לוחמי צה"ל הדליקו נרות בעזה

הערב (ה'), נר ראשון של חנוכה, לוחמי צה"ל בדרום ובצפון הדליקו נרות בשטח. בין השאר, לוחמי הצנחנים הנמצאים בפעילות מבצעית במסגרת המלחמה בעזה, הדליקו נר ראשון בשכונת שג'אעיה. צפו בווידיאו:

בג'באליה, גם כן ברצועת עזה, התקיימה הדלקה נוספת: מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, הדליק נר ראשון של חנוכה עם לוחמי המילואים של חטיבה 551, שנלחמים כעת בעיר בצפון הרצועה. "זאת מלחמה ארוכה, חשובה וקשה, וזה רגע סמלי של הדלקת נרות חנוכה", אמר פינקלמן ללוחמים. "בזמן הזה כשאנחנו פה בג'באליה, המשפחות שלנו שרות ומדליקות נרות, וסומכות עלינו וגאות בכם. אתם המכבים של ימינו, ואנחנו נמשיך הלאה קדימה עד הניצחון".

הדלקת נר ראשון בכותל למען החטופים

הערב התקיים מעמד מיוחד של הדלקת נר ראשון של חנוכה ברחבת הכותל המערבי בסימן "מדליקים את האור לחטופים". במעמד זה, 138 חנוכיות, כמניין החטופים הנמצאים בשבי חמאס, הודלקו על ידי נציגי משפחות החטופים ברחבת הכותל במקביל להדלקת החנוכייה המרכזית.
(צפו בתיעוד אירוע הדלקת נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכח בהדלקה בכותל עם אשתו שרה, אמר הערב: "אנחנו פה ליד שריד מקדשנו. המכבים שחררו את בית המקדש, טיהרו אותו, כוננו מחדש קוממיות יהודית ועצמאות יהודית, הצילו את מורשת ישראל, דת ישראל ועם ישראל. בלעדיהם חוט החיים שלנו היה נקרע, בלעדיהם לא היינו עומדים כאן היום. הקרב אז היה מול כוחות רשע שבאו להכחיד את העם היהודי מעל פני האדמה. היום אנחנו נאבקים, המכבים של ימינו, בכוחות הרשע שבאים להכחיד את העם היהודי ומדינתו מעל פני האדמה. אנחנו מגלים את אותה נחישות, את אותה גבורה, את אותה הקרבה".
"הערב אנחנו מחבקים בלב דואב את חברנו גדי איזנקוט ורעייתו חנה, שאיבדו את בנם הצעיר גל", אמר נתניהו בהתייחסו לנפילת בנו של חבר קבינט המלחמה. הוא הוסיף כי "עכשיו אנחנו עמוק בתוך רצועת עזה. האויב הזה לא יכחיד אותנו – אנחנו נכחיד אותו. האויב הזה לא יגבר עלינו – אנחנו נגבר עליו. הדבר הזה מתבצע הלכה למעשה יום יום, לילה לילה, ואנחנו נבצע אותו עד תום. אני מאמין באמונה שלמה בכוח שטמון בעם הזה, כוח החיים, אבל כוח החיים הזה מחייב אותנו לפעמים לעבור את ייסורי השכול. זה כנראה המחיר של קיומנו בארצנו, אבל אנחנו יכולים לו. אנחנו מדליקים השנה נר ראשון מתוך ידיעה שהאור שבוקע כאן לעולם לא יכבה".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הוסיף: "אנו חוגגים היום את הדלקת הנר הראשון של חג החנוכה, שבימים אלו מקבל משמעות אקטואלית במיוחד. גבורת המכבים, שהחזירו את השלטון לעם ישראל בימי הבית השני, שזורה בגבורת לוחמינו הנחלמים כיום ומוסרים את נפשם למען קיום האומה והמולדת, בלב רצועת עזה, ובכל החזיתות. גם כאן בירושלים, לוחמי מג"ב עומדים על המשמר ומגינים על מדינת ישראל. יהי רצון שמתוך החג הזה, המסמל את החירות והתקומה היהודית של עמנו בארצנו, נזכה לתקומה מחודשת ולניצחון מוחץ על כל אויבינו".
בהדלקה בכותל השתתפו השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, הרב הראשי יצחק יוסף, רב הכותל שמואל רבינוביץ, שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול במחוז ירושלים.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו הדליקו הנר ראשון של חנוכה, בכותל המערבי בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו הדליקו הנר ראשון של חנוכה, בכותל המערבי בירושלים
ראש הממשלה נתניהו הדליק נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

