המוזיקאי והמפיק נאור כרמי בכה פעמיים מאז שפרצה מגפת הקורונה. בפעם הראשונה זה קרה לפני כשנה במהלך המופע "צמאה", שאותו הוא מפיק. "בגלל הגבלות הקורונה עשינו מופע בזום. היו אמנים מהשורה הראשונה ובהם שולי רנד, אמיר דדון, נתן גושן ועידן עמדי. אני ניגנתי, אבל לא התאפקתי והתחלתי לבכות. בכיתי לא בגללי, אלא בשביל כל אלפי האנשים שלא היו איתנו", הוא מסביר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הפעם השנייה הייתה בפסטיבל "צמאה" השנה. "במשך שנה שלמה לא הופעתי, ובי"ט כסלו השנה היו לנו במסגרת אירועי 'צמאה' 14 הופעות בתוך ארבעה ימים, שכולן היו 'סולד-אאוט'. אז בכיתי, אבל הפעם משמחה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
כרמי נולד בעכו ב-1970, והפך לנגן מקצועי על שורה של כלי פריטה וכלי מיתר. בצה"ל שירת בלהקה צבאית, ולאחר השחרור למד מוזיקה באופן מקצועי באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים וגם בתזמורת הפילהרמונית הישראלית הצעירה. בהמשך ניגן בהרכב מוזיקלי של מאיר אריאל, בהשפעתו חזר בתשובה, ובהמשך גם הפך לחסיד חב"ד.
5 צפייה בגלריה
נאור כרמי
נאור כרמי
נאור כרמי. "חשבתי להציע את המנגינה לשלמה ארצי כדי ליצור דואט, אבל בסוף לא שלחתי לו"
(צילום: חיים טויטו)
למרות העובדה שהקריירה המוזיקלית שלו מתפרסת על פני יותר משלושה עשורים – בשנים האחרונות בין השאר הפיק ועיבד חלק מהאלבום "לשונות של אש" של אביתר בנאי – הפריצה שלו לתודעה הציבורית הייתה בזכות שתי יוזמות: הקמת להקת "הלב והמעיין" בשנת 2009 והפקת מיזם "צמאה" בשנת 2015. למי שלא מכיר, מדובר בסדרה של מופעים מצליחים הנערכים סמוך לי"ט כסלו, המכונה בחב"ד "חג הגאולה" (התאריך שבו מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי, שוחרר מהכלא הרוסי; י"ט).
את השיר החדש "האור שלך", שרואה כאן אור בחשיפה ראשונה, כרמי כתב, הלחין ועיבד. זהו סינגל ראשון מתוך אלבום שלם של שירים מקוריים שאותם הוא יוצר ומנגן עם הרכב "הלב והמעיין". "תמיד ביצענו חומרים יהודיים שורשיים, אבל אחרי הפסקה, עכשיו הזמן שלנו לבצע גם מוזיקה מקורית. לאו דווקא שמתחברת באופן ישיר ליהדות, אלא כזו שמגיעה מהעולם הפנימי שלנו".
איך נוצר השיר? "את הלחן יצרתי לפני כחמש שנים וחשבתי להציע את המנגינה לשלמה ארצי כדי ליצור דואט, אבל בסוף לא שלחתי לו. את המילים כתבתי לפני כשנה לאחד מילדיי שהיה באותו הזמן במשבר, ורציתי לרומם אותו ולתת לו כוחות לצאת ממנו. אני כיום רואה סביבי נוער עם קשיי ההתבגרות, ורוצה להאיר ולעזור להם. כתבתי את השיר הזה בשבילו וגם בשבילם, כדי לחזק אותם ולהרים אותם למעלה, אבל נראה לי שזה יכול לדבר לכל אחד ואחת מאיתנו – כולם צריכים תמיכה".
5 צפייה בגלריה
 חנן בן ארי ויונתן רזאל במופע "צמאה" ב-2019. פנינים מתרבות הניגונים
 חנן בן ארי ויונתן רזאל במופע "צמאה" ב-2019. פנינים מתרבות הניגונים
חנן בן ארי ויונתן רזאל במופע "צמאה" ב-2019. פנינים מתרבות הניגונים
(צילום: חיים טויטו)

"מכתיבים את מה שקורה היום"

