הכירו את הרב ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ', המוהל היחיד שפעל בכל אוקראינה עד לפרוץ המלחמה. כשזו החלה הוא נמלט עם בני משפחתו, והם שוהים בווינה כאורחי הקהילה היהודית, עד יעבור זעם. אבל בימים האחרונים עשה גייסינוביץ' מסע יבשתי מפרך בן 1,741 קילומטרים – מבירת אוסטריה ועד לעיר מגוריו, דניפרו שבמזרח אוקראינה – וזאת לצורך קיום ברית מילה בזמנה, בגיל שמונה ימים, לתינוק יהודי שנולד בעיר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ד"ר גייסינוביץ' נולד באחת מערי ברית המועצות לשעבר. במקביל ללימודי הרפואה והתמחותו ככירורג, הוא החל להתקרב לדת והחליט לעלות לארץ. בישראל למד להיות מוהל כדי לשלב בין שני המקצועות. מהארץ היה טס מדי פעם – מטעם ארגון "ברית יוסף יצחק" – במטרה לערוך סבבים של ברית מילה באוקראינה, שבה לא התגורר מוהל קבוע.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בשלב כלשהו, כאשר הצורך במוהל קבוע הלך וגבר, התבקש ד"ר גייסינוביץ' על ידי הארגון להתגורר בה באופן קבוע. הוא העתיק את מגוריו לדונייצק, שממנה נסע ברחבי המדינה הענקית, לבקשת שלוחי חב"ד ורבני הערים, כדי למול תינוקות יהודים או יהודים מבוגרים שהחליטו לקיים את המצווה בגיל מאוחר.
3 צפייה בגלריה
המוהל עם היהודים שזכה להכניס בבריתו של אברהם אבינו
המוהל עם היהודים שזכה להכניס בבריתו של אברהם אבינו
המוהל עם היהודים שזכה להכניס בבריתו של אברהם אבינו
(באדיבות הפדרציה היהודית באוקראינה)
ממוצע הבריתות שערך מדי חודש באוקראינה עמד על 23, ולעיתים נקרא ד"ר גייסינוביץ' לבצע בריתות גם בבלארוס השכנה, במדינות הגוש המזרחי לשעבר, באירופה ואף בסינגפור.

"לא עצמתי עין מהחשש"

המלחמה בין אוקראינה לבדלנים הפרו-רוסים, שפרצה בשנת 2014, גרמה לגייסינוביץ' לעזוב את דונייצק עם משפחתו ולעבור לדניפרו. לפני כשלושה חודשים, עם הפלישה הרוסית, הוא הצטרף לרבבות היהודים שעזבו את אוקראינה – ומלבד מזוודה אחת עם בגדיו האישיים, נטל עימו, כמובן, גם את תיק העזרה הראשונה וציוד ברית המילה שלו.
3 צפייה בגלריה
אחרי המסע הארוך בחזרה לאוקראינה: ד"ר גייסינוביץ' בפעולה
אחרי המסע הארוך בחזרה לאוקראינה: ד"ר גייסינוביץ' בפעולה
אחרי המסע הארוך בחזרה לאוקראינה: ד"ר גייסינוביץ' בפעולה
(באדיבות הפדרציה היהודית באוקראינה)
משפחת גייסינוביץ' נדדה בתחילה למולדובה, שם לבקשת אנשי חב"ד המקומיים ערך ברית מילה לפעוט יהודי יליד המקום. מקישינב המשיכה המשפחה לווינה בירת אוסטריה, שבה נקלט בקהילה היהודית דוברת הרוסית הגדולה המתגוררת בעיר.
לפני כשבוע נולד בדניפרו תינוק למשפחה יהודית מקומית, והוריו פנו למוהל, והפצירו בו לעשות את הדרך הארוכה ולחזור למדינה כדי לערוך ברית מילה לבנם.
גייסינוביץ' ואשתו חששו, אבל החליטו, בסופו של דבר, לעשות את הצעד. "ידעתי שאני האדם היחיד שיכול לעשות זאת, ופשוט קמתי ונסעתי", סיפר הרופא המוהל. "חששתי מאוד בתחילה ולא עצמתי עין בכל אלף הקילומטרים בחלק המסע המרכזי, בשטחה של אוקראינה, אבל ידעתי שאם אני 'המוהל של אוקראינה', אזי יש לי מחויבות לקהילה ושליחות שעליי לבצע. אמרתי לעצמי, 'אם אברהם אבינו, היהודי הראשון, עשה מסירות נפש למען ברית מילה ומל את עצמו בגיל 99, גם אני צריך לעשות מסירות נפש בשביל המצווה החשובה הזו'".

מסע בן 26 שעות

אחרי מסע יבשתי מפרך שיצא מאוסטריה, עבר דרך צ'כיה והונגריה וכלל חצייה של אוקראינה מהקצה המערבי – בנקודת הגבול באוז'גורוד ועד לדניפרו, הוא הגיע ליעד.
3 צפייה בגלריה
המוהל ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ'
המוהל ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ'
המוהל ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ'
(באדיבות הפדרציה היהודית באוקראינה)
26 שעות ארך המסע, ואחרי מנוחה של לילה מהדרך המפרכת, נערכה בצהרי יום חמישי האחרון ברית המילה לרך הנולד. אחריה נערכה ברית לארבעה יהודים מבוגרים נוספים בבניין "מנורה" של הקהילה היהודית בדניפרו, בהשתתפות מניין מצומצם ועם סעודת מצווה מפוארת.
ביום ראשון ערך יעקב ברית לשני יהודים נוספים שהגיעו במיוחד מערים אחרות, ואז חזר לווינה, עד לסבב הבא. מי שכובד בקריאת השמות לנימולים הוא יו"ר הפדרציה היהודית באוקראינה, הרב מאיר סטמבלר. "עם היוודע דבר הגעתו של יעקב לעיר, כדי לערוך את הברית המילה – קיבלנו טלפונים מיהודים מבוגרים המתגוררים פה ובערים אחרות בסביבה, המבקשים גם כן להיכנס בבריתו של אברהם אבינו", סיפר הרב.
"הם אמרו לנו שהמלחמה גרמה להם להבין שהחיים שבריריים, ושכדאי להם לנצל את הזמן ולהכניס כמה שיותר תוכן יהודי לחייהם. מרגש לראות את מסירות נפשם של יהודים, בני 20 ועד 70, שנכנסים בבריתו של אברהם אבינו. אנחנו בטוחים שהזכות הזו תלווה אותם ותשמור עליהם גם כעת, ברגעים האחרונים והמאתגרים של הגלות".