ז'ולט (יואל נועם) בלקני-קלר, מנהל בית הספר היהודי בציריך ורב בצבא שווייץ, קיבל תשובה שלילית על בקשתו לעלות לישראל מכוח חוק השבות. הסיבה לכך היא שהגיור שעבר בבית דין בציריך לפני תשע שנים אינו מוכר על ידי משרד הפנים הישראלי. בלקני-קלר, בן 40, עבר גיור בשנת 2014 בבית דין בציריך. הגיור נערך על ידי הרב דוד לוי, רב יהודי שוויצרי שמוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל. עם זאת, הרבנות הראשית לא הכירה באופן רשמי בגיור שעבר, מכיוון שהוא לא נערך בבית דין רבני ישראלי.
2 צפייה בגלריה
הרב בלקני-קלר. מקווה לתשובה חיובית מבג"ץ
הרב בלקני-קלר. מקווה לתשובה חיובית מבג"ץ
הרב בלקני-קלר. מקווה לתשובה חיובית מבג"ץ
(צילום: באדיבות המצולם)
למרות זאת, ישנם רבנים אחרים בישראל שמכירים בגיור של בלקני-קלר. אחד מהם הוא הרב פנחס גולדשמידט, יו"ר ועד רבני אירופה. הרב גולדשמידט אישר בכתב כי הוא מכיר בגיור של בלקני-קלר, וכי הוא יהודי כשר. למרות האישור של הרב גולדשמידט, משרד הפנים הישראלי דחה את בקשתו של בלקני-קלר לעלות לארץ והסוכנות היהודית, שמייצגת את בלקני-קלר בפני משרד הפנים, הודיעה לו כי הגיור שלו לא מוכר. בעקבות הסירוב של משרד הפנים, ארגון עתים שמלווה את ז'ולט בתהליך מתכוון להגיש עתירה לבג"ץ. הוא טוען כי ההחלטה של משרד הפנים אינה צודקת, וכי היא פוגעת בזכות שלו לעלות לארץ מכוח חוק השבות.

"זכות טבעית לעלות ארצה"

המקרה של בלקני-קלר הוא לא יוצא דופן. מקרים של גיורים שאינם מוכרים על ידי משרד הפנים אינם נדירים. בעבר, משרד הפנים דחה בקשות של יהודים שעברו גיור במדינות אחרות, מכיוון שהגיור לא נערך על פי ההלכה היהודית. בשנים האחרונות, משרד הפנים התחיל לקבל בקשות רבות יותר של יהודים שעברו גיור במדינות אחרות. עם זאת, המשרד עדיין מסתייג מגיורים שנערכו מחוץ לישראל, ויש מקרים רבים שבהם הגיורים לא מוכרים. המקרה של בלקני-קלר עשוי להוביל לשינוי במדיניות של המשרד הממשלתי. אם בג"ץ יפסוק לטובתו, זה עשוי להוביל לכך שמשרד הפנים יכיר בגיורים שנערכו במדינות אחרות, גם אם הם לא נערכו על פי ההלכה היהודית.
ז'ולט בלקני-קלר: "גיור הוא תהליך פנימי, ולא רק פורמלי. אני מאמין שגיור הוא דרך של התעוררות רוחנית, ולא רק שינוי דתי. מדינת ישראל צריכה להיות פתוחה לכל יהודי, לא משנה היכן עבר את הגיור שלו".
2 צפייה בגלריה
עולים חדשים
עולים חדשים
עולים חדשים. מחלוקת לגבי גיורים בחו"ל
(צילום: אבי חי)
הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד ארגון עתים: "יש לאפשר את עלייתו ארצה של הרב בלקני-קלר באופן מיידי. במיוחד בימים אלה שבהם הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות נחלש, פגיעה באופן כזה ברב שיהדותו כלל לא מוטלת בספק, ואף על פי כן אישרר את יהדותו אל מול בתי הדין הרבניים, היא חסרת אחריות ופוגענית. אנחנו בארגון עתים ערים לגבי המורכבות שאיתה מתמודד משרד הפנים בנוגע לאישורי גיור, אך המדיניות הנלווית לכך היא כזו הגורמת למתגיירים להרגיש פחות יהודיים ועל זה אסור לשתוק. פנינו למשרד הפנים בדרישה שישנו את החלטתם כך שיהדותו של הרב לא תהיה מוטלת בספק ושיקבל את זכותו הטבעית לעלות ארצה באופן מיידי".
עוד נמסר כי "בית הדין בציריך אינו נמצא ברשימת בתי הדין המוכרים של הרבנות, אך אין זה אומר שגיורו של הרב בלקני-קלר לא היה מוכר על ידי הרבנות, לו היה נבחן באופן פרטני".
על אף שבלקני-קלר קיבל תשובה שלילית, ברשות האוכלוסין וההגירה טענו שלא סורב אך התבקש להביא מסמכים נוספים לאימות יהדותו. בלקני-קלר אמר שאיש לא ביקש ממנו להביא מסמכים נוספים. מהסוכנות היהודית לא נמסרה תגובה.