לפי מסורת הקבלה, נשמותיהם של שבעה אושפיזין (אורחים, בארמית) מתארחות בסוכה בימי חג הסוכות – אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרן ודוד. כולם בין אבות האומה – וכולם גברים. יוזמה חדשה מבקשת לחלוק כבוד גם לדמויות נשיות בולטות מההיסטוריה היהודית והישראלית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נשות "אמונה – תנועת האישה הדתית לאומית", ארגון פמיניסטי דתי, ערכו סקר בהשתתפות 2,000 איש שבו שאלו את הציבור הדתי – מיהן הדמויות הנשיות שהייתם רוצים לארח בסוכה כאושפיזות (או ליתר דיוק, בארמית: אושפיזָן). בין האפשרויות עלו לא מעט דמויות של נשים מהתנ"ך, לצד נשים מוכרות מהתרבות הישראלית בת זמננו.
רחל אימנו התגלתה כאורחת המבוקשת ביותר (31.8% מהנשאלים), ואחריה הפזמונאית נעמי שמר (29.6%) ואסתר המלכה (27.8%). השרה המנוחה שולמית אלוני הייתה ראשונה מבין הפוליטיקאיות (25.9%), ואת השביעייה המובילה משלימות רות (24.7%), שרה אימנו (24.1%) והצנחנית חנה סנש (21.6%).
2 צפייה בגלריה
נעמי שמר ושולמית אלוני
נעמי שמר ושולמית אלוני
נעמי שמר ושולמית אלוני
(צילום: שלום בר טל, צביקה טישלר)
שמות נוספים שזכו לקולות בסקר: גאולה כהן, לאה אימנו, דבורה הנביאה, גולדה מאיר, שרה אהרנסון, רחל המשוררת (בלובשטיין), רבקה אימנו, לאה גולדברג, השופטת רות ביידר גינסבורג, אנה פרנק, שושנה דמארי, עפרה חזה, רות דיין, הנרייטה סולד והרבנית צפיה גורן.

"גם לנשים יש מקום"

"לאורך שנים אנחנו מנסות להנכיח נשים במרחב הציבורי, גם לאורך כל החגים, ואין כמו סוכות כדי להביא את בשורת נוכחותן של נשים בסוכה, כאושפיזות", הסבירה ליאורה מינקה, יו"ר תנועת "אמונה", בריאיון לאולפן ynet. "במסגרת הסקר העלינו דמויות של נשים, וכמובן השארנו גם אפשרות להוסיף אחרות. במשאל השתתפו כ-2,000 משתתפים ומשתתפות – הרוב משתתפות – והתוצאות בעיניי די מעניינות".
2 צפייה בגלריה
מתפללות בקבר רחל, ארכיון
מתפללות בקבר רחל, ארכיון
מתפללות בקבר רחל, ארכיון
(צילום: אלי מנדלבאום)
"רחל אימנו היא הדמות המבוקשת ביותר, אולי בגלל רחל המבכה על בניה, אולי מפני שעוד מעט אנחנו מציינים גם את יום פטירתה", היא ניתחה את תוצאות הסקר. "אחר כך נעמי שמר, שחיברה את השיר 'שלומית בונה סוכה', ובמקום השלישי אסתר המלכה – דמות שיש ויכוח גדול עליה, אם היא מייצגת פמיניזם או לא".
"אני חושבת שהדמות המפתיעה ביותר מבחינתנו היא שולמית אלוני, שהגיעה למקום הרביעי", ציינה מינקה. "אני מזכירה שזה סקר שנערך במגזר הדתי-לאומי, ואולי זה באמת מבטא איזשהו רצון לשיח שהוא הרבה יותר מעמיק ויותר נכון".
מינקה סיפרה כי היא עצמה הייתה רוצה לפגוש בסוכה את השופטת היהודייה רות ביידר גינסבורג ז"ל. "מה שברור הוא שכולם מצטרפים לשירה של נעמי שמר וקוראים: 'יבואו השכנים כולם בהמונים – ולכולם יהיה מקום'. אז גם נשים הן בין אלו שיש להם מקום", היא סיכמה.