כ-100 אימהות יהודיות מהתפוצות, בהן אימהות לחיילים בודדים ופעילות בהסברה למען ישראל, הגיעו ארצה כחלק ממשלחת מיוחדת שיזם לאחרונה ארגון "מומנטום". מדובר במשלחת ראשונה מבין מספר משלחות שיגיעו לארץ במהלך חודש נובמבר, ומטרתן המוצהרת היא להפגין אחדות, תקווה וסולידריות מצד יהדות התפוצות בשעתה הקשה של מדינת ישראל.
לקרן לחובר המתגוררת באטלנטה, אחת האימהות במשלחת, יש בת אחת שמשרתת בצה"ל ובת אחרת שנמצאת במכינה קדם-צבאית בישראל. "יש לי זכות להשתתף במשלחת המדהימה הזאת", אמרה בריאיון ל-ynet Live. "אני גרה באטלנטה 22 שנה, הגעתי ברילוקיישן בעקבות העבודה שלי. יש לי שלושה ילדים ושתי הבנות הגדולות, אחת בת 21 ואחת בת 19, החליטו לעבור לגור בארץ עוד לפני שהתחילה המלחמה. אחת היא חיילת בודדה בחיל האוויר, והשנייה במכינה בגליל העליון".

"ב-7 באוקטובר פרצה המלחמה. הייתי לחוצה מאוד כמו כולם, הייתי שבורה, מחוברת לחדשות ודואגת לבנות, להסעות, לראות שהן בסדר. הילדה בצבא כמובן לא יצאה כמעט בכלל הביתה, היא יצאה רק לא מזמן בפעם הראשונה. לאט-לאט אמרתי שאני חייבת לעשות מעשה", היא מספרת. "המכיניסטית חזרה למכינה, היא המשיכה להתנדב שם בגליל עם כל הבלגן, והבת שלי שבצבא עושה משמרות מטורפות, היא לא יוצאת הביתה".
לדבריה, "נפלה בחלקי הזכות להשתתף במומנטום ואני באה גם בכובע של מומנטום, שזה ארגון מדהים, וגם בכובע של אמא לחיילת בודדה. באתי כביכול כדי לחזק את הבנות שלי, אבל בעצם הן חיזקו אותי. בתור אחת שהיה לה קשה לאסוף את עצמה מהספה ומהחדשות, בעיקר בגלל המרחק, אני מרגישה פתאום איך כל הלחץ הזה ירד. אני נזכרתי איזה עם יש לנו פה, אילו אנשים. אנחנו פגשנו אנשים מהעוטף וחיילים, הם כל כך שמחים לראות אותנו והם נתנו לנו את ההשראה וזריקות מוטיבציה שאני הייתי אמורה לתת להם".

השראה להיות שגרירה

המשלחת שיזם ארגון מומנטום, שזכה לפני חודשים אחדים בפרס ירושלים לאחדות ישראל, היא פרי שיתוף פעולה הדוק עם משרד התפוצות ועם האימהות. המשלחת נחתה בישראל ביום שלישי לתקופה של שישה ימים בישראל, תחת הכותרת "טיול של אחדות מאם לאם". האימהות מגיעות מקהילות יהודיות בארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, אוסטרליה ומקסיקו. במהלך המסע משתתפות הנשים בפעילויות התנדבותיות, במפגש עם משפחות החטופים, במפגש עם אימהות שפונו מיישובי העוטף והצפון ואף במפגשים עם חיילים בגבול עזה.
2 צפייה בגלריה
יהל, בתה של קרן לחובר, המשרתת בחיל האוויר
יהל, בתה של קרן לחובר, המשרתת בחיל האוויר
יהל, בתה של קרן לחובר, המשרתת בחיל האוויר
(צילום: באדיבות המשפחה)
מנהלת מומנטום ישראל, תפארת סולומון, מוסיפה: "יש לנו כאן מסע סולידריות ראשון של נשים שהגיעו במטרה לראות, לשמוע, לעשות ולפעול כחלק מהמאמץ המלחמתי. הנשים האלה הגיעו מהבתים שלהן, מהמורכבות שלהן שם בבית – מהאנטישמיות בעולם שמתפרצת, והגיעו לישראל בזמן מלחמה – שגם זה לא פשוט. הרבה מהן הגיעו עם הסתייגויות אישיות או הסתייגויות של המשפחה והקהילה שלהן, ועדיין היה להן חשוב כל כך להיות כאן, לראות, לשמוע, להתנדב, לעשות ולקבל כלים כדי לחזור הביתה ולהמשיך לפעול".
היא מסבירה כי "כל מה שהן קיבלו כאן זה במטרה שהן ימשיכו ויפעלו גם שם, מהבתים שלהן בתפוצות. אלה אימהות שחשוב להן באמת להיות אקטיביות, חלק מהמאמץ המלחמתי לתמוך בישראל, לתמוך במשפחות החטופים ולזעוק עבורם את הזעקה שלהם גם שם, שהם ידעו שהם לא לבד. כל החטופים האלה הם ילדים של מישהי, והאימהות שלנו הן פה במטרה להיות האימהות של כולם ולזעוק עבור כולם, ולהפעיל את כל האנשים שלנו בעולם".
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל שנתלה מחוץ לבית באטלנטה, ארצות הברית
דגל ישראל שנתלה מחוץ לבית באטלנטה, ארצות הברית
דגל ישראל עם מסר של תמיכה שנתלה מחוץ לבית באטלנטה, ארצות הברית
עד כמה להערכתכן הקול של אמא הוא קול שמצליח לפעמים לחדור ללב בדרך לקבלת לגיטימציה בחו"ל? קרן: "מומנטום נתן לי השראה מטורפת להיות שגרירה בקהילה שלי. גם ככה לפני המלחמה התנדבתי מלא, אני מעורבת בפדרציה היהודית, בארגונים ששולחים משלחות למסעות לארץ – אבל עכשיו יותר מתמיד, זריקת המוטיבציה הזאת לעשות ולהמשיך לתת לגיטימציה לישראל לעשות את מה שהיא עושה, זה פשוט מדהים. אני חייבת לציין שלפחות באטלנטה הקהילה היהודית תומכת מאוד בישראל, ואצלי בשכונה גם יהודים וגם לא יהודים תלו שלטים בכניסה לבית של 'אנחנו עומדים עם ישראל'. אני יכולה להגיד שאני פחדתי לשים את השלט הזה, אבל ראיתי שכל השכנים שלי שמים את זה אז שמתי אותו בגאווה. עכשיו אני חוזרת ממש בגאווה עילאית".
ארגון מומנטום הוקם בשנת 2009 בידי אימהות יהודיות למען אימהות יהודיות. "בזכות משרד התפוצות, שאליו חברנו ב-2014, יש לנו 23 אלף נשים מ-36 מדינות", אומרת סולומון. "אז שאלתם מה הכוח של האימהות? זה זה. זה קול שאף אחד לא יכול להתעלם ממנו, זה קול שאף אחד לא ישתיק אותו, והן יפעילו את שאר האימהות בעולם – לא רק אימהות יהודיות, כי זו לא שאלה של יהודי או לא יהודי וזו לא שאלה פוליטית, זו שאלה של הומניות בסיסית. לא ייתכן שהחטופים נשארים בשבי ככה והעולם שותק. האימהות יכולות להיות קולניות מאוד".