היסטוריה ביחסים בין ישראל לפקיסטן, מדינה מוסלמית שרחוקה מלהיות חובבת ציון: לראשונה, הגיע לביקור בארץ אחד היהודים הבודדים שעדיין גרים שם. ביקורו של פישל בנחאלד (34) בישראל נעשה בגלוי, ובידיעת שלטונות פקיסטן. הוא הגיע עם משלחת אמריקנית רשמית הכוללת פקיסטני נוסף, אבל מוסלמי. שניהם תושבי הבירה אסלאמאבאד.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יתר חברי המשלחת הם אמריקנים מוסלמים ממוצא פקיסטני, מובילי קהילות מוסלמיות בארצות הברית. הביקור נעשה ביוזמת תוכנית "שאראקה" (שותפות בערבית), שהוקמה לאחר הסכמי אברהם, בידי צעירים ממדינות ערב ומישראל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
המשלחת תיפגש, בין השאר, עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ותבקר ב"יד ושם" ובמסגד אל-אקצא. כמו כן, יהיו לה פגישות עם חברי כנסת, עם אנשי העדה הדרוזית בדליית אל-כרמל, וכן ביקורים בנצרת וברמת הגולן. חברי המשלחת ישתתפו גם באירוע בסימן "הסכמי אברהם" שיתקיים במרכז פרס לשלום ולחדשנות.
2 צפייה בגלריה
פישל בנחאלד
פישל בנחאלד
פישל בנחאלד
(באדיבות שאראקה)
לישראל אין יחסים דיפלומטיים עם פקיסטן, מדינה שמצביעה נגדנו בעקביות בכל ההצבעות באו"ם. מדובר גם במדינה שבה בחר להסתתר מנהיג אל-קאעידה לשעבר, אוסאמה בן לאדן, עד שנלכד שם וחוסל בידי הקומנדו האמריקני.

בית הכנסת האחרון נהרס בשנות ה-80

בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" סיפר בנחאלד: "למיטב ידיעתי יש בפקיסטן מספר יהודים בודדים. בתי כנסת פעילים אין, האחרון נהרס בשנות ה-80. אפשר להשיג אוכל כשר בחלק מהמוצרים שפקיסטן מייצאת החוצה, ויש להם אישור כשרות מרב שמגיע למדינה".
עוד סיפר כי לא ציין בר-מצווה, אבל לעומת זאת חווה את השבתות בבית אימו. הוא משמש כיום, בין השאר, כמהנדס בתעשיית המזון הכשר בפקיסטן.
2 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
מסגד אל-אקצא. המשלחת הפקיסטנית צפויה לבקר בו
(צילום: AFP)
בנחאלד פעיל בהגנה על אתרי מורשת יהודית ברחבי פקיסטן, כולל בית הקברות היהודי קראצ'י. באשר ליחסי ישראל ופקיסטן, אמר כי "יש הרבה כוחות בפקיסטן המושכים לכיוון החיובי של הסכמי אברהם. אומנם לא מדובר ברוב, אבל אני מאמין שזה הכיוון. אני אופטימי ומאמין שתהיה נורמליזציה ביחסים בין ישראל לפקיסטן".
כניסתם של הפקיסטנים לארץ הייתה מורכבת מאוד מבחינת השגת האישורים. בעבר היו פרסומים על ביקורים חשאיים של דיפלומטים פקיסטנים בישראל, אך ככל הידוע, זאת הפעם הראשונה שאזרחים פקיסטנים מגיעים לארץ בגלוי ובידיעת השלטונות שם.

חלום שהתגשם

מי שעומדת בראש המשלחת היא אנילה עלי, מייסדת AMMWEC – המועצה האמריקנית הרב-דתית להעצמת נשים מוסלמיות. "כמנהיגה מוסלמית אמריקנית, אני גאה להיות חלק מהנורמלי החדש", אמרה. "לפני חמש שנים אזכור השם 'ישראל' היה גורם להרמת גבה. היום אנחנו כאן, כמוסלמים אמריקנים, שמאמינים בדו-קיום ובשלום. אנחנו כאן כדי ללמוד על המסורת והתרבות של ישראל, ולראות מה אנו יכולים לקחת חזרה לאמריקה ולמולדתי פקיסטן".
עמית דרי, יו"ר "שאראקה", הוסיף: "בעקבות הסכמי אברהם אנחנו רואים עניין הולך וגובר בישראל ממדינות מוסלמיות שמבקשות לבחון את המצב החדש. אנחנו גאים להביא לכאן משלחת הכוללת פקיסטנים, ומודים לרשויות בפקיסטן שאפשרו את הביקור הזה. אנחנו בטוחים שהחוויה שלהם כאן והמפגש עם הישראלים ייתנו להם מטען חיובי גדול בחזרתם לארצם, שיסייע לחזק ולהרחיב את הנורמליזציה עם ישראל בעולם המוסלמי והערבי".
עוד חבר במשלחת, קוריש בנחאלד, אמר כי זו "התגשמות של חלום עבורי, לבקר בישראל. אני מקווה שזאת לא תהיה חוויה חד-פעמית, אלא כזאת שתוביל לחיזוק יחסי ישראל ופקיסטן".