אסון ההילולה במירון הצליח לגעת בכולם - יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, ימניים ושמאלנים – וישראלים רבים פתחו את הלב ואת הכיס למען 45 משפחות הנספים. בימים האחרונים הצליחו פעילים חברתיים לגייס מיליוני שקלים לרווחת האלמנות והיתומים במגביות חירום ברשתות החברתיות, ועל שולחן הכנסת הונחה הצעת חוק לסיוע כלכלי מהיר לנפגעים. כעת מודיע זוג פילנתרופים על תרומה אישית בסך 18 אלף ש"ח לכל משפחה שאיבדה את יקירה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עו״ד ענבר נכט ואיש העסקים מריוס נכט שמעו כי משפחות אבלות רבות מתמודדות עם קושי כלכלי יומיומי שהחריף בצל האסון, והחליטו לתמוך בקרובי הנספים באמצעות הקרן המשפחתית שלהם. מריוס הוא ממייסדי ענקית הסייבר הישראלית צ׳ק פוינט, ואשתו היא נשיאת הקרן, והונם מוערך בכ-2.8 מיליארד דולר.
לאחרונה הם התפרסמו הודות למיזמי החירום הלאומיים שיזמו במשבר הקורונה בתחומי הרפואה, הרווחה והתרבות, כשבין היתר עמדו מאחורי מימון הפקת אלבום "צו השעה", בהשתתפות יותר מ-80 אמנים מובילים בישראל. כעת, כאמור, יעבירו תרומה אישית של ח"י אלפים לכל משפחה שאיבדה אב או בן באסון במירון, כדי להבטיח שלא יחסר לה דבר בשבועות הקרובים.
נחמן רוזנברג, מנכ״ל הקרן, אמר ל-ynet כי בני הזוג נכט עשו זאת "מתוך רגשי מחויבות ערכית וציונית וכדי להעצים את תחושת הערבות ההדדית", ובזמן הקרוב יועבר הכסף לכל משפחה – "באופן ישיר וללא מתווכים״.

"מישהו ניסה להפיל את מיזם ההנצחה שלי"

בנוסף, הצעת החוק לסיוע כלכלי למשפחות הרוגי ופצועי האסון במירון במסלול ממשלתי מהיר, שהגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), קיבל אתמול דחיפה משמעותית, כאשר ראשי סיעות הליכוד, ש"ס ורע"מ והרשימה המשותפת חתמו עליה והודיעו כי יפעלו לקידומה. יוזם החוק העריך כי בהמשך צפויים להצטרף אליהם ראשי סיעות נוספים. על פי ההצעה, תוקם ועדה בין-משרדית שתקבע את גובה הקצבה הממשלתית בהתאם לפרמטרים קבועים.

מיכאל כהן, דודו של אליהו כהן בן ה-16 שנספה באסון, פתח במיזם לכתיבת ספר תורה לעילוי נשמת 45 ההרוגים – אך גילה לתדהמתו שיד נעלמה הפיצה שמועת זדון כאילו מדובר בנוכלות.
"מיד אחרי הלוויה חשבתי איך להנציח אותם, ואמרתי לעצמי שספר תורה זה הכי טוב כי זה לנצח", הוא מספר, בריאיון לאולפן ynet. "פניתי לאתר מצ'ינג שיעזרו לי בגיוס ההמונים הזה. זה לא היה פשוט, עבדתי עם גרפיקאיות והייתי צריך לקדם את הלינק באתר. לא עוברת חצי שעה, ואני מקבל מסרונים על כך שהמיזם הוא נוכלות, לא להעביר פרטי אשראי ושהכול מזוייף.
"הבנתי שכל המאמצים שלי קרסו, שמישהו ניסה להתיישב עליי ולהפיל את זה. אין לי מושג מי ולמה ומה הכוונות שלו, אבל זה פשוט גמר אותי. בכיתי. זה כאילו פגעו בך אישית, בנוסף לאבל שאנחנו עוברים עם אחיין שלי. גם את המיזם שעשיתי הפילו. עבדתי על זה כל כך קשה, ובבום אחד זה נפל".
3 צפייה בגלריה
מיכאל כהן וההודעה שהפיץ בעקבות השמועה המרושעת, שניסתה לטרפד את יוזמת כתיבת ספר התורה לעילוי נשמת אחיינו, אליהו (מימין)
מיכאל כהן וההודעה שהפיץ בעקבות השמועה המרושעת, שניסתה לטרפד את יוזמת כתיבת ספר התורה לעילוי נשמת אחיינו, אליהו (מימין)
מיכאל כהן וההודעה שהפיץ בעקבות השמועה המרושעת, שניסתה לטרפד את יוזמת כתיבת ספר התורה לעילוי נשמת אחיינו, אליהו (מימין)
כהן לא התייאש. "פרסמתי סרטון שלי עם מספרי האישי האומר שאני עומד מאחורי המיזם ושהוא לא מזוייף. אני דוד של אחד הנפטרים. בואו תכבדו אותו". לדבריו, "מה שאפיין את האחיין שלי זו המכובדות שהפגין. הוא היה מכבד אחרים וגם את עצמו. תכבדו את גודל האסון ואת כתיבת ספר התורה. תעזרו לי". ניתן לתרום למיזם כאן.