תמיר הדליק נר ראשון בבית הוריו שנרצחו בבארי

בקיבוץ בארי, בין רעמי התותחים וזמזום כלי הטיס, תמיר הרשקוביץ הדליק נר ראשון של חנוכה בבית הוריו, נח ומעיינה, שנרצחו בקיבוץ – בחנוכייה ששרדה את השרפה והפכה לסמל. "מעוז צור ישועתי" ו"על הניסים ועל הנפלאות", שר תמיר בתוך שלד המבנה השותק, שבו נרצחו הוריו. "ברגע שאני שר אני מאושר. ועכשיו אני שמח", אמר, כשנשאל על הסתירה, "אני בוחר בשביל ההורים שלי שזה יהיה שמח". לכתבה המלאה.
6 צפייה בגלריה
תמיר הרשקוביץ, בנם של נח ומעיינה שנרצחו בהתקפת המחבלים בבארי, מדליק נר חנוכה ראשון בחנוכייה שנשרפה בבית ההורים
תמיר הרשקוביץ, בנם של נח ומעיינה שנרצחו בהתקפת המחבלים בבארי, מדליק נר חנוכה ראשון בחנוכייה שנשרפה בבית ההורים
תמיר הרשקוביץ, בנם של נח ומעיינה שנרצחו בהתקפת המחבלים בבארי, מדליק נר ראשון בחנוכייה בביתם
(צילום: גדי קבלו)
6 צפייה בגלריה
תמיר הרשקוביץ, בנם של נח ומעיינה שנרצחו בהתקפת המחבלים בבארי, מדליק נר חנוכה ראשון בחנוכייה שנשרפה בבית ההורים
תמיר הרשקוביץ, בנם של נח ומעיינה שנרצחו בהתקפת המחבלים בבארי, מדליק נר חנוכה ראשון בחנוכייה שנשרפה בבית ההורים
תמיר הרשקוביץ שר לצד החנוכייה הדולקת בקיבוץ בארי
(צילום: גדי קבלו)

רחל אדרי מאופקים: "שבזכות הנר יהיה לנו אור"

אחת מגיבורות המלחמה, רחל אדרי מאופקים, השתתפה בהדלקת נרות וגם פצחה בשירת "מעוז צור ישועתי". אדרי, שהוחזקה כבת ערובה בידי מחבלי חמאס במתקפת הטרור שהחלה את המלחמה וניצלה בזכות תושייתה, איחלה היום "שבזכות הנר שאנחנו מדליקים היום, יהיה לנו אור, והחטופים והחיילים יחזרו לשלום. אין לנו ארץ אחרת".

רעיה והילה ששוחררו מהשבי הדליקו נר ראשון

רעיה רותם ובתה הילה השתתפו בהדלקת נר ראשון דרך זום עם קהילת בארי השוהה במלון "דיוויד" בים המלח. רעיה אמרה: "חברי בארי, חברים שלי, אני מדליקה איתכם נר ראשון ומקדישה אותו לשחרורם של כל החטופים שעדיין בשבי החמאס. שמי רעיה רותם. ב-7.10 בתי הילה ואני נחטפנו מביתנו לרצועת עזה על ידי מחבלי חמאס. הילה הופרדה ממני ושוחררה לאחר 50 ימים, ולאחר ארבעה ימים נוספים שוחררתי אני. יצאנו מהחשכה אל האור, לכן הנני מפנה את האור הגדול הזה אל החברים שלנו שעדיין נמצאים בשבי. להזכיר לכולנו שצריך להחזיר את כולם וכולן, כל אחת ואחד, כדי שיהיה לנו אור איתן. אני מדליקה נר ומייחלת לנס חנוכה, לשובם של כל החטופים, שלמים ובריאים, לביטחונה של מדינת ישראל ושל הבית שלנו. שיצא מכאן אור גדול ויאיר הכול".
6 צפייה בגלריה
רעיה רותם ובתה הילה השתתפו בהדלקת נר ראשון דרך זום עם קהילת בארי השוהה במלון "דיוויד" בים המלח
רעיה רותם ובתה הילה השתתפו בהדלקת נר ראשון דרך זום עם קהילת בארי השוהה במלון "דיוויד" בים המלח
רעיה רותם ובתה הילה השתתפו בהדלקת נר ראשון דרך זום עם קהילת בארי השוהה במלון "דיוויד" בים המלח
אביבה סגל, שנחטפה מקיבוץ כפר עזה עם בן זוגה קית' ושוחררה מהשבי בעוד הוא נשאר שם, הדליקה נרות יחד עם נכדיה. הנכדים שישבו לצידה ייחלו הערב "שיהיה נס וסבא יחזור אלינו מהר".

