הילולת רחל אמנו - בסימן מירון: משטרת ירושלים, מג"ב עוטף ירושלים וחטיבת עציון מאבטחים את ההילולה המציינת את יום פטירתה של רחל אמנו שחל הלילה (מוצ"ש, אור לי"א במרחשוון) ומחר. בדרך למקום - עומסים כבדים של עשרות-אלפי מאמינים, המגיעים למתחם קבר רחל אמנו בבית לחם, לרגל יום השנה לפטירת האישה שהייתה מאימהות העם היהודי. המאמינים חוששים כי רבים לא יצליחו להגיע השנה, בשל לקחי אסון מירון המגבילים את השהות במתחם הקבר עצמו לכמה מאות בלבד, בשעה שרבבות כבר מנסים להגיע.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההגעה למתחם קבר רחל - בתחבורה ציבורית בלבד, מאצטדיון טדי. לצד ההיסעים הפרטיים מפעילה אגד את קו 663. המשטרה ומשמר הגבול נערכו בימים האחרונים בכוחות מתוגברים בסביבת הקבר ובצירי התנועה מירושלים אליו. אין להגיע למקום ברכבים פרטיים.
3 צפייה בגלריה
10 דקות למתפלל, 5 למתפללת
10 דקות למתפלל, 5 למתפללת
10 דקות למתפלל, 5 למתפללת
(צילום: אלי מנדלבאום)
"אנחנו מחכים למצפים לכל עם ישראל, לכל מי שיוכל להגיע", אומר שחר פריימן, מנהל האתר. "ההילולה השנה עומדת בסימן ביטחון ובטיחות - מכיון שיש לנו גם את הקורונה וגם את נהלי הבטיחות המחמירים, ואנחנו משלבים את שניהם, ולפיכך מצפים לכמות קטנה יותר".

אלו הדרכים להגיע להילולה

נוכח מגבלת הבטיחות ותפוסת קהל הקיימת במקום, יוגבל מספר השוהים בתוך מתחם הקבר בכל זמן נתון, משימה לא פשוטה כאשר גם בימי שגרה של הילולה, מוקצבות לכל אישה כחמש דקות לתפילה במתחם הקבר עצמו.
3 צפייה בגלריה
אישה מתפללת על קבר רחל
אישה מתפללת על קבר רחל
(צילום: אלי מנדלבאום)
צומת דרך חברון – רוזמרין נחסמה לתנועה, והמשטרה ממליצה לנוסעים להר חומה בירושלים, מומלץ לנסוע בכביש דרך חברון, ולנוסעים לאזור גילה ממליצה המשטרה לנסוע בציר 50, בגין דרום. לא תותר תנועת כלי רכב מצומת הרוזמרין לכיוון מתחם קבר רחל. לא תותר חניית כלי רכב ברחוב הרוזמרין ודרך חברון, והמשטרה תבצע במקום אכיפת תנועה ותגרור רכבים. צומת הרוזמרין מצומת המנהרות וצומת טנטור צפויים להיסגר לסירוגין, בהתאם לעומסי התנועה.
רחל היא סמל לאם המתמסרת לדאגה לילדיה ולתפילה עליהם, ועל כן קברה הוא מוקד עלייה לרגל לרבים המבקשים ישועה כללית או פרטית בכל ימות השנה - וביום הפטירה בפרט. בשנים עברו עמד מספר המשתתפים על כ-80-70 אלף איש במהלך היממה.

חמש דקות תפילה לאישה

המתחם עצמו יכול להכיל עד 800 מתפללים, והצפיפות הרבה מחייבת כללים נוקשים. מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שווינגר, סיפר ל-ynet כי שעות העומס הן בדרך כלל בלילה (והשיא - בתפילת שחרית עם הזריחה) ואחר הצהריים (לפני השקיעה, סוף יום הפטירה). ועם זאת, אלפים רבים מעדיפים לפקוד את הקבר בתנאים נוחים יותר סביב התאריך.
3 צפייה בגלריה
עומסים בדרך להילולה
עומסים בדרך להילולה
עומסים בדרך להילולה
(דוברות משטרת ישראל)
קבר רחל יוצא דופן ביחס לאתרים קדושים אחרים, ומתייחד בכך שכ-70% מאלה הפוקדים אותו הן נשים, ורק כ-30% גברים. ביום הפטירה מתעצם שיעור הנשים עוד יותר, ובשנים שלפני הקורונה היו מי שהגיעו במיוחד מחו"ל.
אחת המשימות הרגישות לשמירה על הסדר באתר ביום זה היא הקפדה שאורך תפילת כל אישה לא יעלה על כמה דקות, שלאחריהן תפנה את המקום הצר לבאה אחריה. "יש שמתעקשות לסיים את קריאת ספר תהילים כולו", אמר, "ואנחנו צריכים לדאוג בעדינות שהן יתפנו. לפי הנוסחה שלנו, אם אישה מתעכבת יותר מחמש דקות - נוצרים פקקים. יש נשים שממש נאחזות במצבה ולא מוכנות להרפות".
"לאור לקחי מירון אנשים לא נכנסים לפה", אומר אלי פרקל, מהנדס הבטיחות של האירוע. "הם מגיעים לאצסטדיון טדי, ומשם נוסעים בשאטלים". איתיאל, אחד המשתתפים בהילולה, לא חשש להגיע: "אני סומך על כוחות הביטחון", הוא אומר. "הופקו לקחים ממירון, והציבור קשוב מאוד להוראות המשטרה. תוך עשר דקות צריך לפנות את המקום, אז התפללנו תפילה קצרה".