עידן החדש בארגנטינה: הנשיא הנבחר, חאבייר מיליי, בחר להעניק ריאיון ראשון לעיתונות מחוץ לארצו דווקא לעיתון חסידות חב"ד, "כפר חב"ד". בריאיון דיבר מיליי על העם היהודי באהדה רבה: "לפי מה שלמדתי ולפי מה שקראתי על ההיסטוריה של עם ישראל ועל איך שהעם הזה שרד את כל האיומים, הפוגרומים, ההתקפות והרדיפות במשך כל שנות קיומו, וכן על איך שתמיד השם שמר עליהם והציל אותם מידי אותם אלו שעמדו עליהם לכלותם בכל דור ודור – אני בטוח ואין לי שום צל של ספק שכך יהיה גם עתה ואתם תנצחו בסוף. המסר שלי הוא שתמשיכו להאמין ולבטוח בהשם, להיות חזקים, איתנים ומאוחדים, ובסוף כל העולם ייווכח באמת הנצחית שעם ישראל חי וקיים!"
3 צפייה בגלריה
שער עיתון כפר חב"ד עם הריאיון
שער עיתון כפר חב"ד עם הריאיון
שער עיתון כפר חב"ד עם ההפניה לריאיון
מיליי גם לא חסך בביקורת על מנהיגי העולם שתוקפים את ישראל. "אין אפס, צריך להפסיק להיות צבועים, חד-משמעית", אמר לעיתון כפר חב"ד, "באופן אישי, בכוונתי להשתדל ולהשפיע על נשיאים נוספים ממדינות אמריקה הדרומית ומהעולם כולו, לדרוש ולהעמיק את המאמצים למען החזרת החטופים לביתם באופן מיידי, וכמובן לדרוש מהם שיכבדו את הזכות של ישראל להגן על אזרחיה בכל האמצעים הדרושים לכך, ולתמוך בזה באופן גלוי ובלי למצמץ כלל וכלל".
כשנשאל על הבטחתו להעביר את שגרירות ארגנטינה בישראל לעיר הבירה ירושלים, במקרה שייבחר לנשיא, הוא אמר: "אני מתכוון לעמוד במילותיי ולקיים את דבריי. ירושלים היא בירת ישראל והעברת השגרירות לעיר הקודש מסמלת עבורי את ההכרה שלנו בזה. כולי תקווה ואמונה שכך יעשו עוד מדינות רבות בעולם".
מיליי אף הצהיר בעבר שהוא שוקל להתגייר. הוא קרוב מאוד לשליח חב"ד בבואנוס איירס, צבי גרינבלט. בחודש שעבר אמר מיליי: "אני לא הולך לכנסייה, אני הולך לבית כנסת. אני לא הולך אחרי כומר, אני הולך אחרי רב. אני לומד תורה. אני ידוע כידיד של ישראל. נוסף על יישור קו עם ארצות הברית וישראל, אני רוצה להעביר את השגרירות שלנו לירושלים. אם אנצח, הטיול הראשון שלי יהיה לישראל". לפני כמה ימים הוא צולם מניף את דגל ישראל בעיר רוסאריו.
3 צפייה בגלריה
חאבייר מיליי לצד השליח הראשי של חב"ד בארגנטינה, הרב צבי גרינבלט
חאבייר מיליי לצד השליח הראשי של חב"ד בארגנטינה, הרב צבי גרינבלט
הצהיר בעבר שהוא שוקל להתגייר. חאבייר מיליי לצד השליח הראשי של חב"ד בארגנטינה, הרב צבי גרינבלט
(צילום: בית חב"ד ארגנטינה)
מיליי קשור באופן אישי לחסידות חב"ד וביקר בקברו של הרבי מלובביץ' מספר פעמים בשנים האחרונות. הוא מתכנן לבקר שם שוב בקרוב, כתחנה ראשונה לאחר היבחרו. על החיבור שלו עם העם היהודי, סיפר מיליי בריאיון ליוסף לוין: "אני כלכלן במקצועי. לפני הרבה שנים, עוד בתקופה שהייתי מעביר שיעורים פרטיים בכלכלה, היה לי תלמיד חרוץ, בן למשפחה יהודית מהקהילה הספרדית בבואנוס איירס, ממשפחת 'סתהון' המפורסמת, בעלים של כמה מהמלונות והקניונים החשובים בארגנטינה.
