ברוך דיין האמת: הרב גרשון אדלשטיין, מנהיג הציבור החרדי הליטאי, הלך הבוקר (יום ג') לעולמו – והוא בן 100. אדלשטיין, שסבל ממחלת לב, חש ברע בימים האחרונים, ומאז חג שבועות אושפז במרכז הרפואי מעייני הישועה – שם נפטר. רבבות צפויים להשתתף במסע ההלוויה של הרב שיחל ב-15:30 בבני ברק, שם חי ופעל במשך רוב שנות חייו. מסע ההלוויה ייצא מהיכל ישיבת פוניבז' בגבעה בבני ברק לעבר בית העלמין נציבי ישיבת פוניבז', שבו ייטמן.
6 צפייה בגלריה
הרב גרשון אדלשטיין. היה המנהיג הרוחני של הציבור החרדי-ליטאי
הרב גרשון אדלשטיין. היה המנהיג הרוחני של הציבור החרדי-ליטאי
הרב גרשון אדלשטיין. היה המנהיג הרוחני של הציבור החרדי-ליטאי
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")
בציבוריות הישראלית היה מוכר הרב אדלשטיין כנשיא מועצת גדולי התורה, המנהיג הרוחני הדומיננטי המדריך את הפוליטיקאים החרדים (עד לפני כשנה לצד הרב חיים קניבסקי ז"ל, ולאחר פטירתו לבדו), ואולם עיסוקו העיקרי היה בהרבצת תורה, כראש ישיבת פוניבז' היוקרתית, ובהנהגת ציבור.
כמנהיג ציבור זוהה הרב אדלשטיין כגורם מתון ופרגמטי יחסית – בין השאר בשאלת היחס לחילונים ובנושאים חינוכיים הנוגעים להתמודדות של הורים עם ילדיהם שנשרו מישיבות ואף יצאו בשאלה. הדרכתו הייתה להכיל תופעות אלה ולפעול בדרכי נועם לחזרתם, ללא כפייה דתית, ובוודאי שלא לנתק את הקשר עם ילדים שסטו מן הדרך.
ירחמיאל גרשון אדלשטיין נולד בעיירה הרוסית שומיאצ'י באפריל 1923, בנו של הרב המקומי צבי יהודה אדלשטיין. הוא התייתם מאם בגיל צעיר וגדל בבית דודתו. כשהיה בן 13 עלתה המשפחה לישראל והתיישבה ברמת השרון – והאב נבחר לכהן כרב העיר. כשהיה גרשון בן 18 נמנה (יחד עם אחיו) עם התלמידים המייסדים של ישיבת פוניבז', ובהמשך החל למסור בה שיעורים לתלמידים פליטי השואה שהגיעו לארץ. לאחר שהתחתן מונה לאחד מרבני המוסד היוקרתי.
6 צפייה בגלריה
הרב גרשון אדלשטיין
הרב גרשון אדלשטיין
זוהה כגורם מתון ופרגמטי יחסית. הרב אדלשטיין
(צילום: AFP)
ב-2007 הפך הרב אדלשטיין שלא בטובתו לאחד הסמלים של מאבקי השליטה בישיבה בין המחנות המכונים "השונאים" ו"המחבלים", כקורבן של אחת התקריות האלימות שאירעו במקום, כאשר תלמידים זרקו לעברו כמה גביעי "לבן" – אירוע שזעזע את הציבור החרדי ונתפס כחציית קו אדום ופגיעה חמורה בכבוד התורה.
הרב אדלשטיין התגורר ברחוב ראב"ד בבני ברק – כמו הרב אלעזר מנחם שך, המנהיג המיתולוגי של הליטאים שנפטר ב-2001. ואולם בדרך הנהגתו היה דומה מאוד דווקא לרב אהרן לייב שטיינמן שהלך לעולמו ב-2017, ונחשב ממש ל"תאום" שלו. מלבד התפיסה הפרגמטית המשותפת, הוא מזוהה כמוהו גם עם העיסוק הרב בענייני חינוך – וכן בצניעות ובבריחה מן הכבוד. תלמידיו מספרים כי במשך שנים, כשנשאל מה מברכים לפני אכילת תפוח, השיב בבדיחות הדעת "לא יודע, לא יודע", כדי לבטא ביטול עצמי ואת חוסר רצונו לשאת בעול ההנהגה.
