איתן סטרקובסקי, בן 29, עלה השנה לישראל מאוקראינה. ממלחמה אחת הוא עבר למלחמה אחרת. "לצערי, שום דבר ממה שאני רואה בישראל אינו חדש עבורי", הוא אומר, "באוקראינה התמודדנו עם אותו הדבר: טרוריסטים חוטפים את הילדים שלנו, אונסים את הנשים שלנו, שוחטים את האנשים שלנו, מפגיזים את אזורי המגורים שלנו. כאן בישראל, היכן שהלב שלי נמצא, הרגשתי שאני חייב לעשות משהו והתנדבתי לעזור לצה"ל. אנחנו לא משאירים את המשפחות מאחור באסון".
סטרקובסקי הוא אחד מבין 1,500 עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה שעלו בשנתיים האחרונות לארץ בעקבות המלחמה באוקראינה – וכעת התגייסו להתנדב בבסיסי צה"ל ולאסוף תרומות וציוד לטובת החיילים, במסגרת התנדבות בארגון "שישי שבת ישראלי". יחד הם אורזים מזון וציוד רפואי לחיילים – ואם זה לא מספיק, 270 עולים חדשים תרמו 30 אלף דולר לחיילי צה"ל. מדובר באנשים לא עשירים שרק נקלטו בארץ, אך הרגישו חובה לתרום כמה שהם רק יכולים – 50, 500 ואפילו 1,000 שקלים, כל אחד כפי יכולתו.
3 צפייה בגלריה
עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה מתנדבים למען חיילי צה"ל
עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה מתנדבים למען חיילי צה"ל
עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה מתנדבים למען חיילי צה"ל. "לעזור לעם לנצח"
(צילום: עמותת שישי שבת ישראלי)
יוליה סמננקו (36) עלתה מחצי האי קרים בנובמבר 2022. בימים האחרונים היא מתנדבת כל הלילה עם עוד 300 מתנדבים מ"שישי שבת ישראלי" בבסיס תל השומר. "חשוב לי לתרום כדי לעזור לחיילים שלנו. לא קל להם עכשיו", היא מסבירה. "אני מחצי האי קרים, אני אוקראינית. עם בואה של רוסיה, איבדתי את מולדתי, שבה נולדתי וחייתי רוב חיי. החברים שלי נמצאים עכשיו בקייב, בדניפרו, בלוהנסק ובלבוב. מדי יום, כבר יותר משנה וחצי, הם נלחמים על מולדתם, על אדמתם, על חייהם, כדי לחיות בשקט ובשלווה, ולא לפחד מהמחר. אני בישראל עכשיו, בביתי החדש. הגיעו זמנים נוראים, ואני באמת רוצה לעזור, כמה שאני יכולה".
טטיאנה מזור (38) עלתה לארץ במרץ 2022 עם בני משפחתה שברחו מאודסה. "צה"ל נלחם ממש עכשיו כדי להגן ולהבטיח את שלומם של כולנו בישראל. הניצחון של ישראל במלחמה עם חמאס, כמו גם הניצחון של אוקראינה במלחמה עם רוסיה, חשוב לביטחון העולם כולו", היא מדגישה. "אני לא חיילת ולא יודעת איך לטפל בנשק, אבל אני יכולה ורוצה להיות שימושית בעורף. אני בוחרת להיות מתנדבת. מתנדבים הם חיילים בעורף".
3 צפייה בגלריה
המתנדבים שעלו מאוקראינה ומרוסיה
המתנדבים שעלו מאוקראינה ומרוסיה
המתנדבים בפעולה. עוסקים באיסוף תרומות וציוד לטובת החיילים
(צילום: עמותת שישי שבת ישראלי)
אנסטסיה סטרוקובה בת ה-19 עלתה מחרקוב בפברואר 2022. "אני מתנדבת בבסיסי צה"ל כי אני לא רוצה לשבת בחוסר מעש בזמן שהם מנסים להרוס את הבית שלי בפעם השנייה", היא מסבירה.
לוי זק בן ה-25 ברח ממוסקבה ב-28 בפברואר 2022, ארבעה ימים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. הוא מתנדב בבסיסי צה"ל, במיון ציוד ומנות קרב ללוחמים: "כשעליתי, ניסיתי להתגייס, אבל דחו אותי בגלל הגיל. קשה לשבת בבית ולדאוג. אני מתנדב כי אני רוצה לעזור לעם שלי לנצח".
דמיטרי, בן 33, עלה לארץ ביום האחרון של שנת 2022 לאחר שעזב את העיר צ'ורנומורסק שנמצאת במחוז אודסה באוקראינה. "אני יודע ממקור ראשון מה זה אומר כשאין לך מזל עם שכן אובססיבי לרעיונות כמו להרוג אותך, להרוס את הערים השלוות שלך ולכפות עליך דרך חיים שאינה טבעית עבורך, כן, גם במסווה של שחרור ופעולות הגנה", הוא אומר, "לכן אני יודע ובטוח שתרומה אדירה לניצחון על האויב מגיעה לא רק מהכדורים שיורה חייל, אלא גם על ידי כל אותן פעילויות עורפיות שמתנדבים מעורבים בהן לעיתים קרובות. בזמן מלחמה אין עניינים חסרי חשיבות, אם הם מכוונים לניצחון שלנו – בין אם זה מיון גרביים, הכנת ארוחות צהריים, רכישת תחמושת, תפילה או תמיכה פסיכולוגית לחיילים ולבני משפחותיהם – לכל דבר יש כוח וחשיבות, והכי חשוב, זה מקרב את הניצחון שלנו על הרוע".
3 צפייה בגלריה
העולים מאוקראינה ומרוסיה שהתנדבו לסייע למאמץ המלחמתי
העולים מאוקראינה ומרוסיה שהתנדבו לסייע למאמץ המלחמתי
העולים מאוקראינה ומרוסיה שהתנדבו לסייע למאמץ המלחמתי
(צילום: עמותת שישי שבת ישראלי)
לינדה פרדס פרידבורג, מנכ"לית "שישי שבת ישראלי", אומרת: "פשוט מרגש אותי לראות את ההתגייסות המיידית והמלאה של אלפי עולים חדשים שעלו לישראל רק בשנה וחצי האחרונות בגלל המלחמה באוקראינה. הם תורמים באופן נדיב את כספם לפרויקטים שונים עבור חיילינו – לא כי הם עשירים – ואת זמנם, במשמרות של 12 שעות בבסיסי צה"ל".
"כל יום אנחנו שולחים ארבעה אוטובוסים של מתנדבים", היא מציינת. "ראיתי איך הם עובדים יחד עם החיילים, במסירות, בענווה ובהומור האופייני כל כך להם. עבורם, כל זה מובן מאליו, כי הם נלחמים על הבית החדש שלהם. הם חלק מהסיפור שלנו. זאת כל מטרת עמותה שלנו – שכל עולה דובר רוסית ירגיש בבית, ומחובר לעם ולמדינה. העולים מברית המועצות לשעבר הם מתנה אדירה לחברה הישראלית, ותרומתם הגדלה בכל יום בעת המאתגרת הזאת היא עוד הוכחה לזה".