קהילת בני המנשה בצפון-מזרח הודו נקלעה למלחמת אזרחים בין השבטים המקומיים מייטיי וקוקי – ובימים האחרונים הוצתו 180 בתים של משפחות באימפאל, בירת מדינת מניפור, ובכפר הסמוך, בית שלום. במהלך העימותים ירו בני השבט מייטיי בנשק חם ורצחו את יואל בייטה, אב לארבעה ילדים מבני המנשה. עוד ארבעה אנשים מבני המנשה נפצעו כתוצאה מירי. "אנחנו מתחננים ומבקשים מממשלת ישראל להעלות אותנו עכשיו לארצנו, לישראל", אמר שמואל סואנטק ממניפור.
בני המנשה, שמזוהים עם שבט הקוקי, רואים את עצמם כצאצאיו של מנשה המקראי, בנו של יוסף, הקרוי בלשונם מנסיא או מנמסי. כמי שמזהים עצמם עם אחד משבטי ישראל, הם מרגישים חלק בלתי נפרד מהעם היהודי, ושימרו מנהגים שונים סביב החגים היהודיים. ישנם כ-5,400 בני מנשה במדינות מיזוראם ומניפור שממתינים לעלות לארץ.
4 צפייה בגלריה
שריפות בעקבות הצתות במניפור, הודו
שריפות בעקבות הצתות במניפור, הודו
שריפות בעקבות הצתות במניפור, הודו
4 צפייה בגלריה
נזר בעקבות הצתות במניפור
נזר בעקבות הצתות במניפור
הרס במניפור. "אנרכיה מוחלטת"
באימפאל לבדה הציתו בני השבט מייטיי 120 בתים של משפחות מבני המנשה, וכן מכוניות שלהם. בכפר הסמוך הציתו בני השבט 60 בתים נוספים, וכן הציתו את בית הכנסת המקומי והמקווה. ספרי תורה שהיו במקום נשרפו. במהומות האחרונות נהרגו 17 בני אדם בסך הכול, ובהם כאמור אחד מקהילת בני המנשה.

בין הפטיש לסדן

בעקבות המהומות, בני המנשה ברחו ליערות. ישנם עשרה נעדרים שהקשר עימם נותק. "במקום יש אנרכיה מוחלטת", סיפר צבי חאוטה, מנהל קליטת בני המנשה בעמותת "שבי ישראל". לדבריו, "בני המנשה ברחו ומפחדים לחזור לשכונה שלהם. שלטונות הודו שלחו כוחות צבא כדי להשיב את הסדר. הבעיה היא שבני המנשה בין הפטיש לסדן. מדינת מניפור נמצאת בשליטת בני השבט מייטיי, אשר אומרים שבני המנשה שייכים לישראל. 'זה לא המקום שלכם, תלכו לישראל', הם אומרים. אני מתחנן בפני מדינת ישראל לקחת אחריות ולהוציא אותם כמה שיותר מהר. הם בסכנת חיים".
4 צפייה בגלריה
נזק בעקבות המהומות במניפור
נזק בעקבות המהומות במניפור
נזק בעקבות המהומות במניפור
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), יו"ר השדולה למען בני המנשה בכנסת, אומרת כי "תמונת המצב והתמונות המגיעות אלינו מקהילת בני המנשה בהודו מדאיגות מאוד. אני עומדת בקשר עם נציגי הקהילה בישראל ופניתי לשר הקליטה אופיר סופר, למשרד ראש הממשלה ולסוכנות היהודית כדי שיעשו הכול במטרה לסייע ולחלץ באופן מיידי את בני ובנות הקהילה".
"החובה שלנו היא לדאוג לביטחון של כל הקהילות היהודיות בעולם, ואני מצפה לפעולות מהירות של הממשלה", הוסיפה חברת הכנסת. "לצערנו בית כנסת והמקווה של הקהילה נשרפו כליל, ואב לילדים נרצח, ועשרות בתים של בני הקהילה נשרפו. זה מצב חירום, ועל הממשלה לפעול מיד ולחלץ את בני הקהילה".
4 צפייה בגלריה
רכב שהשמשה האחורית שלו נופצה
רכב שהשמשה האחורית שלו נופצה
רכב שהשמשה האחורית שלו נופצה
"האזור בצפון-מזרח הודו שבו חיה קהילת בני המנשה רווי בסכסוכים אתניים קשים, ובני ובנות הקהילה נמצאים בסכנת חיים מתמדת", מסר מיכאל פרוינד, יו"ר ומייסד ארגון "שבי ישראל" הפועל להעלאת בני המנשה כבר למעלה מ-20 שנה. "אנשים כבר קיפחו את חייהם באופן טרגי ביממה האחרונה ואחרים נפצעו קשה. בתי כנסת וספרי תורה נשרפו. בהודו נותרו בסך הכול כ-5,000 בני מנשה שמייחלים כבר שנים לעלות לישראל. אני קורא לממשלת ישראל לקבל את ההחלטה המתבקשת ולהעלות אותם לארץ עכשיו במבצע חירום, לפני שרבים נוספים ייהרגו. זהו צו השעה".
בכירים בממשלת ישראל מסרו בשיחה עם ynet: "אנחנו עוקבים אחרי האירועים בצפון-מזרח הודו. משרד החוץ נמצא בקשר עם מי שצריך. חשוב להדגיש שאין שם אירוע אנטישמי. צריך המון רגישות בטיפול בעניין הזה ואסור לצבוע אותו בצבעים אנטישמיים, כי זה עלול להזיק להם בהמשך. אנחנו בקשר עם ראשי הקהילות של בני המנשה בעכו, בנוף הגליל ובקריית ארבע".