תושבי קריית שמונה והאזורים שפונו בצפון פטורים מבדיקת חמץ ואינם צריכים לחזור לבתיהם, לבדוק אותם ולבער את החמץ: כך קבע הרב מיכאל עמוס, המכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים – תפקיד המקביל לשופט בבית המשפט העליון.

כמה ימים לאחר מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר ביישובי העוטף, והתגברות המתיחות עם חיזבאללה בצפון הארץ, הוחלט לפנות גם את תושבי היישובים הקרובים לגבול לבנון. התושבים, שככל הנראה לא ציפו כי יהיו רחוקים מהבית חצי שנה, השאירו בבתיהם דברי מזון.
לרגל הפסח, נשאל הרב על ידי תושבים בקריית שמונה האם עליהם להגיע לבתיהם ולבער את החמץ. הרב עמוס כתב: "בדבר שאלתכם, כי עקב המצב הביטחוני המתוח השורר בארץ הקודש ובמיוחד בצפון, ואשר על כ ן נאלצו אחינו בני ישראל לגלות בארצם זה כחצי שנה מאז שמחת תורה, ולהתגורר באכסניות ובתי מלון עד יעבור זעם, ועתה לקראת חג הפסח אתם שואלים את הדבר אשר יעשון, מפני שנשאר חמץ בבתיכם ואין אפשרות להגיע ולנקות את הבתים כיוון שהדבר כרוך בסכנת נפשות מהמרצחים הישמעאלים יושבי הלבנון ימ"ש, כיצד עליכם לנהוג בביעור החמץ, בניקיונות לפסח ובמכירת החמץ".
1 צפייה בגלריה
הרב מיכאל עמוס
הרב מיכאל עמוס
הרב מיכאל עמוס
במכתבו הרב הסתמך על מקורות, בין היתר במשנה ובשולחן ערוך, ופסק כי המפונים אינם צריכים לחזור לבתיהם כדי לבער את החמץ. הרב עמוס כתב: "מפני שהמקום יש בו סכנת נפשות להגיע אליו שוב, אין אתם יכולים לגשת לבתיכם לבער את החמץ ומכל מקום מאחר שחמץ זה הווי כחמץ שעבר עליו הפסח, הרי הוא אסור בהנאה ולכן כדי שיהיה מותר צריך לעשות מכירת חמץ קודם הפסח, והטוב ביותר הוא לכתוב בשטר המכירה כי הוא מוכר את כל החמץ שנמצא בבית זה. ובהגיע זמן ביעור חמץ, יבטל כל חמץ שיש לו דמהתורה סגי בהכי הנה (שמהתורה די בכך)".
הרב עמוס הדגיש כי יש לערוך בדיקת חמץ וביעור חמץ כדת וכדין במקומות שבהם שוהים המפונים. בסיום תשובתו, הוא הביע תקווה שהמפונים יחזרו בקרוב לבתיהם: "ואני תפילה כי צור ישראל וגואלו ישיב את כל אחינו בני ישראל ממקום גלותם לבתיהם, וכל היושבים בחושך יראו אור גדול, ונזכה לראות בבניין עירך וששים בעבודתך ונאכל שם מן הפסחים ומן הזבחים שזרק דמם על קיר מזבחך ברצון ונודה לך שיר חדש על גאלתנו".