השנה חל תשעה באב במוצאי שבת (2 באוגוסט 2025). קיימות הלכות מיוחדות במקרה כזה. נעמוד בקצרה על הנקודות המרכזיות.
מתי יחול צום ט' באב תשפ"ה – 2025?
מועד צום ט' באב תשפ"ה – בין 2 ל-3 באוגוסט 2025.
שעת כניסת הצום – בשבת 2 באוגוסט, אור ל-ט' באב: בירושלים 19:39, בתל אביב 19:37, בחיפה 19:40, בבאר שבע 19:38, בצפת 19:41, באילת 19:32, בעזה 19:38.
שעת יציאת הצום – ביום א', 3 באוגוסט, מוצאי ט' באב: בירושלים 20:03, בתל אביב 20:06, בחיפה 20:06, בבאר שבע 20:04, בצפת 20:05, באילת 20:00, בעזה 20:06.
איך עורכים סעודה מפסקת?
הברייתא (תענית כט, ב) אומרת שכאשר ערב תשעה באב חל בשבת, מותר לאכול בשבת זו ככל שרוצים, "אפילו כסעודת שלמה בשעתו" (בניגוד לשנה רגילה, שבה אוכלים בסעודה המפסקת רק תבשיל אחד). להלכה נפסק במשנה ברורה שאוכלים בשבת כרגיל, ללא הימנעות מבשר ומיין, כי היא תיראה כאבלות. מותר לאכול עם המשפחה כולה ואף לעשות זימון (בניגוד לסעודה מפסקת רגילה). להלכה גם מי שלא רגיל לאכול בשר בסעודה שלישית בשבת או לשיר זמירות שבת – רשאי לעשות זאת, כיוון שהדבר מוסיף לכבוד השבת. מכל מקום אין להרבות בשמחה מיוחדת, אלא כמו בשבת רגילה.
מתי מסיימים את הסעודה המפסקת?
לפי ההלכה יש להפסיק לאכול מעט לפני השקיעה (עירובין מא, א; רמ"א תקנ"ב, י), וכן צריך לסיים לברך את ברכת המזון לפני השקיעה. לפני ברכת המזון יש לשטוף את הפה היטב משאריות האוכל. מהשקיעה ואילך אסור לאכול ולשתות, וכמו כן אסור להתרחץ. אך מי שהולך לשירותים בשעת בין השמשות, ייטול ידיו כרגיל ולא רק עד פרקי האצבעות. עד צאת השבת מותר להמשיך לשבת על כיסא רגיל ואף לומר "שלום", כיוון שישיבה על הקרקע והימנעות מאמירת "שלום" הן אבלות בפרהסיה, שאינה נוהגת בשבת. ניתן להמשיך לדבר בדברי חוכמה ומוסר אחרי השקיעה, אך לא בדברי תורה רגילים, וניתן לשיר שירי נשמה של סעודה שלישית, שאין בהם שמחה אלא רק הרהורי תשובה.
חליצת נעליים והחלפת הבגדים
נוהגים לאחר במוצאי שבת זו את תפילת ערבית כרבע שעה או חצי שעה (תלוי במרחק המתפללים מבית הכנסת) אחרי צאת השבת. בהגיע זמן צאת השבת אומרים בבית "ברוך המבדיל בין קודש לחול", חולצים נעליים ומחליפים בגדים לבגדי יום חול (להלכה יש ללבוש את הבגדים שנלבשו בשבוע שעבר, משום שאסור ללבוש בתשעת הימים בגדים מכובסים, ובפרט לא בתשעה באב עצמו), ואחר כך הולכים לבית הכנסת.
מתי עושים הבדלה?
מרגע שיצאה השבת נכנס צום תשעה באב (למעשה שעת כניסת הצום מעט מוקדמת יותר מצאת השבת, היות שיש ספק לגבי השאלה מתי מסתיים היום – בשקיעה או בצאת הכוכבים), ולכן אי אפשר להבדיל על היין במוצאי השבת הזו. יש כמה דעות בקרב הפוסקים כיצד מבדילים, ולמעשה לא מבדילים במוצאי שבת אלא במוצאי יום ראשון (כך נפסק בשולחן ערוך), אך במוצאי שבת אומרים בתפילת ערבית "אתה חוננתנו". מי ששכח לומר "אתה חוננתנו" – אינו חוזר, אך עליו לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" כדי שיהיה מותר לו לעשות מלאכה, וכך גם נשים שלא מתפללות ערבית.
4 צפייה בגלריה


שורדי השבי עומר שם טוב, עומר ונקרט ואלי-ה כהן בהבדלה בבית החולים בילינסון בפברואר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אף שלא מבדילים במוצאי שבת, אלא רק במוצאי תשעה באב, יש לברך "בורא מאורי האש" במוצאי שבת, כיוון שמשתמשים באור הנר (לפי שולחן ערוך). לכן, לפני קריאת מגילת איכה מברכים על האש. מי ששכח לברך לפני הקריאה יכול לברך לאורך כל הלילה, אבל לאחר שהגיע בוקר יום ראשון אינו יכול לברך עוד.
