משרד המורשת ישקיע מעל ל-100 מיליון שקלים בפיתוח, שימור והצלה של תשתיות המורשת, חיזוק התיירות סביב האתרים ההיסטוריים של ירושלים ויצירת מרחבי מורשת חדשניים שינגישו את הסיפור של בירת ישראל לאורך אלפי שנים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין השאר, יושקעו 16 מיליון שקלים בחפירות רשות העתיקות במתחם הגן הלאומי "עיר דוד", ובסך הכול יושקעו במיזם הזה 40 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
הכותל המערבי  יום ירושלים
הכותל המערבי  יום ירושלים
הכותל המערבי. מעל 10 מיליון מבקרים בשנה
(צילום: AP)
עוד יוקצו 10 מיליון שקל במרכז המורשת בכותל, הקמת מרכז מורשת "עם עולם" והשקעה נוספת של 70 מיליון שקל בפיתוח אגן העיר העתיקה בשורת פרויקטים בתחום התשתיות. במסגרת תוכנית חומש לאגן העיר העתיקה, יבוצעו עבודות תשתית להנגשת אתרי המורשת הרבים באזור תוך יצירת תוכן חדשני ומותאם גם לצעירים, וכן יופקו אירועי תרבות, פסטיבלים וסיורים ברחבי אגן העיר העתיקה.

עידוד הביקורים בכותל

בישיבת הממשלה שנערכה הבוקר (יום א') אושר גם שמשרד התיירות יגדיל ל-8 מיליון שקל את התקציב לעידוד ביקורים בכותל המערבי בשנים 2023-24.
הכותל הוא אחד ממוקדי התיירות המרכזיים בישראל. בין השנים 2022-2015 גדלה כמות המבקרים בכותל המערבי מ-10 מיליון לכ-12 מיליון. בהשקעה של למעלה מ-22 מיליון שקל, הסתיימה לאחרונה הנגשת שישה ק"מ בתוך סמטאות העיר העתיקה בירושלים, במטרה להבטיח שכל מבקר המעוניין להכיר את ההיסטוריה הייחודית של המקום יוכל לעשות זאת ללא כל מגבלת תנועה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בכותל
ישיבת הממשלה בכותל
ישיבת הממשלה בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
הסמטאות ההיסטוריות התלולות ואתרי הביקור המרכזיים הונגשו למתניידים על כיסאות גלגלים ולעגלות, ולראשונה הונגשה העיר העתיקה גם לעיוורים, באמצעות אפליקציה ייעודית. לתיירים בעיר העתיקה מוצעת כיום אפליקציה חינמית לניווט בדרכים המונגשות בשמונה שפות.
שר המורשת, הרב עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), אמר: "ביום חגה של ירושלים בירתנו הנצחית, אנו מביאים בשורה גדולה למורשת הלאומית המשתקפת בעיר ירושלים לאורך אלפי שנים. המשך עבודות חשיפת ירושלים הקדומה, פיתוח פארק התנ"ך שבו קיימים ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת בית המקדש הראשון ויצירת מרחב מורשת ממשכנות שאננים לרחביה – כל אלו יחזקו את החיבור של כל חלק מגווני האוכלוסייה בישראל לירושלים".
לדבריו, "ההשקעה המסיבית שאנו מביאים תחזק את התיירות בעיר ותייצר כלכלה דרך מורשת, בלי להתנצל ובלי להתבלבל מכל מי שחושב שלעם היהודי אין קשר לירושלים. אנו ממשיכים לחבר בין עברה המפואר של ירושלים לדור העתיד".
שר התיירות חיים כץ: "חשיבותו ההיסטורית והלאומית של הכותל המערבי מחייבת את ממשלת ישראל לשמירתו ולטיפוחו. נמשיך לקדם פיתוח אתרי התיירות והמקומות הקדושים לשיפור חווית התייר ואזרחי ישראל".