חוקרים מהאקדמיה בישראל מדווחים על התנכלויות חמורות על רקע אנטישמי בכנסים ברחבי העולם, מאז מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. באחד המקרים בוטלה השתתפות מומחה עולמי בהתערבויות במצבי חירום בכנס במלבורן שבאוסטרליה בשל איומים של פרו-פלסטינים, במקרה אחר מרצה הורד מהבמה בכנס במדינת נוואדה בארצות הברית. נוסף על כך, נקראו קריאות נגד חוקרים אחרים, לצד התעלמות של קולגות.
באחד המקרים בוטלה ברגע האחרון השתתפותו של ד"ר משה פרחי מהמכללה האקדמית תל-חי, מומחה בהתערבויות וסיוע ראשוני במצבי חירום, בכנס בינלאומי באוסטרליה שאליו הוזמן כדובר ראשי. החוקר, שכבר הגיע למלבורן, קיבל הודעה שהשתתפותו בוטלה בנימוק שמארגני הכנס קיבלו איומים ולא יוכלו לערוב לביטחונו.
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד ישראל בארה"ב
מחאה נגד ישראל בארה"ב
מחאה נגד ישראל בארה"ב
(צילום: AP)
במכתב שנשלח לשגריר ישראל באוסטרליה, אמיר מימון, ולנשיא המכללה האקדמית תל-חי, פרופ' אליעזר שלו, כתב החוקר הישראלי: "לאחר שכבר הגעתי למלבורן, קיבלתי טלפון המסביר שמארגני הכנס קיבלו איומים שונים ולכן הם לא יכולים לערוב לביטחון של משתתפי הכנס. לכן החליטו לבטל את הזמנתי, ואכן מיד מחקו את כל ההרצאות שלי מתוכנית הכנס. יותר מכך, כדי לוודא שלא אגיע – הם ביטלו מיידית גם את הזמנת חדר המלון שלי בגולד קוסט".
ד"ר פרחי הוסיף: "מעבר לעוגמת הנפש האישית שלי כמובן, יש כאן עניין פוליטי-מדיני ואולי יש מקום להתערבותם של נציגי מדינת ישראל באירוע זה". במקביל, הוא הזכיר את התמיכה שקיבל מהקהילה היהודית בעיר: "עם כל החושך המתואר, אני חייב לציין בהתפעלות ובשמחה את החיבוק החם והאוהד שקבלתי כאן במלבורן מנציגי הקהילה היהודית הנפלאה, שהייתה לי הזכות להיפגש עימם ביומיים האחרונים".
ד"ר משה פרחיד"ר משה פרחיצילום: המכללה האקדמית תל-חי
פרופ' אליעזר שלו אמר: "מדובר באירוע חמור ומזעזע, שפוגע ומסכן את המעמד האקדמי של החוקרים במדינת ישראל. אני מצפה ממדינות העולם, ובייחוד מהמוסדות האקדמיים ברחבי הגלובוס, להבין את משמעות האירועים הקשים שהתרחשו במדינת ישראל ב-7 באוקטובר. מאורעות שלא הותירו לנו ברירה אלא לפתוח במלחמה, כדי להכניע את חמאס. מדינת ישראל נלחמת על ביטחונם של תושביה, והעובדה שהעולם לא מבין את זה מצביעה גם על כך שנכשלנו בהסברה, אך בעיקר על האנטישמיות הגואה בעולם. המצב מדאיג מאוד".
במקרה אחר, פרופ' אסף פאר, חוקר חורים שחורים מאוניברסיטת בר-אילן, הוזמן להרצות בכנס באוניברסיטת נוואדה בארצות הברית. מעט אחרי שהחלה ההרצאה שלו, קבוצה של סטודנטים פרו-פלסטיניים הפריעה לדבריו. בקמפוס החליטו להפסיק דווקא את ההרצאה של פרופ' פאר ולא לטפל במפגינים.
2 צפייה בגלריה
מחאה באוניברסיטת נאבדה הובילה להפסקת הרצאתו של פרופ אסף פאר הישראלי
מחאה באוניברסיטת נאבדה הובילה להפסקת הרצאתו של פרופ אסף פאר הישראלי
מחאה באוניברסיטת נוואדה, בזמן הרצאתו של פרופ' אסף פאר
פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, התקשר לתמוך בפרופ' פאר, ואמר: "השנה הזו מציבה בפנינו אתגרים משמעותיים. אחד מהם נמצא בחזית ההסברה מול האוניברסיטאות בעולם. נראה שחלק מעמיתינו בעולם איבדו את המצפן המוסרי שלהם. זה מאכזב, זה מכעיס, אבל אנחנו לא נירתע. האקדמיה מבוססת על חתירה לאמת, כולל ההבחנה מי הטובים ומי הרעים, ואנחנו כאן כדי להציג את האמת, לספר את הסיפור הישראלי ב-7 באוקטובר. חשוב לציין שלצד אמירות קשות, יש לנו גם לא מעט תמיכה באקדמיה העולמית".
עוד מקרה של יחס שלילי בכנס בינלאומי דווח על ידי ד"ר לורן דגן עמוס, חוקרת יחסי ישראל-הודו, שהשתתפה בכנס בינלאומי וקיבלה יחס קר ועוין מהקולגות. אלה רק חלק ממאות עדויות שמגיעות מהשטח.