לא מברכים על הבשמים במוצאי השבת הזו (שו"ע). יש אומרים שהטעם הוא שיש תענוג מיוחד בהרחת בשמים בשעה שהנשמה היתרה עוזבת את הגוף, ויש להימנע מתענוג זה בתשעה באב, ויש אומרים שלאבל אסור להריח בשמים כיוון שהם משמחים את הנפש, ולכן אסור להריח בשמים לאורך כל תשעה באב. להלכה ראוי להימנע מהרחת בשמים בתשעה באב.
הבדלה לחולה בתשעה באב
חולה שצריך לאכול בתשעה באב יבדיל תחילה על הכוס. במקרה הזה לא יברך על הבשמים, ולא יאמר את הפסוקים שלפני הברכות ("הנה א־ל ישועתי"), כשם שאבל אינו אומר פסוקים אלו. אם הוא מבדיל במוצאי שבת – יברך על האש (אם לא בירך עליה בבית הכנסת), ואז "בורא פרי הגפן" ו"המבדיל בין קודש לחול", ואם הוא מבדיל ביום ראשון – יברך רק "הגפן" ו"המבדיל". חולה שיודע שיצטרך לאכול בתשעה באב, יבדיל מיד בצאת השבת ולא ימתין לזמן שיצטרך לאכול.
על מה מבדילים בתשעה באב: עקרונית לפי ההלכה אין אפשרות להבדיל על יין, שהרי אסור לאכול בשר ולשתות יין בכל תשעת הימים (או בשבוע שחל בו תשעה באב), ובוודאי שלא בתשעה באב עצמו. לכן האפשרות הטובה ביותר העולה מדברי הפוסקים היא להבדיל על "חמר מדינה", כלומר בירה או מיץ טבעי. אם אין אפשרות כזו יבדיל על מיץ ענבים, ורק אם אין גם אפשרות כזו – יבדיל על יין.
הבדלה לחולה על ידי אדם בריא: לכתחילה עדיף שהחולה בעצמו יבדיל, אך במקרה הצורך, כגון בבית חולים וכדומה, יכול אדם בריא להבדיל עבור חולים, ואחד החולים או קטן (ילד מתחת לגיל מצוות) ישתו את היין (שו"ת ציץ אליעזר, חי"ד, סימן מ"ד; שו"ת משנה הלכות, ח"ז, סימן ל"ט).
קטן האוכל בתשעה באב: נוהגים שקטן האוכל בתשעה באב לא מבדיל.
תפילת ערבית
בתפילת ערבית מוסיפים כאמור "אתה חוננתנו", ולא אומרים "ויהי נועם" (שולחן ערוך תקנ"ט, ב), משום שמזמור זה נאמר על הקמת המשכן ולא מתאים לומר אותו בליל חורבן המקדש (משנה ברורה ס"ק ז). בקינות מוסיפים קינה מיוחדת למוצאי שבת (למנהג האשכנזים – "אֵיךְ מִפִּי בֵּן וּבַת", ולמנהג הספרדים – "אוֹי כִּי קִינָה רַבָּת").
הבדלה במוצאי תשעה באב
בהבדלה במוצאי יום ראשון לא מברכים על הבשמים ועל הנר (גם אם שכחו לברך על הנר במוצאי שבת). כמו כן לא אומרים את הפסוקים שלפני הברכות ("הנה א־ל ישועתי" וכו').
שתיית יין ההבדלה: יש אומרים שאין לשתות את יין ההבדלה אלא לתת לקטן (כיוון שאיסורי תשעת הימים נמשכים עד י' באב בחצות), או להבדיל על חמר מדינה. אולם למעשה ניתן לשתות את יין ההבדלה (משנה ברורה ס"ק ג), וייתכן שיש עדיפות מסוימת למיץ ענבים.
אישה שבעלה מתעכב בתפילה וקשה לה להמתין לו – תעשה הבדלה בעצמה לפני שתאכל (יש לשים לב שהצום מסתיים כמה דקות אחרי השעה שבה מתחילים ערבית. לכן גם אחרי שהבעל הולך להתפלל ערבית בדרך כלל עדיין אסור לאכול). לחלופין, אפשר לשתות מים ללא הבדלה, ולהמתין שהאיש יחזור מבית הכנסת ויבדיל.
ננסה לחבר את קדושת השבת לתשעה באב, ולהיכנס לאבלות של תשעה באב מלאים בקדושה ובעוצמה. בעזרת השם, מתוך שנתאבל על חורבנה של ירושלים, נזכה לראות במהרה בבניינה, וכל האתגרים העומדים לפתחו של עם ישראל יובילו לששון ולשמחה.
פורסם לראשונה: 16:13, 27.07.25









