יהודים שחווים באופן אישי אנטישמיות נוטים יותר להעניק לצדקה. כך עולה ממחקר חדש ומקיף של חוקרים מבית הספר לפילנתרופיה של אוניברסיטת אינדיאנה בארצות הברית וקרן משפחת רודרמן. לפי החוקרים, יהודים שחוו אנטישמיות נתנו בממוצע פי 10 יותר צדקה מאלה שלא. משקי בית אשכנזיים נמצאו באופן כללי בסבירות הגבוהה ביותר לתת, אבל משקי בית מזרחיים נתנו בממוצע יותר. משקי בית מזרחיים היו גם בסבירות גבוהה יותר לתת למטרות הקשורות לישראל מאשר משקי בית אשכנזיים.
הסקר לא מצא הבדל משמעותי ברמות התרומות לצדקה בין אנשים נשואים לעומת רווקים, אך כשזה נוגע לתרומות למטרות ישראליות – גברים רווקים רבים יותר תורמים מאשר רווקות ואף זוגות נשואים. הסקר מצא כי משקי בית יהודיים נתנו כ-35% יותר ממשקי בית שאינם יהודים, אבל המחברים מסבירים שההבדל הזה משקף בעיקר את העובדה שמשקי בית יהודיים אמריקניים, בממוצע, עשירים יותר ממשקי בית לא יהודיים. למעשה, אחוז אחד מבתי המשק היהודיים תרמו מיליון דולר או יותר בשנה החולפת, לעומת 0.3% ממשקי הבית הלא-יהודיים שתרומות שלהם עוברת את ה-100 אלף דולר. 44% מהתרומות הגדולות ביותר של יהודים מופנים לארגונים יהודיים.
2 צפייה בגלריה
פרסום דגלי ישראל בטיימס סקוור בניו יורק לאות תמיכה בישראל
פרסום דגלי ישראל בטיימס סקוור בניו יורק לאות תמיכה בישראל
פרסום דגל ישראל בטיימס סקוור בניו יורק לאות תמיכה
(צילום: Kena Betancur / AFP)
לפי עורכי המחקר, יהדות ארצות הברית תרמה יותר מ-750 מיליון דולר למטרות הקשורות למלחמה בשבעת השבועות הראשונים לאחר מתקפת 7 באוקטובר. רבע ממשקי הבית היהודיים ברחבי המדינה תרמו לארגונים ישראליים או ממוקדי ישראל, והעניקו בממוצע כל אחד כמעט 2,500 דולר. מדובר בממצאים מפתיעים, שכן מחקרים קודמים שהתמקדו בעמותות וקרנות יהודיות הראו כי הן ניתבו מדי שנה רק כ-12% עד 14% מהתרומות שלהן לישראל בשני העשורים האחרונים, וכי באופן כללי התרומה לישראל הצטמקה בתוך הנתינה היהודית הכוללת. לכן מחברי המחקר מסבירים כי מבול התרומות הנוכחי לישראל לא בהכרח מהווה תמונה מייצגת, ומה שאנחנו רואים בחודשים האחרונים לא בהכרח יימשך או משקף את דפוסי הפילנתרופיה של יהודי אמריקה בשגרה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק אורזים אספקה ציוד חירום תרומות לישראל
ארה"ב ניו יורק אורזים אספקה ציוד חירום תרומות לישראל
אריזת אספקה וציוד חירום לישראל על ידי יהודים אמריקנים
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
הסקר גם מצא שאנשים שמגיעים לבית הכנסת או לשירותי דת לפחות פעם בחודש נוטים יותר להתנדב באופן כללי ולהתנדב לשעות רבות יותר מאשר אלה שמגיעים לשירותים בתדירות נמוכה יותר. יותר מרבע ממשקי הבית היהודיים בארצות הברית דיווחו שהשתתפו בהתנדבות. מתוכם, כמחצית – 52% – אמרו שהם מתנדבים לחמש שעות בחודש או פחות, ורבע מהם התנדבו יותר מ-20 שעות בחודש.
המחקר נערך בקרב יותר מ-3,000 משקי בית ברחבי ארצות הברית, שני שלישים מתוכם יהודים, והוא מתפרסם בעקבות העלייה בתרומות יהודיות אמריקניות לישראל אחרי מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה בעזה – שגם לוותה בעלייה בדיווחים על תקריות אנטישמיות בארצות הברית.
עורכי המחקר מסבירים כי "נראה שאלה המודאגים מאוד מאנטישמיות או חוו אותה בעצמם 'מצביעים עם פנקסי הצ'קים שלהם'", אך גם מציינים כי דרוש מחקר נוסף כדי לקבוע האם הקשר בין אנטישמיות לנתינה מוגברת הוא סיבתי.
על פי נתונים של הליגה נגד השמצה, בחודשים שחלפו מאז מתקפת 7 באוקטובר בישראל, מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב עלה ב-360%. לפי הארגון, מאז תחילת המלחמה התרחשו מדי יום בממוצע 34 תקריות אנטישמיות בארצות הברית. אלה כוללות תקיפה פיזית, השחתת רכוש, הטרדה מילולית ועצרות עם גילויי אנטישמיות וביטויי תמיכה בטרור נגד מדינת ישראל.