במגזר החרדי מצופפים שורות: על רקע סערת חוק הגיוס, הרב הראשי יצחק יוסף אמר בדרשה השבועית שלו במוצאי שבת: "יש בחורים שהולכים שם למילואים, לא כולם זוכים ללמוד תורה. כולם זכו להיות אברכים שפטורים מהצבא? אבל שבט לוי פטור מהצבא. לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן. יהיה מה שיהיה. אם יכריחו אותנו ללכת לצבא – ניסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים... אין דבר כזה".
"כל החילונים האלו שלא מבינים את זה, הם צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות – לא היה קיום, לא הייתה הצלחה לצבא", הוסיף הרב הראשי הספרדי. "מה שמצליחים, הצבא, זה רק בזכות החיילים... סליחה, בני התורה (הטעות במקור). החיילים מצליחים בזכות בני התורה. רבותיי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה. כן, אנחנו עוסקים בתורה, והתורה היא זו שמגינה עלינו".

שלא במקרה, הרב יוסף אמר את הדברים מעוררי המחלוקת במסגרת הדרשה השבועית שלו, בבית כנסת "היזדים" בירושלים. במקום זה אביו המנוח, הראשון לציון הרב עובדיה יוסף ז"ל, דרש בכל מוצאי שבת, במשך עשרות שנים.
בשנת 2013, אביו של הרב הראשי הנוכחי ומנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס דאז השמיע איום דומה. "מרחפת עלינו גזרה קשה, גיוס בני הישיבות", אמר אז הרב עובדיה יוסף למתפללים בבית הכנסת בבניין מגוריו בירושלים, "אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו, ורוצים לבטל את הנחת רוח הזה... התורה בסכנה, מתי יהיו תלמידי חכמים, אם מגייסים אותם לצבא? רבותיי, אנחנו בצער גדול, סכנה גדולה, תחוסו על בניכם, תחוסו על בני בניכם שיעסקו בתורה. איך זה יהיה, ילך מידינו... נצטרך חס ושלום לעזוב את ארץ ישראל, לנסוע לחוץ לארץ, לחכות שהשלטונות ייתנו לנו, ישחררו לנו את בני הישיבות".
בציבור החרדי גובר הלחץ מפני האפשרות שמדיניות הפטור הגורף לתלמידי הישיבות ש"תורתם אומנותם" תיפסק, בין השאר סביב הדיונים בבית המשפט העליון, אשר הורה למדינה לנמק מדוע לא יגויסו בני הישיבות.
3 צפייה בגלריה
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי יצחק יוסף. "החילונים צריכים להבין שבלי התורה – לא הייתה הצלחה לצבא"
(צילום ארכיון: יעקב כהן)
מאמר מערכת בביטחון החרדי-ליטאי "יתד נאמן" יצא ביום שלישי בחריפות נגד הכוונה לגייס בחורי ישיבות חרדים. בין השאר נכתב שם: "‏הדיבורים שלהם על כביכול שוויון בנטל הם דיבורי סרק ושקר... ‏לדאבון לב, בעניין הזה, אין שוויון בנטל, כי רוב מוחלט של הציבור הישראלי אינו לומד תורה ואינו חי באורחותיה. ‏להפך, הוא בוסס בליברליות המחקה בדייקנות את הנלוזות שבאומות ומתבולל במדינתו. ‏זה חוסר שוויון בנטל, כיוון שרק לומדי התורה הם שמקיימים את העם היהודי. לא אנחנו המשתמטים מחובה יהודית בת שלושת אלפי שנים, הם המשתמטים! ‏זה לא שגם אנחנו תורמים, רק אנחנו תורמים".

