הנתונים היבשים, שמצביעים על עלייה של 235% באירועי האנטישמיות בעולם מאז 7 באוקטובר, מחביאים מאחוריהם את התובנה המדאיגה: לא קל להיות יהודי מחוץ לישראל. כך אומר בריאיון מיוחד ל-ynet Live יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל.

לדבריו, "אנחנו רואים את זה בכל מקום, יהודים וישראלים מדווחים על זה, וזה מול העיניים שלנו, האנטישמיות הזאת. מה שקרה ב-7.10 הוא לא מלחמה רק נגד מדינת ישראל, זו מלחמה נגד העם היהודי. ראינו את זה כבר באותו יום ברשתות החברתיות ומשם, בצורה מאוד מתוזמנת ומאוד מקצועית, זה עבר ישר לרחובות. היום לא פשוט להיות יהודי מחוץ לישראל. לא פשוט לגדל ילדים, לא פשוט לשלוח אותם לגני הילדים היהודיים, ורוב היהודים נמנעים מלעשות את זה בחלק גדול מהימים. יהודים עוקרים את המזוזות מפתח הבתים ואנחנו צריכים להבין שהאירוע הזה הוא לא רק אירוע ישראלי, יש פה מלחמה נגד העם היהודי כולו".
1 צפייה בגלריה
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
שלט אנטישמי בהפגנה פרו-פלסטינית בפולין
כשאנחנו מסתכלים על העולם – אירופה, ארצות הברית – איפה אתם מזהים שרף האלימות כלפי יהודים עולה בשיעור החד ביותר? "הנתון שהתפרסם, ה-235%, הוא ביחס לאותה תקופה בדיוק בשנה שעברה. יש עלייה בארה"ב, ואנחנו רואים גם שיש בצרפת עלייה של 600 אחוזים באירועים האנטישמיים ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה. אבל אני רוצה לומר את זה באופן גורף, העלייה באירועים האנטישמיים היא בכל העולם, גם במקומות שאין בהם יהודים. ההתבטאות נגד יהודים היא התבטאות חזקה מאוד ומחפירה. אנחנו צריכים לחזק את העם כולו, ומי שמעוניין לעלות לארץ, לסייע לו כמובן".
אתם מרגישים תנועה משמעותית יותר של אנשים ממקומות שאולי קודם לכן היה להם נוח בהם, ועכשיו כבר בודקים אפשרות להגיע לכאן? "בהחלט. ברמה הפרקטית, בשלושת החודשים האחרונים אנחנו רואים פתיחה של תיקים והתעניינות בעלייה שהיא גדולה מאוד, עלייה של מאות אחוזים, בכל העולם, והכי מחמם את הלב זה שמאז המלחמה עלו לישראל מעל ל-4,000 יהודים. אלה אנשים שתוך כדי המלחמה ארזו את החפצים שלהם ועלו לישראל. רובם הגדול אנשים שהחליטו על כך לפני כן וזה היה תהליך שהם התכוונו אליו, אבל הם לא ביטלו, ועשו את זה כי זה הבית של כולנו. למרות העובדה שיש כאן מלחמה, אנשים עולים לכאן. אני כרגע נמצא באמצע קבלה של משלחות סולידריות לישראל, מגיעים לפה עשרות אלפי יהודים, לבוא ולחזק אותנו, ואני אומר – עם אחד אנחנו. הצרה הזאת שלנו, הצרה האנטישמית, היא צרה גם בישראל וגם מחוץ לישראל. אנחנו צריכים להתחזק, להתאחד, להבין שיש לנו עם אחד ורק ביחד נצליח לעבור את המלחמה הלא פשוטה הזו".