האם קניתם טלפון סלולרי חדש וכשר לפסח? בשכונת מאה שערים בירושלים פורסמו פשקווילים שקוראים לציבור לקנות טלפון חדש, תחת הכותרת "למנוע חשש חמץ". אף שאין לכך שום מקור הלכתי, הוצע במודעות לקנות סלולרי שהוא "מכשיר מאושר מיוחד לפסח".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בפשקוויל נטען גם כי באלפי מכשירים שנבדקו נמצאו פירורי חמץ, ולכן רק מי שיקנה מכשיר חדש "יוכל לשבת בשלווה בחג הפסח בהיותו סמוך ובטוח שלא ייפול למאכלו פירור חמץ חס וחלילה". זה המקום להבהיר: בהנחה שאתם לא אוכלים את הטלפונים שלכם, אין שום סיבה הלכתית לקנות מכשיר חדש. לפניכם מוצרים ומאכלים שדווקא כן כדאי לקנות לפסח.
4 צפייה בגלריה
"מכשיר מאושר מיוחד לפסח". הפשקוויל המשעשע במאה שערים
"מכשיר מאושר מיוחד לפסח". הפשקוויל המשעשע במאה שערים
"מכשיר מאושר מיוחד לפסח". הפשקוויל המשעשע במאה שערים
(צילום: יצחק טסלר)

בגזרת המצות

מערך הכשרות של ארגון צהר החל לשווק לראשונה "מצה שמורה", עבודת יד, בפיקוח ראש מערך הכשרות של צהר, הרב אורן דובדבני.
גם חברת "מצות אביב" מחדשת לחג, ומציגה חטיפי מצה פריכים שמתאימים למטבלים. למי שרוצים להכין שניצלים ולא אוכלים בפסח מצה "שרויה", יש "פירורי מאפה ללא גלוטן", שמכילים שבבי תפוחי אדמה.
4 צפייה בגלריה
מצה שמורה של צהר
מצה שמורה של צהר
מצה שמורה של צהר
(צילום: יצחק טסלר)

תקופת היובש? לא עוד

חג המצות היה ידוע בעולם היהודי כ"תקופת היובש", מכיוון שבירה או וויסקי הם חמץ, כי הכינו אותם מדגנים שהחמיצו ותססו. ב"צור עולם של יין" חיפשו ומצאו משקאות אלכוהוליים מיוחדים וכשרים לפסח, כמו למשל ג'ין אתרוגים – משקה שמיוצר בארץ במזקקת גולני בקצרין. נוסף על כך, מוצע למכירה "בוכא תאנים" (שיש המכנים אותם "הוודקה של יוצאי תוניס"). המשקה מיוצר במזקקת ירושלמי שבמושב זנוח.

טלית נוסח ברסלב

אם אתם מחפשים מתנת אפיקומן לבנים – אולי תשקלו לקנות טלית. תשמיש הקדושה היהודי הוא הסיבה לכך שבחרו לשלב בדגל ישראל שני פסים – המסמלים את הפסים שבטלית.
חברת "מהודרים תשמישי קדושה" החליטה לחדש את עיצוב הטלית. לדוגמה, הם משווקים טלית עם הפסוק "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי". יש גם גרסה לחסידי ברסלב, עם הכיתוב: "נ נח נחמ נחמן מאומן" והלוגו "האש שלי תוקד עד ביאת משיח".
4 צפייה בגלריה
טלית עם הפסוק מספר תהילים
טלית עם הפסוק מספר תהילים
טלית עם הפסוק מספר תהילים
(צילום: מהודרים תשמישי קדושה)
אוריאל שחר, מנהל "מהודרים תשמישי קדושה" שאחראי גם על העיצוב, מסביר: "רבני ערים וקהילות מזמינים אצלנו כשהם רוצים להעניק תשמישי קדושה מיוחדים ומהודרים, גם ביופי, כמו שנאמר – 'זה אלי ואנווהו'".
מכיוון שאת הטלית צריך הרי גם לעטוף, המעצבת זיווי בן חיים יצרה ליין של נרתיקים לטלית ולתפילין. יש דמויי עור ויש גם כאלה בעור אמיתי, וכל המוצרים שלה מיוצרים בארץ – ובעבודת יד.

מצית פטנט להדלקת נרות

"מצת פטנט" אולי נשמע כמו אוכל לפסח, אבל האמת היא שזהו פטנט חדש וחמוד של "משכן התכלת", שיכול להתאים כמתנת אפיקומן לבנות.
4 צפייה בגלריה
אטילה שומפלבי ויצחק טסלר מרימים כוס "לחיים" באולפן
אטילה שומפלבי ויצחק טסלר מרימים כוס "לחיים" באולפן
אטילה שומפלבי ויצחק טסלר מרימים כוס "לחיים" באולפן
(צילום מתוך אולפן ynet)
כידוע, ברגע שמדליקים את הנרות, השבת נכנסת – ואז לשומרות שבת יש בעיה לכבות את הגפרור. "מצת פטנט" הוא מצית נטען שכאשר עוזבים אותו הוא לא נכבה מיד, אלא רק כעבור מספר שניות – וכך הבעיה ההלכתית נעלמת.

שקע גרמא לשבת ולחג

במכון צמת ממשיכים לייצר פטנטים שמתמודדים עם ההגבלות ההלכתיות של שבתות וחגים. תכירו את "שקע גרמא לשבת" – אם אתם צריכים להפעיל בשבת מכשיר אינהלציה לילד, או "מחולל חמצן נייח" של "יד שרה" עבור חולה קורונה, זה מיועד לכם.
ברור שמותר וחובה להפעיל את המכשירים האלה גם בשבת, אבל "שקע גרמא לשבת" מאפשר להפעיל את המכשירים בעזרת פעולה עקיפה. זה לא אומר שמותר הלכתית להפעיל עם זה פלייסטיישן, אבל זה בהחלט מקל על ההרגשה של שומר מצוות שצריך להפעיל מכשיר חשמלי בגלל צורך רפואי.

לחובבי החידות

בשיר "והיא שעמדה", מה הכוונה במילה 'והיא'? בכל חג מייצרים בארגון "קרוב ללב" ערכת משחק שנועדה ללמד את המנהגים וההיסטוריה של אותו מועד. "שולחן עורך" הוא שמה של ערכת המשחק החדשה לפסח, ויש בה שלל חידות והפעלות, ביניהן – "נסו לספר את סיפור יציאת מצרים בשש מילים", או "יש לכם 3 דקות לחפש בבית כמה שיותר חפצים המסמלים את מכות מצרים".