפה משמעותית ביותר. טילים פגעו במפעל אצלנו וישנם הרוגים ופצועים. היה גם ניסיון לפגוע בתשתיות חשמל". הרב ערנטרוי מספר כי "הרבה טילים לרחבי אוקראינה עפו דרך העיר שלנו. שמענו לאורך שעות פיצוצים של רקטות. כמובן מיהרנו למקלטים ושהינו שם עד יעבור זעם".

בחרסון המצב קשה כבר תקופה ארוכה. שליח חב"ד בעיר שעברה טלטלות בשנתיים האחרונות, הרב יוסף יצחק וולף, אומר כי "אצלנו אין יום אחד של שקט בעיר. יש אצלנו הבדל אחד מאחרים – כאן אין אזעקה. האזעקה היחידה זו השריקה של הטיל".
רב העיר אודסה ודרום אוקראינה, הרב אברהם וולף, התעורר גם הוא ליום קשה, יחד עם למעלה ממאה ילדי מעון הילדים "משפחה". "מה שאנחנו עוברים פה זה פשוט טירוף", הוא אומר. "מודים להשם שאנחנו בריאים, שלמים ומחייכים".
2 צפייה בגלריה
הנחת תפילין לאחד הילדים
הנחת תפילין לאחד הילדים
הרב אברהם וולף מניח תפילין לאחד הילדים מבית היתומים "משפחה" באודסה
(צילום: ליאת מייה לומברוזו, דוקומנטריסטית)
הרב מרדכי לבנהרץ, שליח חב"ד ומרבני עיר הבירה קייב, מספר: "הייתה התקפה חזקה של טילים, אבל מנייני התפילה נערכו כרגיל, היהודים פה למדו לנהל חיי שגרה במצב החירום המתמשך. במתקפה הקודמת היו כמה בתים של יהודים שנפגעו מהטילים והרשת היהודית הגדולה שלנו, JRNU, מיד התגייסה לעזור ולממן להם את השיפוץ – דבר נחוץ ביותר בימי החורף הקפואים פה".
הרב לבנהרץ מספר כי הם ממשיכים לנהל את החיים היהודיים ולא ביטלו תכניות. "בשבוע הבא יש לנו ארבע בריתות מילה, לילד בן 11, לשני נערים ולאדם בן ארבעים", סיפר הרב.

תמונת המלחמה קפואה

ממשלת אוקראינה דיווחה ביום שישי כי צבא רוסיה שיגר בתוך כמה שעות 122 טילים ו-36 כטב"מים מתאבדים לעבר יעדים אוקראיניים, במה שלדברי גורם בחיל האוויר של קייב היה המטח הגדול ביותר של צבא פוטין על אוקראינה מאז תחילת המלחמה. לפי דיווחים אוקראיניים, לפחות 30 אזרחים נהרגו מפגיעות הטילים והכטב"מים ברחבי המדינה, ועוד לפחות 160 נפצעו. נוסף על כך דווח על מספר לא ידוע של לכודים בהריסות בניינים.
2 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב מתקפת טילים ו כטב"מים ענקית של רוסיה
אוקראינה קייב מתקפת טילים ו כטב"מים ענקית של רוסיה
עשן בקייב בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים הענקית של רוסיה
(צילום: רויטרס / Gleb Garanich)
תמונת המצב במלחמה באוקראינה, נזכיר, קפואה זה חודשים ארוכים: ההתקדמות המשמעותית האחרונה של אחד מהצדדים הלוחמים הייתה בסוף השנה שעברה, כשהצבא האוקראיני הצליח לסלק את הרוסים מהעיר חרסון, אבל מתקפת הנגד שאליה יצאה אוקראינה באביב נכשלה, וכעת נשמר במידה רבה סטטוס-קוו. ברקע שוררת באוקראינה דאגה ממה שנראה כנכונות הולכת ופוחתת של מדינות במערב להזרים אליה סיוע צבאי, עובדה המאיימת להחליש דרמטית את צבאו של וולודימיר זלנסקי ולאפשר לפוטין לשעוט לניצחון.
פורסם לראשונה: 11:19, 31.12.23