עמית שחזר מהשבי בכיכר החטופים: "נרגש לעמוד פה"

מאות השתתפו באירוע הדלקת נר ראשון של חנוכה בכיכר החטופים בתל אביב. בין השאר גם שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, הגיע לכיכר, שוחח עם בני משפחות החטופים ונאם בעצרת. עמית שני בן ה-16, תושב בארי ששוחרר משבי חמאס במהלך הפסקת האש, אמר הערב: "אני מאוד נרגש ושמח לעמוד פה הערב, נר ראשון של חנוכה, על אדמת ישראל. אני מודה לכל מי שפעל להחזרת החטופים, אני שמח להיות סוף-סוף כאן בארץ, אבל צריך להמשיך ולהילחם להחזרת החטופים עד לאחרון". לידיעה המלאה.

גרמניה: הקנצלר השתתף בהדלקת החנוכייה בשער ברנדנבורג

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, השתתף לראשונה בהדלקה החנוכייה הגדולה ביותר באירופה – בשער ברנדנבורג בברלין. הופעתו של שולץ בהדלקת החנוכייה הגדולה מתקיימת בצל המלחמה בעזה ובצל האנטישמיות הגוברת – בגרמניה ובמדינות רבות אחרות בעולם.

"הטרור על ישראל זעזע אותנו ופגע באזרחי ישראל ובאנושיות", אמר שולץ, שחבש כיפה במעמד והגיע תחת אבטחה כבדה. "את הטרור הזה חייבים לגנות. אנחנו אבלים ביחד. עכשיו נדליק ביחד את החנוכייה ונביא אור למקום הזה. אני מאחל שהאור הזה ימשיך איתנו יחד גם הלאה".
הקנצלר הורם באמצעות מנוף למרומי החנוכייה, לצד רב העיר ושליח חב"ד שמוביל את מעמד ההדלקה מדי שנה, הרב יהודה טייכטל. שולץ אחז בידו את השַׁמָּשׁ, כשהרב טייכטל בירך בקול רם את הברכות. לצד הקנצלר השתתפו במעמד בכירים בממשלת גרמניה, לצד עשרות שגרירי מדינות, ובראשם שגרירי ישראל וארצות הברית. האירוע התרחש לעיני אלפי יהודים מרחבי גרמניה. החנוכייה הגדולה מוצבת מדי שנה, ב-20 השנים האחרונות, בשער המפורסם.

הדלקה עם ניצולי הטבח במסיבת הטבע

בדיוק חודשיים מאז 7 באוקטובר, התקיים הערב טקס הדלקת נרות מרגש במיוחד במסגרת ערב הנצחה נוסף לזכרם של מאות הנרצחים בפסטיבל המוזיקה "נובה" ליד רעים. ניצולי הטבח התכנסו עם חברים ובני משפחה במתחם הטיפולי הייחודי שהוקם במיוחד עבור נפגעי המסיבה במתחם כוכב הים בשדות ים.
במסגרת אירוע ההנצחה כיבדו הנוכחים גם את זכרם של יונתן אזולאי ז"ל, עמית בן אבידה ז"ל וקארין שוורצמן ז"ל, שנרצחו בשבת שמחת תורה השחורה. רשת רולדין התגייסה והגיעה למקום עם עגלה מיוחדת המכילה מאות סופגניות כדי להמתיק עד כמה שאפשר בנר הראשון של חנוכה.

