שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר כי שלטונות אוקראינה שוקלים השנה להגביל משמעותית את מכסת כניסת הישראלים לאומן בראש השנה ובחגי תשרי, מתוך דאגה לחייהם של המבקרים לנוכח המצב הביטחוני. "למרבה הצער, הרוסים לא חוסכים באמצעים כחלק ממלחמתם נגדנו", אמר השגריר. "הם הורגים אזרחים ומפציצים אזורים שאינם קשורים כלל לאזורי הלחימה. ואכן, עד כה, יותר מ-21 אלף אזרחים נהרגו באוקראינה. אזור אומן אינו שונה וקיים חשש שדווקא בגלל ריכוז גדול של אזרחים, הדבר יביא את הרוסים לנסות ולפגוע בכמה שיותר אנשים, כולל מנהיגים דתיים ומאמינים יהודים, כדי ליצור כמה שיותר כאוס. אומן עצמה והפרברים הופגזו כמה פעמים, וכתוצאה מכך עשרות אזרחים נפצעו, ולכן יש לנו חובה לצמצם את הסכנה ומכאן הגבלה הצפויה של מספר המבקרים".
2 צפייה בגלריה
גבול בלארוס אוקראינה
גבול בלארוס אוקראינה
חסידים בדרך לאומן בגבול בלארוס-אוקראינה
(צילום: AFP)
עוד הוסיף השגריר: "אנו מקווים שהתפילות יתגשמו ושאוקראינה תחזור להיות מדינה המארחת מבקרים מישראל, כולל יהודים מאמינים המגיעים לאוקראינה לבקר בקברי צדיקים".

ישראל נערכת ליציאה של עשרות אלפי חסידים

קורניצ'וק קשר בין העובדה שממשלת ישראל לא מעוניינת להגן על אזרחי אוקראינה ובין הגבלת מספרם של החסידים שיגיעו לקבר רבי נחמן באומן. "אם ממשלת ישראל לא מעוניינת להגן על אזרחי אוקראינה, אולי לכל הפחות היא תגן על אזרחיה. המצב הנוכחי לא מותיר לנו ברירה אלא לשקול להגביל את כניסתם של הישראלים לאומן בחגי תשרי המתקרבים. לא נוכל להרשות לעצמנו פגיעה באזרחים ישראלים. ללא סיוע של מדינת ישראל בשמירה על ביטחונם של אזרחיה – ידינו כבולות".
בניגוד לדבריו של השגריר האוקראיני, ממשלת ישראל נערכת להגעתם של עשרות אלפי מאמינים לקבר באומן בחגים. שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, סיכם עם מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, כי משרד החוץ ינחה את שגרירי ישראל בפולין, מולדובה, הונגריה ורומניה, לפנות לשלטונות המקומיים בבקשה לתגבר את מעברי הגבול לאוקראינה בימים שלפני ראש השנה.
כבר לפני חודשיים פנה השר פרוש לשר החוץ, אלי כהן, ולראש המטה לביטחון לאומי (המל"ל), צחי הנגבי, בבקשה בנושא וקיים שורה של פגישות ושיחות עם הגורמים הרלוונטיים, בהם השר כהן, מנכ"ל משרדו, אנשי המל"ל, רשות שדות התעופה ועוד. במכתב כותב השר פרוש כי "כידוע, מאז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, נחסמה האפשרות להגיע בטיסה ישירה לאוקראינה, ולכן נאלצים החסידים לטוס לשדות תעופה במדינות שכנות, ומשם להמשיך דרך היבשה לעבר העיר אומן באוקראינה".
2 צפייה בגלריה
 חילוץ פצועים באומן אחרי אחת התקיפות מרוסיה
 חילוץ פצועים באומן אחרי אחת התקיפות מרוסיה
חילוץ פצועים באומן אחרי אחת התקיפות מרוסיה
(צילום: AFP)
עוד הוא כותב כי "לדברי מארגני הנסיעות, בשנה שעברה היו קשיים ועיכובים רבים במעברי הגבול בין המדינות והתנועה התנהלה בעצלתיים. לכן, לקראת ראש השנה תשפ"ד, הם מבקשים לפנות לשלטונות המקומיים במדינות הסמוכות לאוקראינה בבקשה לתגבר את מעברי הגבול בימים לפני ראש השנה, על מנת שהחסידים לא ייאלצו לעמוד שעות ארוכות בביקורת הדרכונים בכניסות מפולין, מולדובה ורומניה".
באומן נערכים להגעתם של כ-25 אלף חסידים – מספר דומה לשנה שעברה.