למען הבחור שהציל אחרים - ונספה

אריה לוי פתח מיזם מימון המונים בחברת "גיפט צ'אט" – בהתנדבות מלאה של כל הגורמים - למען משפחתו של ישראל אנקווה בן ה-26 מבית שמש. אחייניתו שנותרה אלמנה תגדל את שני ילדיהם, פעוט בן שנתיים וחצי ותינוק בן ארבעה חודשים בלבד. "כל המטרה היא לנסות להרים אותם על הרגליים", הוא מסביר.
3 צפייה בגלריה
דוד האלמנה ואחרי הקמפיין ליוס ההמונים
דוד האלמנה ואחרי הקמפיין ליוס ההמונים
דוד האלמנה ואחרי הקמפיין ליוס ההמונים
"ישראל היה אדם מדהים, אוהב טבע, אוהב אדם, אוהב אנשים. בכל התמונות שלו היה חיוך תמידי על הפנים, כל כך קורן. תמיד נתן לאנשים סביבו הרגשה טובה, וכשהיית פוגש אותו היה לך טוב".
המשפחה, מספר לוי, לא דאגה כשעלה אנקווה להר מירון להילולה. אך בשבעה התברר לה כי היה לו סיכוי להינצל: "הגיע לשבע, בחור צנום בשם בנימין, שסיפר שישראל כמעט ונחלץ, אך ברגע האחרון - במקום לברוח - בחר לחלץ את הבחור הזה ולאחר מכן לסייע לשוטר להזיז את המחסום כדי שאנשים יוכלו לצאת. זו הייתה האישיות של ישראל, תמיד לעזור לאחרים, וכך הוא נפטר – תוך הצלת חיים של אחרים. לכן נרתמנו כל המשפחה לגיוס המונים, כדי שישראל יוכל להיות במנוחה שם למעלה, שאשתו והילדים במצב טוב והם מטופלים". ניתן לתרום כאן.

עזבו את העבודה כדי לסייע לעתיד הילדים

ברל'ה קרומבי, שם מוכר במגזר החרדי – פרסומאי ויועץ פוליטי – היה חברו של יהונתן חברוני (27) מגבעת שמואל, שהותיר אלמנה ושלוש בנות. "הוא היה בן אדם מאיר פנים ומאוד שמח", קרומבי מספר, בריאיון לאולפן ynet. "לראות אותו הולך עם שלושת בנותיו המתוקות הייתה חוויה, הוא היה מרכיב אותן על הכתפיים, רוקד איתן, צוחק איתן.
3 צפייה בגלריה
יהונתן חברוני
יהונתן חברוני
יהונתן חברוני
"סביב האלמנה הייתה התגייסות מאוד מרגשת של החברים. עלינו עם הקמפיין ביום ראשון בשעה 17:30. אני הייתי בירושלים, נסעתי לשבעה בגבעת שמואל, פתחתי את האתר וראיתי כבר 150 אלף שקלים. זה התחיל לרוץ בקבוצות הוואטסאפ של תושבי גבעת שמואל, חבריו של יהונתן, והרבנים שלו נרתמו. הרב שלו, ראובן ששון, תרם בעצמו עשרת אלפים שקלים וכתב מילים מרגשות.
"ברגעים הקשים רואים את ההתגייסות המדהימה של עם ישראל, ובכלל של הקהילה והחברים. כל כך הרבה אנשים נרתמו לעשות את זה בהתנדבות המלאה - מהעמותה שסולקת, גיפט-צ'אט שנתנה גם לנו פלטפורמה של שירות מלא בחינם - ועד לאנשים שפשוט התגייסו בהתנדבות מלאה לעצב ולקדם ברשתות. שמו בצד את הפרנסה והעבודה, ופעלו על מנת לדאוג לאלמנה וליתומים". ניתן לתרום כאן.