תומר בלאק, מנהל מתחם הנובה בשדות ים: "ערב ההנצחה הוא ערב שבו אנו זוכרים את נרצחי הנובה, את המבלים שכבר אינם כאן. היום הוא גם נר ראשון של חג החנוכה, נר של אור צבעוני בתוך כל נרות הנשמה שהדלקנו בתקופה האחרונה, נשמות המחוברות לשבט אחד גדול".

הדלקת נרות לכבוד המשטרה

מלון דן פנורמה תל אביב, שבו שוהים 1,100 מפונים משדרות, מקריית שמונה ומכפר עזה, אירח להדלקת נר ראשון של חנוכה גם את צמרת מחוז מרחב דן של משטרת ישראל. במעמד מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, נערכה הדלקה מרגשת לנר הראשון של חנוכה, המציין גם חודשיים לתחילתה של המלחמה. ברכת מפכ"ל המשטרה לחנוכה הועברה בשידור ישיר לכל הטקסים של הדלקת נר ראשון בכל מחוזות המשטרה בכל רחבי הארץ.
הטקס בדן פנורמה ת"א נערך בהשתתפות מפוני העוטף וקריית שמונה, השוהים במלון בתקווה שחג החנוכה, חג האורים והניסים, יסמל את היציאה מחושך לאור, את הניצחון והתקווה לימים טובים.
6 צפייה בגלריה
הדלקת נרות בדן פנורמה לכבוד המשטרה
הדלקת נרות בדן פנורמה לכבוד המשטרה
הדלקת נרות במלון דן פנורמה לכבוד המשטרה
(צילום: יח"צ פנורמה)

הנשיא הדליק נר ראשון עם תושבי הדרום

נשיא המדינה יצחק הרצוג הדליק את הנר הראשון של חג החנוכה עם תושבי הדרום. בעת הדלקת הנר, הצטרפו אל הנשיא ראשי המועצות האזוריות חוף אשקלון ושער הנגב ונציגי הערים נתיבות, אשקלון ואופקים. יחד עם נציגי התושבים, הודלקו שמונה חנוכיות המספרות את סיפורם הייחודי של היישובים והקיבוצים בדרום.
הנשיא הרצוג אמר: "תושבות ותושבי הנגב המערבי – אתם הגיבורים האמיתיים של התקופה הזו. יש פה משפחות שכולות, יש פה משפחות דואגות, יש פה משפחות חטופים, ואנחנו כולנו ביחד מצד אחד דואגים, דואבים וחרדים – ומהצד השני, באנו לכאן כדי להדליק נר חנוכה ראשון ולומר חג חנוכה שמח. הרי באנו חושך לגרש. השנה זה ברור שבקול מיוחד, נחושים איתנים, אנחנו מבטיחים לכם וגם לנו לגרש את החושך, להילחם עד חורמה, ולהחזיר את האור.
"הם חשבו שאחרי השנה המקוטבת שעברנו, אחרי המשבר הפנימי העמוק – אנחנו חלשים מאי פעם. הם טעו! הם נכשלו! העם שלנו קם כארי נגד אויביו. מאוחד – ברוח לחימה מפעימה וחוסן מדהים! יחד עם כל חלקי החברה בישראל, יחד עם אחיותינו ואחינו בתפוצות ותומכינו בעולם, ובנות הברית החזקות בתבל – קמנו יחד להילחם כנגד הרשע המוחלט. הוכחנו לכולם שאנחנו עם אחד, ואף אחד לא יכול לגבור עלינו. יצאנו מאפלה לאורה, שלפנו חרבנו מנדנה, ובימים אלה אנחנו גוברים על אויבינו, כבימים ההם – בזמן הזה! הלכידות הזו שאנחנו מוכיחים – היא לב החוסן שלנו".

