ברקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון והאנטישמיות הגואה ברחבי העולם, התכנסו השבוע רבנים אורתודוכסים מישראל וארה"ב יחד עם מנהיגים בכירים מהקואליציה הבינלאומית המוסלמית לשלום ולפיוס (ICPR) בקייפטאון שבדרום אפריקה. זאת, במטרה לחתום על מסמך הצהרה לשיתוף פעולה בין-דתי, במסגרתו הם מתחייבים להיאבק בקיצוניות הדתית, לשמור על ערוצי דיאלוג פתוחים ולקדם שיתופי פעולה בין קהילות דתיות שונות גם בעתות משבר ושיסוי עמוקים.
על המסמך הם חתמו בוועידת הפורום הבין דתי של ה-G20. מהצד המוסלמי חתמו על ההצהרה אימאמים אמריקנים. מהצד הישראלי חתמו עליה הרב ד"ר יעקב נגן והרב ד"ר אהרן אריאל לביא, העומדים בראש המרכז הבין-דתי "אור תורה". במפגש השתתפו גם אנשי דת מוסלמים מסעודיה, מרוקו, אינדונזיה, איחוד האמירויות, אך הם לא חתמו על המסמך. עם זאת, הרב לביא אמר כי הם תומכים בו.
במסמך מדגישים אנשי הדת את התפקיד הקריטי של הנהגה דתית שמתחייבת לפעול לכך שדת לא תשמש כלי לפילוג ואלימות, אלא כתשתית איתנה לשיתוף פעולה פורה. ההצהרה המשותפת הוצגה לראשונה בשנה שעברה במרוקו, והשנה גם בוושינגטון. הצגתה השבוע בקייפטאון מהווה ציון דרך משמעותי בהצגת היוזמה בפני פורומים בינלאומיים, בהם משתתפים מנהיגים בכירים בתחומי הדת, החברה והפוליטיקה.
הפורום הבין דתי של ה-G20, מתכנס בכל שנה בקיץ להכנת הצעות ותכניות לסדר היום של כינוס ה-G20 השנתי בנובמבר, המאגד את 20 הכלכלות הגדולות בעולם. זו השנה השנייה ברציפות שבה משתתף בכנס המרכז הבין דתי "אור תורה" כשותף רשמי, והפעם יחד עם הקואליציה הבין־לאומית המוסלמית. הצדדים הצהירו על התחייבותם לפעול בשיתוף פעולה ומתוך תחושת אחראיות דווקא בעידן של מתיחות פוליטית גוברת.
את היוזמה הציגו בווועידה הנציגים הישראלים הרב ד"ר יעקב נגן והרב ד"ר אהרן אריאל לביא, העומדים בראש המרכז הבין-דתי אור תורה, לצד האימאם ד"ר טאליב שריף והאימאם רשאד עבדול-רחמאן מהקואליציה הבין-לאומית המוסלמית לפיוס, במהלך המושב המרכזי של הוועידה, שעסק בנושא: "פרויקט האחווה הדתית היהודית-מוסלמית: מדוע הדת חייבת להיות חלק מפתרון הסכסוך במזרח התיכון".
"במציאות הנוכחית, שותפות אמיתית בין מנהיגים יהודים ומוסלמים היא קשה – אך חיונית", אמר הרב ד"ר אהרן אריאל לביא, מנהל המרכז הבין דתי אור תורה מבית "אור תורה סטון". "איננו מתעלמים מההבדלים העמוקים או מדחיקים את כאב האירועים הקשים במלחמה, אך אנו יודעים שקיצוניות דתית משגשגת היכן שהדיאלוג נפסק. האחריות שלנו כמנהיגי דת היא להבטיח שהדת תהיה חלק מהפתרון, באמצעות שמירה על ערוץ תקשורת פתוח ושיתוף פעולה מכבד גם ברגעים הקשים ביותר".
האימאם ד"ר טאליב שריף, מייסד ונשיא הקואליציה הבין-לאומית מוסלמית, אמר: "אנחנו לא אויבים. אנחנו ענפים של אותו עץ אברהמי מקודש, החולקים חוכמה נבואית ואת הזהות האנושית שירשנו מאדם הראשון. אסור לנו לשאת את שנאות העבר, אלא לאמץ את התבונה והחסד שבכתבי הקודש. הצלקות שלנו לא אמורות להפריד בינינו - אלא להניע אותנו לרפא. זה הבסיס לשותפות שלנו ולמחויבות שלנו - לא רק לגור זה לצד זה, אלא גם לצמוח יחד".
הרב לביא הוסיף: "בעקבות ההצהרה קיבלנו עשרות תגובות. יש לנו שותפים באמירויות, סעודיה, סוריה ומדינות נוספות אך לא כולם יחתמו רשמית על ההצהרה. יש מדינות שאם מישהו יחתום על מסמך כזה ירצחו אותו. יש לנו מאות שותפים בעולם המוסלמי והם מאחורי זה. ההצהרה אומרת שאנו רוצים לייצר שת"פ יהודי מוסלמי - כדי לפתור בעיות דתיות. אחרי עשרות שנים של כשלון - שייתנו לאנשים שמגיעים מהשטח להידבר וזה יכול לתת אופק לפתרון. האם הפתרון יקרה מחר בבוקר - לא. האם ההצהרה שינתה את העולם ברור שלא. מדובר על תהליכים ארוכי טווח של שינוי פרדימגה. אין פתרונות קלים. זה תהליך חינוכי עמוק וזה מסמך לאנשים בקהילות שיש גם כיוון אחר".
היוזמה הנוכחית נוסחה בהשראת הצהרת הנוסטרה אטטה של הותיקן משנת 1965, שעיצבה מחדש את היחסים בין יהודים לנוצרים, אך עברה התאמה שמדגישה את נחיצות השותפות היהודית-מוסלמית כיום. ההצהרה שנחתמה השבוע שואפת להחיות את המורשת המשותפת של האמונות האברהמיות תוך התמודדות ישירה עם האתגרים התיאולוגיים והפוליטיים המפרידים ביניהן. ליוזמה שותפים ארגונים רבים משתי הדתות, והחתימה בקייפטאון מסמנת את תחילתו של פרוייקט משותף רחב היקף, שכולל יוזמות חינוכיות, לימוד טקסטים משותף, הסברה ופעילות תקשורתית משותפת והשתתפות בפורומים גלובליים נוספים.
"היחסים בין יהודים ומוסלמים כיום מאופיינים בחוסר אמון וכאב עמוקים", מציין הרב ד"ר יעקב נגן, ראש המכרז הבין-דתי "אור תורה". "לא נוכל להתעלם מכך, עלינו להתמודד עם האתגרים הקיימים ולמצוא את הדרך להשתמש במסורת ובאמונה שלנו ככח מחבר ולא מפלג. גם בזמנים הקשים ביותר, הדת יכולה לסייע באיחוי השסעים במקום בהעמקתם. כשאנחנו לא פועלים, הקיצונים ממלאים את הואקום שנוצר".







