נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, חתם בסוף השבוע על הצהרה נשיאותית המכריזה על 2 באפריל כ"יום החינוך והשיתוף הלאומי" של ארה"ב. יום זה מוכרז באופן מסורתי לכבוד יום הולדתו של הרבי מלובביץ', מנהיג תנועת חב"ד, שחל היום (א') לפני 121 שנה בניקולייב שבאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. מסורת נשיאותית של 45 שנה
(צילום: AFP)
בהצהרתו כתב הנשיא ביידן: "ביום החינוך והשיתוף אנו מכבדים את הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מנדל שניאורסון, שהקדיש את חייו להסברה והוראה – בניית גשרים, איתגר אותנו לצמוח, ודגל בסובלנות ובלמידה. מברוקלין הוא בנה תנועה עולמית המוקדשת לחינוך, אחווה וריפוי. הממשל שלי עומד איתן בהגנה על ערכי הליבה של הרבי, אז בואו נזכור את תורתו. הבה נכין את ילדינו להיות סובלניים, סקרנים ומוסריים. אני קורא לכל פקידי הממשלה, המחנכים, המתנדבים וכל תושבי ארצות הברית לקיים את היום הזה עם תוכניות, טקסים ופעילויות מתאימות".
הכרזת יום הולדתו של הרבי מלובביץ' כיום החינוך הלאומי היא נוהג מתמשך בן 45 שנה, מאז ימי הנשיא ג'ימי קרטר. בכל שנה משתנה תאריך היום בארה"ב, מאחר שהוא מכוון לפי התאריך העברי של יום ההולדת – י"א בניסן.
2 צפייה בגלריה
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'
תמונתו של הרבי מלובביץ'. חגיגות בבתי חב"ד מסביב לעולם
(צילום: AP)
"העובדה שכבר 45 שנה ברצף, רואים לנכון נשיאי ארה"ב לכבד את יום הולדתו של הרבי כ'יום החינוך הלאומי', מלמדת על היקף השפעתו של הרבי בעולם כולו", מסביר הרב דוד נחשון, יו"ר ניידות חב"ד בישראל. "אדם שנשיאי ארה"ב מציבים כמודל מנהיגותי – אין פלא שרבים כל כך רואים בו כמי שיגאל את עם ישראל בקרוב ממש".
הרב נחשון מסביר כי במקביל לחגיגות באלפי בתי חב"ד בעולם, ביום זה נוהגים רבים להעניק לרבי "מתנה" רוחנית, ולקיים מצווה או מעשה טוב כבקשתו.