הדלקת נרות מרגשת במרכז שלווה

הדלקת נרות מרגשת נערכה היום גם בארגון שלוה, שמשמש גם כמרכז חירום לאומי למען ילדים עם מוגבלויות שפונו מבתיהם בדרום ובצפון. המרכז גם מפעיל מרכז הפגה, פנאי וטיפול עבורם וכן מסייע ותומך במשפחותיהם. נוסף על כך, כחלק מתפקודו של הארגון בימים אלו כמרכז חירום לאומי, הוקם מוקד חירום לתמיכה וסיוע ראשוני למאות מתושבי הדרום והצפון שלהם בן משפחה עם מוגבלות, והוא מסייע בשיקומם באמצעות ליווי ותמיכה רגשית, מעגלי שיח ופעילויות נוספות.

נר ראשון גם באוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הדליק היום בלשכתו נר ראשון של חנוכה, יחד עם שליחי חב"ד המשמשים גם רבני ערים באוקראינה. "האור ינצח, כאן – ובישראל", אמר זלנסקי. הנשיא האוקראיני, ממוצא יהודי, ייחל ל"ניצחון האור מול החושך, בימים ההם בזמן הזה". הוא הוסיף שה"חושך" מבחינתו מייצג את "אלה שלא אכפת להם מחיי אדם". לידיעה המלאה.

יהודי אוקראינה לא מוותרים על חג החנוכה גם בזמן ההפצצות. הערב, עם כניסת החג, נערכה בבית הכנסת המרכזי JCC חב"ד בקייב הדלקת נר ראשון של חנוכה, בהובלת רבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ'.
בהדלקת הנר הראשון כובד אורח הכבוד, שגריר ישראל בקייב מיכאל ברודסקי. יחד עם השגריר כובדו בהדלקה קונסול הכבוד של ישראל באוקראינה אולג וישניאקוב, יו"ר קק"ל באוקראינה וכן חייל פצוע שהגיע מחזית הלחימה מול רוסיה. באירוע השתתפו גם חברי פרלמנט בכירים, בהם גם חברי שדולת הידידות בין אוקראינה לישראל, סגנית שר המשפטים והנהלת בתי הכלא באוקראינה.
"חנוכה מאחד את כל היהודים בעולם, סביב אור הנרות", אמר השגריר ברודסקי. "השנה, כולנו מתפללים לשובם של כל החטופים למשפחותיהם במהרה ומקווים שאור נרות החנוכה, שינצח את האנטישמיות והרוע בכל העולם, יהיה האור שיאיר את דרכם של החטופים ויוציא אותם מהחושך של השבי האכזרי".
בהדלקת הנר השתתפו עשרות מחברי הקהילה היהודית בקייב לצד חיילים שחזרו מהחזית ובאו להודות על הניסים הפרטיים שלהם ולברך את ברכת "הגומל" עם הרב מרקוביץ'.

חנוכיות בישיבה למען החטופים

כחלק מההזדהות בכל חלקי החברה הישראלית עם החטופים הנמצאים בשבי חמאס בעזה, בחורי ישיבת "ערלוי" בשכונת קטמון בירושלים הציבו בהיכל הישיבה 138 חנוכיות כמניין החטופים, כשעל כל חנוכייה מופיע שמו של חטוף.
6 צפייה בגלריה
ישיבת "ערלוי" מציבים חנוכיות למען החטופים
ישיבת "ערלוי" מציבים חנוכיות למען החטופים
ישיבת "ערלוי" מציבים חנוכיות למען החטופים
(צילום: יוסי זליגר)
בחורי הישיבה הכינו את החנוכיות עבור ההדלקה, יצקו שמן זית והניחו פתילות, תוך שהם שרים שירי רגש ומתפללים למען שחרור החטופים. בחורי הישיבה חילקו ביניהם את שמות החטופים במטרה להזכיר אותם בתפילה שישובו, ובשעת הדלקת נרות החנוכה, שידועה על פי המסורת כעת רצון מיוחדת, הזכירו את החטופים בציפייה לחזרתם בשלום ובמהירות לחיק משפחתם. היוזמה יצאה לפועל בשיתוף "אחים לעורף".
השתתפו בהכנת הידיעה: יואב זיתון, איתמר אייכנר, ליאור בן עמי, יעל צ'כנובר, נצחיה יעקב – ברלין, איריס ליפשיץ-קליגר