בשיתוף עמותת סולמות
ציפי שביט, מולי שולמן, אפרת ארנון, יונתן גוטליב ויובל וין הם משפחת עדן - משפחה חילונית טיפוסית, שיוצאת בעקבות פרשת השבוע למסע קרוואנים פרוע, מצחיק ומרגש ברחבי ישראל. מידי שבוע תוכלו לפגוש אותם רק כאן, ב-ynet, בסדרת הסיטקום "להתחיל מבראשית" (בבימויו של יריב הורוביץ). צפו בפרק ה-30 - פרשת קדושים בראש הכתבה.
בני המשפחה נעים בתוך הסיפור הקומי, המתרחש בימינו - לפרשת השבוע, על הסוגיות, השאלות והתובנות העולות מהקריאה בה. הסדרה נולדה במטרה להנגיש לכל ישראלי את הספרות היהודית הקנונית והעתיקה, ולהפוך את העיון בפרשת השבוע לחלק בלתי נפרד מהזהות היהודית והישראלית המשותפת לכולנו.

פרשת קדושים

מה קורה כאשר איש רוח מכובד מתנהג בצורה לא מוסרית? למרות שזה קורה פעמים רבות, עדיין יש לנו ציפיה שאנשים גדולים יתנהגו בצורה ראויה ומוסרית.
צייר וסוחר אומנות מפורסם מצליח לעבוד על גלי, לגנוב ממנה את הציורים שלה, ולפרסם אותם באתר כאילו הם ציורים שלו. מעבר להפסד הכלכלי, קשה לגלי להתמודד עם ההכרה שאדם חשוב ומפורסם, איש רוח גדול, מתנהג בצורה כל כך לא מוסרית.
1 צפייה בגלריה
קשה לגלי להתמודד עם ההכרה שאדם חשוב ומפורסם גונב ממנה את הציורים שלה
קשה לגלי להתמודד עם ההכרה שאדם חשוב ומפורסם גונב ממנה את הציורים שלה
קשה לגלי להתמודד עם ההכרה שאדם חשוב ומפורסם גונב ממנה את הציורים שלה
(צילום: בנימין חירם ואלי זינגר)
גלי ונסים מוצאים בפרשת קדושים התמודדות עם הנושא הזה. התורה מבקשת מעם ישראל להיות קדוש. היינו יכולים לחשוב שאדם קדוש הוא איש רוח, מנותק מהחברה, אולי אפילו נזיר. אך התורה מתארת משהו שונה לגמרי - לאחר הדרישה להיות קדושים מופיעה רשימה של מצוות הנוגעות לעניינים חברתיים: לא לגנוב; לא לשקר; לדאוג לעניים; לא לקלל; לעשות משפט צדק; לא לשנוא; לא לנקום, ועוד…
מי שקורא רשימה זו מבין, שהדרישה להיות קדוש איננה דרישה להתנתקות מהחיים האנושיים, אלא להפך - מחייבת את האדם להתנהג בצורה הגונה ומוסרית בכל הפרטים היומיומיים הקטנים.

ממש לא לדתיים בלבד

החיבור לתרבות ולערכים יהודיים שמלווים את חיינו אלפי שנים, הוא כבר מזמן לא רק נחלתם של אלה המגדירים עצמם דתיים או שומרי מצוות. המסורת והסיפורים הקנוניים היהודיים הם גם נחלתם של מי שמגדירים עצמם חילונים, וגם הם עשויים למצוא בהם תשובות והשראה.
פרשת השבוע היא מחזור של 54 פרשות מחמשת חומשי התורה, הנקראים לכל אורך השנה. כל פרשה נקראת במלואה מידי שבת, ובכל אחת מהפרשות ניתן למצוא מסר ייחודי שיכול ללמד אותנו רבות, לא רק על המסורת והדי-אן-איי היהודי, אלא גם על חיינו כיום במאה ה-21.

קרדיטים:

יוצרת: שירה פלברט, בימאי: יריב הורוביץ, עריכה: מיכל פארן, צילום: בנימין חירם ואלי זינגר, תסריט: עמית פארן ואורי נמליך, מפיק: צבי יהודה הרלינג
בשיתוף עמותת סולמות