"אותו התלמיד שלמען האמת התאים יותר להיות רב מאשר להיות כלכלן, נהג לשאול אותי את השאלות הכי טובות במהלך השיעורים שנתתי. התפעלתי מאוד משאלותיו החריפות והתחלתי לחקור אותו מאיפה הוא ממציא כאלו שאלות חכמות ומחכימות כאחד. ואז הוא סיפר לי שבילדותו, וכן אחר כך בנערותו, הוא למד את התורה וגם את התלמוד בבלי בבית הספר היסודי ואחר כך בתיכון/בישיבה. הלימוד הזה, כך סיפר לי התלמיד, פיתח את אופן המחשבה, ההשכלה וההתעמקות שלו וגרם לו צורת חשיבה שונה. מהרגע שהוא שיתף אותי בזה, התחילה אצלי התשוקה להכיר מקרוב את התורה הזו. כמובן הלימוד וההתעמקות בה ובהיסטוריה של עם ישראל חיזקו אצלי באופן אוטומטי את הקשר שלי עם היהדות בכלל ועם ישראל בפרט".
כאמור, בשנים האחרונות ביקר בקברו של הרבי מלובביץ'. כך סיפר לביטאון החסידות: "האמת היא שלא זכיתי להכיר את הרבי באופן אישי, אבל רק בשנה האחרונה זכיתי לבקר כבר פעמיים באוהל של הרבי. ביקשתי שם את ברכתו הקדושה שאזכה להיבחר לנשיא ארגנטינה והברכה הזו התממשה בשבוע זה". הוא אמר כי ברצונו "לנסוע שוב בקרוב לאוהל של הרבי כדי להודות לו על הברכות שהתקיימו במילואן ולבקש את ברכתו להצלחה רבה במילוי תפקידי בתור נשיא ארגנטינה בפועל".
3 צפייה בגלריה
חאבייר מיליי בביקורו האחרון במרכז חב"ד העולמי עם הרב משה קוטלרסקי (משמאל) ובנו הרב מענדי
חאבייר מיליי בביקורו האחרון במרכז חב"ד העולמי עם הרב משה קוטלרסקי (משמאל) ובנו הרב מענדי
מיליי בביקורו האחרון במרכז חב"ד העולמי עם הרב משה קוטלרסקי (משמאל) ובנו הרב מענדי
(צילום: באדיבות חב"ד)
על כך שהוא לומד תורה בקביעות, סיפר מיליי: "לפני כמה שנים ידיד אישי שלי מהקהילה היהודית, מר חוּליוֺ גולדשטיין שהוא מנהיג פוליטי בעל דעות דומות לשלי, ארגן לי פגישה עם הרב שלו. הוא ליווה אותי לאותה הפגישה, הציג אותי בפני רבו, אך לא נכנס איתי לפגישה. באותה הפגישה שנמשכה זמן די רב, התחלתי ללמוד ממנו על ההיסטוריה של עם ישראל, על התורה שניתנה להם במדבר סיני, על רעיונות הקבלה ועל תורת הנסתר ועוד ועוד. יצאתי מאוד נרגש מאותה פגישה ומאז התחלתי ללמוד תורה על בסיס די קבוע. אני ‎לא אשכח איך שהתחלנו (חוליו גולדשטיין ואני) פשוט לנהל שיחות על נושאים ספציפיים מהתורה ונלחמנו בינינו מי יודע יותר – אני או הוא".
"גם הוא, כמוני, 'כלכלן' במקצועו", הוא ציין. "אני זוכר שאמרתי לו באחת הפעמים שנראה לי ש'הפרויקט הכלכלי' הראשון בהיסטוריה היה דווקא של יוסף במצרים, בעת שחזה את שבע השנים הרזות ושבע השנים השמנות, כנראה כבר אז השכיל להבין את המחזוריות הכלכלית בעולם".
כשנשאל מיליי במה הוא מתכוון להתמקד בתור נשיא ארגנטינה, השיב: "יש הרבה מאוד מה לעשות ולשנות בארגנטינה ממש מהיסוד, אבל אחד הדברים המרכזיים והחשובים ביותר שברצוני לעשות הוא כמובן לשקם, לייצב ולהרים את כלכלת ארגנטינה, להביא סוף לשחיתות, ולעשות את ארגנטינה מדינה טובה יותר שתהווה דוגמה ומופת למדינות רבות באזור ולעולם כולו".