בהפקות של "צמאה" משתתפים גם אמנים שאינם שומרים מצוות, ובהם רמי קליינשטיין, ברי סחרוף, עידן עמדי, שלומי שבת ועוד, המבצעים ניגוני חב"ד ושירים יהודיים נוספים. לצידם מופיעים לאורך השנים אמנים דתיים וחרדים, ובהם חנן בן ארי, ישי ריבו ואברהם פריד. קהל האלפים הנלהב כולל חובשי כיפות – שחורות, סרוגות וגם מעט שקופות – ויש גם מופעים לנשים.
"באמת שמבחינה מלודית, ניגוני חב"ד ומודז'יץ לא נופלים באיכות מיצירות של יוהנס ברהמס, פרנק מאהר או הביטלס. לכן אני מקבל המון פניות, גם מזמרים מצליחים שאינם דתיים ורוצים להשתלב ב'צמאה'"
מה לדעתך סוד ההצלחה של "צמאה"? "מבחינה מוזיקלית זו פשוט מוזיקה טובה. ניגנתי ג'אז בכל העולם, למדתי מוזיקה באקדמיה ואני גם מלמד כבר שנים בבית הספר למוזיקה 'מזמור', ובאמת שמבחינה מלודית, ניגוני חב"ד ומודז'יץ לא נופלים באיכות מיצירות של יוהנס ברהמס, פרנק מאהר או הביטלס. לכן אני מקבל המון פניות, גם מזמרים מצליחים שאינם דתיים ורוצים להשתלב ב'צמאה'".
5 צפייה בגלריה
 בשנה שעברה הפסטיבל עבר לזום. שולי רנד ב"צמאה"
 בשנה שעברה הפסטיבל עבר לזום. שולי רנד ב"צמאה"
בשנה שעברה הפסטיבל עבר לזום. שולי רנד ב"צמאה"
(צילום: יענקי אלהרר וגיל יוחנן)
כשהרבי מלובביץ' שר "צמאה לך נפשי", זה נשמע שונה לגמרי מהביצוע של ברי סחרוף או ישי ריבו. "העיבודים שלנו מתכתבים עם מה שקורה היום, ואפילו מכתיבים את מה שקורה היום. אנחנו לוקחים פנינים מתרבות הניגונים, וזו תרבות ענקית ועמוקה שהעולם לא מכיר. אנחנו פשוט מנגישים את המלודיות המעולות האלה לקהל הרחב שמחוץ לקהילה החב"דית".
קיבלת אינספור מחמאות מהציבור הרחב, אבל בחב"ד ספגת גם ביקורת, על כך שהגשת ניגונים קדושים של אדמו"רי חב"ד בלבוש קליל. "נכון, ואני מודה שלמרות שמדובר במיעוט, זה קצת קשה לי. כי כל ניגון הוא כמו ילד שלי, וכשמבקרים את הילדים, אני קופץ. בסופו של דבר, הפרויקט של צמאה הוא יוצא דופן במוזיקה. כי בניגוד ללהיטי פופ שמחזיקים מעמד כמה שבועות או חודשים, ואחר כך ההתעניינות בהם דועכת, הצפיות ביוטיוב במופעים ובשירים שלנו ממשיכות כל הזמן לעלות – והגיעו לאורך השנים, במצטבר, לעשות מיליוני צפיות וזה חוצה את כל המגזרים".

הסכנות שאורבות לנוער בחוץ

מתברר שמילות "האור שלך" לא התחברו בקלות. "אריאל הורוביץ, שכמוני גם הוא מרצה ב'מזמור', ישב איתי, דיבר איתי ועברתי סוג של תהליך. השיחות שלי איתו הוציאו ממני הרבה מהמילים בשיר הזה", הוא מספר.
5 צפייה בגלריה
אריאל הורוביץ. השיחות איתו עזרו
אריאל הורוביץ. השיחות איתו עזרו
אריאל הורוביץ. השיחות איתו עזרו
(צילום: יפעת גולן)
"יש אמנם בחוץ רוחות שמנשבות ולא מפסיקות, הן נושאות לכאן שמועה מארצות הסערה", כתב בין השאר בשיר החדש.
מהן הרוחות המנשבות שעליהן כתבת בשיר? "הנוער של היום מתמודד עם קשיים הרבה יותר גדולים מאשר אלה שהיו בתקופה שבה אני הייתי צעיר. המדיות החברתיות הן חלק מהסכנה שאורבת להם בחוץ. יש להם אלפי חברים באינסטגרם או בטיקטוק, אבל אין להם חברים אמיתיים. חסרים להם הקשרים והחום האנושי, ולכן הבדידות האמיתית שלהם היא הרבה יותר גדולה".
עם אילו אמנים מפורסמים תשתף פעולה באלבום? "בעבר שיתפתי פעולה עם ישי ריבו, עקיבא ורבים אחרים. אבל עכשיו אני ילד גדול" – הוא צוחק – "שלא צריך להסתמך על אף אחד, והמטרה היא ליצור אלבום רק עם 'הלב והמעיין'. לשיר החדש יש סיכוי להצליח, לעשות רעש ולפתוח דלתות חדשות ללא עזרה מבחוץ".
מה העצה שלך לצעירים שחולמים לזכות בתוכנית ריאליטי מוזיקלית ולהתפרסם? "אם אתה רוצה להיות מוזיקאי, לא מספיק רק לשיר או לכתוב שירים. צריך לדעת גם לנגן, להקליט, להפיק. ולא רק לחכות שיקראו לך להופעה. במקביל צריך גם לעבוד לפרנסתך. גם אני לא רק יוצר, אלא גם מנגן, מלמד ומפיק לאחרים. ממרום גילי, אני חושב שלפרנס משפחה זה משמעותי יותר מאשר השאיפה להופיע בארנה או בקיסריה, כי יש מעט אנשים שיכולים באמת להצליח בגדול בתחום הזה".
5 צפייה בגלריה
נגה ארז בהופעה בקיסריה
נגה ארז בהופעה בקיסריה
הופעה של נגה ארז באמפי קיסריה. "מעט אנשים יכולים באמת להצליח בגדול בתחום הזה"
(צילום: רז גרוס)

האור שלך

מילים ולחן: נאור כרמי
קח לך עוד בגד חם אל תפחד לצאת לעולם יעטוף אותך כשקר לא תהיה כמו כולם
יש אמנם בחוץ רוחות שמנשבות ולא מפסיקות הן נושאות לכאן שמועה מארצות הסערה
(פזמון): לילה עוד לילה הלבנה לא מפסיקה לגדול להיות יותר שלמה כמו הנשמה