6 צפייה בגלריה
ערבליך והרב אדלשטיין בשבוע שעבר
ערבליך והרב אדלשטיין בשבוע שעבר
הרב יוסי ערבליך והרב אדלשטיין בשבוע שעבר
הרב יוסי ערבליך, חתן אות הנשיא ויו"ר "למענכם", ליווה את הרב בימים האחרונים וסיפר: "זכיתי לעמוד לצד המשפחה ולהיות לעזר בנושאים רפואיים הנוגעים לרב – אדם בגיל מופלג ובצלילות נדירה שעבר פעמיים קורונה והמשיך לנהל סדר יום ולמסור שיעורים. איבדנו דמות בעלת שיעור קומה רוחני ותורני".

"כל חייו היו קודש"

בעקבות הפטירה שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר סיעת "דגל התורה", ח"כ משה גפני, שהגיע לבית החולים מעייני הישועה. דיוני ועדת הכספים בוטלו. "עולם התורה, וכמוהו עם ישראל כולו, איבדו היום תלמיד חכם ומנהיג דגול – את נשיא מועצת גדולי התורה, הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, שכל חייו היו קודש", כתב נתניהו ברשתות החברתיות. "אני דואב על לכתו מאיתנו, ושולח את תנחומיי העמוקים לבני משפחתו".
6 צפייה בגלריה
בית חולים מעייני הישועה לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין ז"ל
בית חולים מעייני הישועה לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין ז"ל
נאספים מחוץ לבית החולים מעייני הישועה, לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין
(צילום: שאול גולן)
לדברי נתניהו, "הרב אדלשטיין תמיד זכר את שנות ילדותו ברוסיה הסובייטית, שבה הוא נאלץ ללמוד תורה בסתר. בניגוד לכך, כאן בישראל, נפלה בחלקו הזכות לפרוש את כנפיו בגלוי על עולם הישיבות הליטאי. הוא מעולם לא קיבל זאת כדבר מובן מאליו. אדרבה, האחריות לעיצוב דמותם הרוחנית של המוני בית ישראל הדריכה אותו יומם ולילה".
עוד הוא ציין כי "הרב אדלשטיין היה חדור אהבת ישראל לכל אדם. הקשב הרגיש שלו לאתגרי הדור הביא אותו להדריך, להנחות, לכוון, לחזק ולעודד. שיעוריו וחיבוריו בתלמוד ובהלכה נתנו ביטוי לשקדנותו העצומה. ההתמדה הכבירה שלו תוסיף לעורר השראה בשומעי לקחו. זכיתי להיפגש עם הרב לפני חודשים אחדים, והאור שקרן מעיניו מלאות התבונה והחוכמה היהודית הותיר בי חותם בל-יימחה. החשיבות של הנחלת מורשת ישראל לילדי ישראל בקעה ממעמקי נפשו. יהי זכרו ברוך".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לרב אדלשטיין: "יחד עם המוני בית ישראל בארץ ובעולם אני כואב את פטירתו של מרן ראש ישיבת פוניבז', הגאון הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל. הרב אדלשטיין היה מנהיג רוחני בעל שיעור קומה עצום שגדלותו בתורה וביראה השפיעה על דורנו ותשפיע לדורות קדימה. תפיסתו התורנית-יהודית, שמצאה את ביטויה לא אחת בעקרונות החינוכיים שאותם הורה לרבים, ראתה את העם ולא פחות מכך את האדם. זה אובדן גדול לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו. תנחומים למשפחתו, תלמידיו ומוקיריו. יהי זכרו ברוך".
6 צפייה בגלריה
בית חולים מעייני הישועה לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין ז"ל
בית חולים מעייני הישועה לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין ז"ל
מבקרים מחוץ לבית חולים מעייני הישועה
(צילום: שאול גולן)
"אנחנו מבכים מרה, יחד עם כל בית ישראל, על מותו של מרן ראש הישיבה שהנהיג את עם ישראל במשך שנים רבות, והנהיג אותנו, את דגל התורה, והיה מורה דרך בכל הנושאים שעומדים על סדר היום", אמר ח"כ גפני. "אנחנו מצטערים צער עצום על לכתו מאיתנו. מי ייתן לנו תמורתו".
הרב הראשי לישראל, דוד לאו, מסר: "יחד עם כל בית ישראל בארץ ובתפוצות אנו אבלים ומבכים מרה על הסתלקותו הבוקר של רבן של ישראל, מרן ראש הישיבה רבנו הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל, אשר הנהיג את עם ישראל ביד רמה ממרום גילו, והיה תל תלפיות שעיני כולם מייחלות למוצא פיו הטהור. זכיתי לקרבתו מתקופת לימודיי בישיבת פוניבז' ועד לאחרונה ממש, בהכוונה ובעצה נבונה בכל ענייני הדת".
הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף, ספד גם הוא: "יחד עם כל בית ישראל אנו אבלים ומצטערים על סילוקו של צדיק, מרן ראש ישיבת פוניבז' הגאון הגדול ירחמיאל גרשון אדלשטיין זצוק"ל, נשיא ועד הישיבות ומועצת גדולי התורה שהנהיג את הדור בשנים האחרונות, וזכה להעמיד תלמידים לאלפים ורבבות, והכול מתוך ענווה מיוחדת ושקיעות בתורה עשרות שנים. זכינו להיוועץ עימו בעבר כמה פעמים, בענייני הרבנות והשעה, וזכינו לברכותיו".

"לחם בעוז למען קודשי ישראל"

במערכת הפוליטית, בקואליציה ובאופוזיציה כאחד, ספדו לרב המנוח. שר הבינוי והשיכון, יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, מסר: "יחד עם כל בית ישראל, תלמידיו הרבים ומוקירי זכרו, אני מבכה מרה את הסתלקותו לגנזי מרומים של מרן הגאון הגדול רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה. הרב היה חטיבה אחת של תורה ויראת שמיים, לחם בעוז למען קודשי ישראל ושמירת השבת, שריד לדור דעה שזכה להעמיד רבבות תלמידים וקיבל כל אדם שחילה את פניו לעצה ולתבונה בסבר פנים יפות. וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".
שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כתב: "אני כואב יחד עם כל בית ישראל את הסתלקותו של הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, מנהיג גדול, תלמיד חכם וגאון בתורה. אוי לו לדור שאבדו קברניטיו. ברוך דיין האמת".
השר לביטחון לאומי ויו"ר "עוצמה יהודית", איתמר בן גביר, הביע "צער רב על פטירתו של הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, מגדולי רבני דורנו, בשיבה טובה. הרב אדלשטיין, איש ספר ואוהב ישראל, היה שקוע כל כולו בתורה ועבודת ה' ואהבת ישראל עצומה. תנחומים למשפחתו היקרה ולרבבות תלמידיו ההולכים בדרכו, שאותם חינך לאהבת ה' ואהבת האדם".
6 צפייה בגלריה
הרב גרשון אדלשטיין מדליק נר ראשון
הרב גרשון אדלשטיין מדליק נר ראשון
הרב אדלשטיין בהדלקת נר חנוכה
(צילום: שוקי לרר)
שר הביטחון, יואב גלנט, מסר כי "הרב אדלשטיין היה מנהיג, מורה דרך ומופת ערכי לרבים, מי שידענותו ודבקותו בתורת ישראל היו לתמצית חייו, מגדלור של אהבת עם ישראל וארץ ישראל. אני שולח תנחומים למשפחתו, לאוהביו ולחסידיו. ברוך דיין האמת".
שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה: "קיבלתי בכאב עמוק את הידיעה על פטירתו של מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין, מענקי המנהיגות היהודית בדורנו. מנהיגותו, תפילותיו וברכותיו של הרב היו נתונות תמיד לטובת כלל הציבור הרחב. גישתו ועצותיו בנושאים שעמדו על סדר היום הלאומי, היו תמיד נטועות באהבת ישראל ובאחדות ישראל. אני מבקשת להשתתף בצערם הכבד של רבים בעם היהודי בישראל ובתפוצות, שאבלים היום על לכתו".
ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, מסר כי הוא "משתתף בצער משפחתו ואלפים רבים של תלמידיו של הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, מנהיג הציבור הליטאי, ואדם שהאמין כל חייו בדרכי נועם ובכל ישראל חברים".
יו"ר מפלגת המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, כתב כי הוא "מבקש להשתתף באבלם של מאמיניו הרבים, תלמידיו ומשפחתו של מנהיג הציבור הליטאי ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל. מעבר לגדולתו בתורה, היה הרב אדלשטיין מורה דרך לרבים וגילה מנהיגות יוצאת דופן גם בתקופת הקורונה. לעולם לא אשכח את קריאתו אז למאמיניו: 'קריאה בתורה בציבור – תהיה חטא'. עבור מי שהתפילה בציבור היא כל חייו, אמירה זו למאמיניו הרבים הייתה גדלות נפש יוצאת דופן שהצילה חיי אדם רבים. בכך התגלה לא רק כגדול בתורה, אלא גם כאוהב אדם. יהי זכרו ברוך".