כ-18,000 שורדי שואה שחיו ב"גטאות פתוחים" בתקופת מלחמת העולם השנייה קיבלו בשנים 2021-2019 הכרה ופיצויים כספיים מממשלת גרמניה, בסכום מצטבר של כ-2.5 מיליארד ש"ח. את הנתונים הללו פרסם הבוקר (ג') המשרד לשוויון חברתי, שקידם את המהלך באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה ובשיתוף פעולה עם משרד החוץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשלוש השנים האחרונות החלה ממשלת גרמניה להכיר בסבלם של אלפי יהודים שהתגוררו ב"גטאות הפתוחים" בעשרות ערים ברחבי רומניה ובולגריה. אלפי היהודים האלה אמנם לא חוו על בשרם שהות במחנות עבודה, אך חיו תחת הגבלות השלטון הנאצי ומשתפי הפעולה שלו בכל הקשור להגבלת חופש התנועה, וכמובן סבלו רבות מתקיפות והתנכלויות על רקע אנטישמי.
ב-2019 הכירה ממשלת גרמניה בכ-8,000 שורדים מ-20 ערים ברחבי רומניה, שזכו לפיצויים בסך מצטבר של כמיליארד ש"ח. ב-2020 הוכרו כ-7,000 שורדים נוספים מ-19 ערים ברומניה ו-15 ערים בבולגריה, והם זכו לפיצויים בסך מצטבר של כ-850 מיליון ש"ח. ב-2021 הוכרו כ-3,000 יהודי בוקרשט, אשר הכרתם מוערכת בסכום פיצויים מצטבר של כ-600 מיליון ש"ח.
2 צפייה בגלריה
מפת הפיצויים: ניצולים מהמקומות המסומנים הוכרו כזכאים לכספים מממשלת גרמניה
מפת הפיצויים: ניצולים מהמקומות המסומנים הוכרו כזכאים לכספים מממשלת גרמניה
מפת הפיצויים: ניצולים מהמקומות המסומנים הוכרו כזכאים לכספים מממשלת גרמניה בשנים האחרונות
(צילום: המשרד לשוויון חברתי)
בימים אלה נמצא המשרד לשוויון חברתי, בשיתוף משרד החוץ, במגעים מול ממשלת גרמניה להכרה ב-16 ערים נוספות ברומניה. המגעים מתבססים על מידע שאותר בחודשים האחרונים בידי היסטוריונים מ"יד ושם", שהובילו לחידוש המגעים בנוגע להכרות הנוספות. במקביל, הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי מקיימת בימים אלה עבודת מטה לבחינת זכאותם של יהודים ממדינות וערים נוספות, להכרה ופיצויים כספיים עתידיים מממשלת גרמניה.

"הזמן פועל לרעתנו"

במקביל להכרה ב"גטאות הפתוחים", הבשילו מגעים נוספים מול ממשלת גרמניה לעדכון קצבאות ה-BEG (מקבלי ה"רנטות" הישירות מממשלת גרמניה), אשר הביאו לשיפור נוסף במצבם הכלכלי של כ-4,000 שורדים הזכאים לקצבה – זאת בשל תוספת מצטברת של 260 מיליון ש"ח שהתקבלה בשתי פעימות, בין השנים 2021-2019.
לצד הפעילות המשותפת עם משרד החוץ, אישר המשרד לשוויון חברתי במהלך שנת 2021 תמיכות בסך כולל של כ-2.3 מיליון ש"ח עבור "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל", לטובת פעולות שמטרתן השגת פיצויים, שילומים או תשלומים אחרים בעבור נזקי גוף, כאב וסבל שנגרמו עקב רדיפת הנאצים ועוזריהם בתקופת השואה. כמו כן, אישר המשרד ב-2021 תמיכות בסך של מעל ל-3.6 מיליון ש"ח ל-23 עמותות העוסקות בהנצחת זיכרון השואה, גידול של כ-20% מהשנה הקודמת.
במסגרת מאמצי המשרד ניתנו תוספות משמעותיות לניצולי השואה הזכאים, אך ייתכן שזה מאוחר מדי מבחינת רוב הניצולים, שמספרם הולך ומצטמצם מדי יום. מתוך 165,000 ניצולי שואה החיים בישראל כיום, כ-110,000 קיבלו עד שנת 2021 מענק שנתי של 4,000 ש"ח בלבד. בתקציב המדינה האחרון, הושקעו 300 מיליון שקלים עבור הגדלת המענק השנתי לקבוצת שורדי השואה הזכאים לקצבה שנתית, וכיום הוא עומד על 6,500 ש"ח בשנה.
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן. "נפעל ביתר שאת כדי לסיים את הבושה והכתם של ממשלות ישראל לדורותיהן"
(צילום: יוחאי צוברי)
"אנו משקיעים מאמצים רבים בכל ימות השנה על מנת להביא לשורדי ושורדות השואה שלנו מזור ונחת, והזמן פועל לרעתנו", אמרה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד). "בכל יום נפרדים מאיתנו כ-40 שורדים, מה שהופך את משימתנו – לאפשר לשורדים לחיות בכבוד הראוי להם בשנותיהם האחרונות – לדחופה ביותר".
"במקביל להכרה מצד הממשלות שמולן פעלנו, ואנחנו ממשיכים לפעול גם כעת, הבאנו בתקציב המדינה האחרון 300 מיליון ש"ח נוספים עבור שורדי שואה עניים אשר זכאים לקצבה שנתית בלבד", ציינה השרה. "כ-70 אחוזים מהקבוצה הזו זכאים לקצבת הבטחת הכנסה, שאותה העלינו בכ-500 שקלים בחודש, בהשקעה של 1.5 מיליארד שקל בבסיס התקציב. נמשיך ונפעל ביתר שאת במטרה לסיים את הבושה והכתם של ממשלות ישראל לדורותיהן בדמות שורדי ושורדות שואה עניים, ולמען קידום הנצחת השואה בארץ ובעולם".
"מגפת הקורונה נתנה לנו תזכורת נוספת עד כמה שורדי השואה זקוקים לסיוע שלנו", ציין מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, מאיר בינג. "יחד עם הרשות לזכויות ניצולי שואה נמשיך לפעול לשיפור תנאי חייהם של שורדי השואה ולהרחבת זכאותם לפיצויים שונים, מתוך מחויבות עמוקה לכלל שורדי השואה בישראל".