החלטת רכבת ישראל לאפשר קניית כרטיסים באופן מקוון ורק 48 שעות מראש, לקראת החזרתה לפעילות ביום שני הקרוב - העמידה את שומרי השבת בבעיה. גם חרדים שאינם משתמשים באינטרנט טענו להדרתם מהשירות. בעקבות הפרסום ב-ynet וביקורת על רכבת ישראל, פנה משרד התחבורה לרכבת ישראל: בדרישה לאפשר את הקדמת השירות למחר (יום ו'), וברכבת הודיעו: "אנו נערכים לפעול בהתאם להנחיות".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שומרי שבת טענו מוקדם יותר היום (ה') כי משמעות ההחלטה היא שקניית כרטיסים תתאפשר רק החל משבת בבוקר, וכך דתיים וחרדים שייכנסו לאתר במוצאי השבת, צפויים לגלות בסבירות גבוהה, אם בכלל - שזמינות הכרטיסים תהיה נמוכה. יתרה מכך, בשל העובדה שאנשי כוחות הביטחון משתמשים ברכבת (ובתחבורה הציבורית בכלל) ללא תשלום, בציבור הדתי חששו שגם אם יישארו במוצאי השבת כרטיסי נסיעה פנויים, הם יהיו רק לרכבות הנוסעות בשעות מאוחרות.
בעיה נוספת שהטרידה את החרדים, היא שרבים מהרבנים אוסרים על שימוש באינטרנט, ומכיוון שברכבת לא נערכו לספק את השירות בטלפון, הרכבת מדירה את הציבור החרדי מהשירות ביום שבו צפוי ביקוש גבוה במיוחד. זאת ועוד, הנסיעה ברכבת מחייבת הנפקת שובר נסיעה, אלא שכל נוסע יכול להנפיק שובר אחד בלבד לרכבת ספציפית. משפחות המעוניינות לנסוע יחדיו, ינפיקו שובר כניסה נפרד לכל נוסע, דבר מסובך ומסורבל כאשר מדובר במשפחות ברוכות ילדים, כמו בקרב רבים מהציבור הדתי והחרדי. לבעיות אלו טרם נמצא הפתרון.
2 צפייה בגלריה
סימולציה של חזרת הרכבת
סימולציה של חזרת הרכבת
הרכבת חוזרת לכולם?

החרדים מחו

הפרסום ב-ynet גרם לסערה בציבור הדתי והחרדי, וכלי התקשורת במגזר סיקרו את הנושא בהרחבה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מיהרה להודיע כי היא "הנחתה את רכבת ישראל לאפשר הזמנת שוברי נסיעה ברכבת ליום שני כבר ממחר (יום ו') בשעות הבוקר, על מנת לאפשר לשומרי השבת אפשרות לנסיעה ברכבת ביום שני".
״שומרי השבת צריכים לקבל הזדמנות הוגנת לרכישת כרטיסים לנסיעה ברכבת", אמרה רגב ל-ynet. "לכן כרטיסים לנסיעה בימי שני ייפתחו לרכישה כבר ביום שישי. ההיערכות לנסיעה ברכבת במתכונת הקורונה, מעלה אתגרים ייחודיים הדורשים פתרונות מקוריים וטכנולוגיים״.
בלשכת סגן שרת התחבורה, אורי מקלב מסיעת "יהדות התורה", התקבלו פניות רבות של חרדים שמחו כנגד הרכבת. גם הם פנו להנהלת הרכבת וביקשו להקדים ליום שישי את האפשרות להזמין כרטיסים. "השינוי חשוב והיה נצרך", אמר מקלב. "קיבלנו פניות רבות בנושא. הנכונות למציאת פתרונות לכלל האוכלוסיות, כאשר זה לא בא על חשבון כולם, היא חשובה".
במשרד התחבורה אמרו כי ברכבת ביקשו בתחילה לבדוק מבחינה טכנית, אפשרי להקדים את פתיחת ההזמנות, והערב נמסר מדוברות הרכבת כי הם "נערכים לפעול בהתאם להנחיות".

הדתיים נכנסו וגילו: אי אפשר לפני שבת

פעילות הרכבת הופסקה כליל לפני כשלושה חודשים, ב-25 במרץ, עקב תקנות הקורונה. בחודש האחרון פורסמו שוב ושוב הכרזות על התחדשות השירות, אך הן בוטלו ברגע האחרון. לפני שבוע הודיעה הרכבת על מתכונת של נסיעת קרונות ללא נוסעים, על מנת לתרגל את החזרה לעבודה.

2 צפייה בגלריה
שובר רכבת שבת
שובר רכבת שבת
לא הצליחו לרכוש את השובר
אמש (יום ד'), הודיעה הרכבת כי ניתן יהיה להזמין כרטיסים עד 48 שעות לפני מועד הנסיעה. דתיים וחרדים שנכנסו לאתר הרכבת או לאפליקציה כדי לחפש מועד נסיעה ליום שני הקרוב ולהזמין כרטיסים, גילו כי הדבר בלתי אפשרי. לאחר כשעתיים, שיגרה הרכבת הודעה חדשה: "ניתן להזמין שובר נסיעה החל מ-48 שעות לפני הנסיעה המבוקשת. לא תתאפשר הזמנת שובר מוקדם מיומיים לפני הנסיעה - כמובן, בכפוף להימצאות מקומות פנויים ברכבת".
לבלבול הגדול התווספו הודעות סותרות באתר ובאפליקציה. כך למשל, מי שניסו להזמין כרטיסים דרך האפליקציה של הרכבת, נתקלו בהודעת שגיאה ולפיה אין קווים ביום שני. מאידך גיסא, מי שניסו להזמין כרטיסים דרך אתר האינטרנט של הרכבת, ראו את לוח זמני הנסיעה החדש, והתבקשו להזמין כרטיס נסיעה דרך הרב-קו, ואז קיבלו הודעת שגיאה המזמינה אותם לרכוש כרטיסי נסיעה רק 48 שעות לפני המועד.
ברכבת מציינים כי כרטיסים רוכשים כמו בעבר דרך אפליקציית רב-קו, וכי את השוברים ניתן יהיה להנפיק באתר האינטרנט של הרכבת וגם ביישומון שאותו חובה לעדכן לפני ההפעלה. בנוסף, ניתן יהיה להנפיק שוברים במוקד השירות הטלפוני וכן בעמדות הנפקה שייפרסו בתחנות מרכזיות.

"לא טרחו לחשוב על קהלים שונים"

מעוז ינון, מייסד דף הפייסבוק "בארכבת" המתעד את סבלי הנוסעים בשירות התחבורה הזה, אומר כי, "אנחנו מצטרפים לקריאה של הציבור החרדי לפתוח את האפשרות להזמנת שובר מעבר ל-48 שעות. כמו כן, מדאיג שלא טרחו לחשוב על החרדים, הקשישים והעולים החדשים, שמתקשים או לא יכולים להשתמש באינטרנט או באפליקציה.
"זו עוד המחשה של הניתוק בין בכירי משרד התחבורה ורכבת ישראל, לבין הנוסעים. ניכר שקובעי המדיניות לא נוסעים ברכבת ובשאר אמצעי הסעת ההמונים, כמו הציבור עצמו. הם ממשיכים לדאוג לחניה שלהם ולרכב שהם מקבלים מהארגונים הציבוריים שבהם הם עובדים, ולא מבינים את הסבל של הציבור בחודשים האחרונים ללא רכבת, עם קווי אוטובוס שלא פועלים כסדרם ועם כבישים פקוקים".