תגובות נזעמות במערכת הפוליטית ומחוצה לה

דבריו של הרב יוסף עוררו התנגדות מימין ומשמאל, בקואליציה ובאופוזיציה, במערכת הפוליטית ובארגונים אזרחיים. השר בני גנץ כתב: "אחרי 2,000 שנות גלות חזרנו לארצנו. נילחם עליה ולעולם לא ננטוש אותה. דברי הרב יוסף הם פגיעה ערכית במדינה ובחברה הישראלית. כולם צריכים לקחת חלק בזכות הקדושה לשרת ולהילחם על מדינתנו, במיוחד בשעה קשה זו. גם אחינו החרדים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לדברים, בפוסט לזכרו של בן דודו, רס"ן (במיל') עמישר בן דוד (43) מעלי, שנפל בדרום רצועת עזה. "בן תורה, מורה ומחנך, גיבור ישראל, לוחם חוד עשוי ללא חת... שבט לוי על סטרואידים. גר בארץ ישראל. נלחם על הגנת המולדת. נפל על קידוש השם, העם והארץ", כתב סמוטריץ' לצד תמונתו של בן דוד ז"ל, "אמירות אחרות מנוגדות לתורה, מכאיבות ומוסיפות בלב פצע על פצע. אני מקווה שמי שאמר אותן ישכיל להבין את טעותו, לחזור בו ולהתנצל".
מפלגת הציונות הדתית מסרה בתגובה: "גיוס לצבא – מצווה גדולה! אנחנו מודים על הזכות לשרת את עם ישראל בלימוד תורה ובעזרת ישראל מיד צר. אחרי אלפיים שנות גלות, לא נעזוב את ארצנו לעולם. ציבור שמוכן לשלם בחייו על ארץ ישראל לא יוותר עליה בשום תנאי".
מפלגת עוצמה יהודית מסרה: "שירות בצה"ל הוא זכות עצומה של יהודי שמגן על עצמו בארצו, ומצווה גדולה. בצבא דוד המלך היו תלמידי חכמים. אנחנו לא מאמינים בכפייה על ציבור חרדי להתגייס והדברים צריכים להיות מתוך הבנה ואהבה. אפשר לפתור הרבה מהמחלוקת דרך גיוס מותאם למשטרה ולמשמר הלאומי. לעולם לא נעזוב את ארצנו הקדושה!"
3 צפייה בגלריה
מחאה מול בית המשפט העליון
מחאה מול בית המשפט העליון
הפגנה בדרישה לשוויון בנטל ביום הדיון בבית המשפט העליון
(צילום: עמית שאבי)
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב: "דברי הרב יוסף הם חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל המחרפים נפשם להגנת המדינה. הרב יוסף הוא עובד מדינה, עם משכורת מהמדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה. ‏מי שישתמט מצה"ל, לא יקבל אגורה ממדינת ישראל".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון שלו ברשת החברתית X: "בלי חובות אין זכויות. חבל שהרב יצחק יוסף והעסקנים החרדים ממשיכים לפגוע בביטחונה של ישראל ולפעול בניגוד להלכה. 'וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?'"
יו"ר ארגון רבני צֹהר, הרב דוד סתיו, אמר בתגובה על דבריו של הרב הראשי: "בימים קשים אלה לעם ישראל, שבהם מדי יום מיטב בנינו מוסרים את נפשם, אנחנו מחזקים את בני הציונות הדתית יחד עם שאר חבריהם בשירותם בצבא ההגנה לישראל. עידוד ההשתמטות מצה"ל הוא כתם מוסרי עמוק על המגינים עליו וחילול השם חמור. איום בירידה מהארץ בשל הצורך להיות שותף בהגנה על הארץ הוא עיוות מוסרי ומנוגד לעקרונות ההלכה. מצופה ממי שעומד בראש הרבנות הראשית לישראל לעודד את השירות בצבא ההגנה לישראל במקום לעודד סרבנות, עריקות וירידה מהארץ".
תנועת "אימהות בחזית" הגיבה על דברי הרב הראשי: "אנחנו מזכירות לרב הראשי את דברי משה – 'האחיכם יבואו במלחמה ואתם תשבו פה'? הגיע הזמן שהרב יחזור לספר במדבר וישנן טוב-טוב את הפסוק. אין סתירה בין לימוד תורה לגיוס לצבא. רק מי שאמונתו חלשה חושש מגיוס".
מארגון "אחים לנשק" נמסר: "בישראל של אחרי שבעה באוקטובר אין מקום ל'אנחנו' ו'הם', ומה שהיה לא יהיה. 75 שנות אי שוויון נגמרו. ביום חמישי הקרוב נעמוד כולנו בעצרת לשוויון בנטל של הציבור הישראלי ונבהיר גם לראשון לציון כי לא נאפשר עוד אפליה בין דם לדם".
3 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ חוק גיוס חרדים
דיון בג"ץ חוק גיוס חרדים
הדיון בבג"ץ לגבי העתירות הדורשות להפסיק לפטור בני ישיבות חרדים משירות
(צילום: שלו שלום)
התנועה לאיכות השלטון הגיבה גם היא על הדברים: "דברי הרב הראשי יצחק יוסף אינם ראויים למי שמכהן בתפקיד ציבורי בכיר כל כך. הרב יוסף נושא בתפקיד רשמי של הרב הראשי לישראל, אשר אמור לשרת את כלל אזרחי המדינה. אין זה מתפקידו להתבטא באופן פוליטי מוטה, להציג את הציבור החרדי כנבדל ונעלה על שאר חלקי החברה, או לאיים בעזיבת הארץ".
לדברי התנועה, "המסר של הרב כי רק בזכות לומדי התורה מצליח צה"ל הוא מסר מסוכן ומפלג, המבטל את תרומתם של החיילים שהקריבו את חייהם ונפלו למען הגנת המולדת. איומיו כי הציבור החרדי יעזוב את הארץ אם יאולצו להתגייס לצבא הם חציית קו אדום. נבחר ציבור, קל וחומר רב ראשי, לא יכול לאיים באיום כזה. אם ברצונו של הרב יוסף לשמש כמנהיג פוליטי של הציבור החרדי, עליו קודם כול לפנות את כס הרבנות הראשית. התבטאויותיו מנוגדות לחובת הממלכתיות החלה על מי שמכהן בתפקיד כה בכיר".
עוד נאמר כי "התנועה לאיכות השלטון שוקלת בימים אלו הגשת תלונה נגד הרב יוסף לגורמים המוסמכים. על הרב לזכור כי הוא ממונה מטעם כלל אזרחי ישראל, ונושא באחריות כלפי כולם. אם אינו מסוגל לעמוד בכך, מוטב שיפנה את מקומו למי שיוכל למלא תפקיד זה בצורה ראויה יותר, מתוך אחריות וללא הסתה ואיומים פסולים".
אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", מסר: "האיומים של הרב יצחק יוסף צריכים להוביל לכך שכבר מחר הוא יפסיק לקבל משכורת מהציבור. אין דבר כזה שחלק אחד מהחברה מתייצב להגנה על המולדת, והאחר – בורח מהזכות הזו. כולנו ישראלים, כולנו משרתים ומה שהיה לא יהיה. הגיע זמן שוויון".