שופט כדורגל פולני בכיר עורר מורת רוח לאחר שהגיב לקמפיין שהושק למאבק באנטישמיות באצטדיוני כדורגל ברחבי אירופה, בטענה כי היוזמה היא "סתם עוד קשקוש מוחלט שסובב על ידי מרכזים ואינטרסים יהודיים, אפשר לדעת היטב לאיזו מטרה".
לוקאש אראשקביץ', שופט מיומן של פיפ"א מזה 17 שנה, הוזמן על ידי האגודה "לעולם לא עוד", לקחת חלק בדיון מקוון כיצד להתמודד עם האנטישמיות והגזענות במגרשי הכדורגל, במסגרת קמפיין "בואו נבעט את הגזענות מהאיצטדיונים".
בדוא"ל ששלח אראשקביץ' מה-4 באוקטובר, נכתב: "כשופט עם 17 שנות ניסיון בשיפוט ברמות שונות, מעולם לא הייתי עד להתנהגות אנטישמית; גזענות, להיפך. זה רק עוד קשקוש מוחלט שנרקם על ידי מרכזים ואינטרסים יהודיים, אפשר לדעת היטב לאיזו מטרה".
השופט הפולני הוסיף: "בבקשה אל תשלחו לי יותר הזמנות כאלו, כי אני לא מסכים עם זה בכלל. יהודים הם לא 'עם נבחר' למרות ההיבריס הנצחי הזה שלהם... והצגת הפולנים כאנטישמים ודיבור על מחנות ריכוז פולניים, זה הדבר היהודי הבזוי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"חזרה על מיתוסים אנטישמיים"

ראש אגודת "לעולם לא עוד", ד"ר רפאל פנקובסקי, הביע זעם, ופנה עם נציגי הסניף האירופי של הוועד היהודי אמריקני, לנשיא התאחדות הכדורגל הבינלאומית (פיפ"א), ג'יאני אינפנטינו, בקריאה "לנקוט עמדה עקרונית בעניין זה".
במכתבם לנשיא פיפ"א, הוסיפו: "שנאת זרים ואנטישמיות הם נושאים קשים לכדורגל הפולני והבינלאומי, לכן לא ציפינו רק לשבחים על היוזמה שלנו. עם זאת, אחת התגובות לאירוע חרגה בבירור ממה שנקרא חילוקי דעות או ביקורת מקובלת. ההצהרה של מר לוקאש אראשקביץ' חוזרת על המיתוסים האנטישמיים הנפוצים ביותר על הקהילה היהודית, כקבוצה הומוגנית שמטרתה להשמיץ מדינות וקבוצות אתניות, כאשר תגובות לאנטישמיות הן לכאורה דוגמה לכך.
"למרבה הצער", כתבו, "דבריו של מר ארשקביץ' מראים כי השימוש בסטריאוטיפים שליליים על יהודים היא תופעה שעדיין קיימת גם בעולם הכדורגל". המכתב הסתיים בהדגשת קוד ההתנהגות של פיפ"א ביחס לגזענות ובעיות שוויון.

איש לא קם לעזרתו

בבריטניה פורסם בסוף השבוע תיעוד מזעזע שבו נראים אוהדי קבוצת ווסטהאם יונייטד שרים שירים אנטישמיים לעבר יהודי חרדי, כשהתיישב בטיסת של חברת ריינאייר לבלגיה. האוהדים טסו לעיר גנק, שם שיחקה הקבוצה ביום חמישי בערב.
1 צפייה בגלריה
החסיד שהושפל
החסיד שהושפל
החסיד שהושפל בטיסה
בתיעוד, שזכה לתפוצה נרחבת ברשתות החברתיות ואף בכלי תקשורת בבריטניה, נראה אברך בלבוש בלבוש חסידי שעשה את דרכו במעבר, כאשר חלק מהאוהדים שר שירים נבזיים ("יש לנו עורלה, מה אתך") והאחרים צוחקים, בעוד היהודי החרדי משפיל מבט ואיש לא קם לעזרתו.
ראשי קבוצת ווסטהאם גינו את ההתקפה ואמרו כי כל אדם שיזוהה בסרטון יורחק ממשחקי הקבוצה. איאן אוסטין, בעבר חבר פרלמנט מטעם הלייבור, צייץ בטוויטר: "מגעיל. זה לא 'שיר אנטי טוטנהאם', זה אנטישמי. הבחור מסכן, זו התעללות גזענית. למה הם לא הורדו מהטיסה?"
דובר קבוצת ווסטהאם יונייטד אמר כי הקבוצה "מזועזעת מהתוכן של הסרטון המופץ ברשתות החברתיות, ומגנה את התנהגותם של המעורבים. המועדון נמצא בקשר עם חברת התעופה והרשויות הרלוונטיות כדי לזהות את האנשים. אנחנו ממשיכים להיות חד-משמעיים בעמדה שלנו - יש לנו גישה של אפס סובלנות לכל צורה של אפליה. כל אדם שיזוהה יקבל הרחקה מהמועדון. שוויון, גיוון והכלה הם לב-ליבו של מועדון הכדורגל, ואנחנו לא מקבלים בברכה אף אדם שאינו חולק את הערכים הללו".