"אנחנו מתגעגעים לשמאלנים שמעולם לא פגעו, ולא עשו דברים כל כך מרחיקי לכת כמו שעושה מתן כהנא, שפוגע בחומת הכשרות ובחומת מוסד הנישואין והכותל": את הדברים אומר ח"כ משה אבוטבול (ש"ס), יממה לאחר שהשר לשירותי דת חשף באולפן ynet את כוונתו למצוא פתרון לסוגיית מנועי החיתון בישראל, וקומם עליו את זעמם של הפוליטיקאים החרדים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני מאמין שכול אזרח במדינת ישראל צריך להיות מסוגל לממש את הזוגיות שלו באופן חוקי", אמר כהנא. "במתווה גביזון-מדן – הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, מצא דרכים לפתור את הבעיה", הוא התייחס להצעה שעיקריה הקמת מערכת נישואין נפרדת למי שאינם מעוניינים להינשא ברבנות. "אני חושב שדווקא הקואליציה הזו תוכל לעשות את זה... אני לא חושב שאם נכפה על מישהו להתחתן ברבנות, זה יגרום לו להתחתן ברבנות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
המשרד שלא מפסיק לחולל מהומות – "משיקולים פוליטיים, לא ענייניים", כפי שהדגיש בריאיון – מבקש אמנם לפתור מצוקות של שנים, שחלקן הפכו לחלק קבוע בדו"חות מבקר המדינה, בתחומי הגיור, הכשרות, הקבורה ומה לא. אך יש שיאמרו שבהתנהלות מעט מסורבלת.
2 צפייה בגלריה
ח"כ משה אבוטבול, השר מתן כהנא
ח"כ משה אבוטבול, השר מתן כהנא
ח"כ משה אבוטבול, השר מתן כהנא
(צילום: יריב כ"ץ, קובי קואנקס)
בתוך פחות משלושה חודשים הכריז כהנא על מהפכות בתחומי היסוד של שירותי הדת בישראל, מעל לראשיהם של אנשי המקצוע הכפופים לו – הרבנים הראשיים והמקומיים. על כוונתו לחולל מהפכה הכריז כהנא כבר בטקס חילופי השרים, ואת שלבי ביצועה כבר החל לקיים בפועל עם כריכת רפורמת הכשרות בתקציב המדינה.

"לא ממסדים דברים על חשבון התורה והיהדות"

"הוא לא מבין כלום בנושא", אומר ח"כ אבוטבול, בריאיון לאולפן ynet. "הוא אולי מבין קצת בענייני מזג אוויר, כי היה טייס, אבל בנושאים התורניים הוא אפס מאופס. ולא רק שהוא לא מבין, הוא גם לא מתייעץ עם רבנים, וכשהוא כבר כן מתייעץ, הוא לא שומע להם. תשמע מה שאומר רבה של פתח תקווה. כולם חתומים נגדו (ב'מרד הרבנים') והוא עושה מה שהוא רוצה".
מנגד, יש המון אנשים שנופלים בין הכיסאות, שלא יכולים להתחתן ברבנות כי אתם לא רוצים לגייר אותם. מה התשובה שלכם לאנשים האלה, שנתקלים בחומה הזו? "אם רוצים שהחומה תהיה טובה וחזקה לאורך שנים וימים ודורות, עלינו להיצמד לפסקי השולחן ערוך, שהוא הספר היהודי שעל פיו פוסקים הלכה. מתן כהנא אולי הולך לפי ההלכה של ח"כ גלעד קריב. זה שטויות והבלים. לא ממסדים דברים על חשבון התורה והיהדות. הוא בור ועם הארץ וחבל שנושא בתפקיד הזה. הוא לא מבין בזה, וכואב שכל הרבנים מדברים איתו והוא לא עושה כלום. לא נשנה את ספר החוקים התורני שלנו, את השולחן ערוך. יש הלכה איך מתגיירים ואיך מתחתנים. אני לא יכול להגיע למועדון ספורט עם איזה נעליים שאני רוצה. יש כללים לכל מועדון".
הוא שר הדתות, וביכולתו להוביל רפורמה. "זה זמני. אנחנו נילחם עד זוב דם בכל הרפורמות שלו, ונציג לעם ישראל אותו במערומיו - שהוא רק הורס את הדת. חבל שהוא חובש כיפה ומנסה לקנות בזה את הציבור בארץ. גם אם יצליחו להעביר משהו, זה זמני. זה יתפרק להם. רואים את הסקרים. רואים שהם אפס בקורונה, אפס בביטחון, אפס בחוץ, אפס בכלכלה - הכול מתמוטט להם".

"לא ניכנס לממשלה, ונהיה אופוזיציה לוחמנית"

אבוטבול מבהיר כי הרמיזות כאילו החרדים במגעים להצטרפות לממשלה, הן שקר מוחלט: "באופן אופייני ואף מוזר תרשה לי להודות לשר האוצר. הוא קודם כל חשף את השקרים והרמאויות של בנט, סער וכל השאר שאומרים שהם רוצים את החרדים בממשלה. הנה, בעל הבית שלהם, אביגדור ליברמן, אמר השבוע חד-משמעית שהוא לא רוצה חרדים בממשלה. אז שקר אחד נחשף. אנחנו מודיעים לכולם: אנחנו לא בדרך לממשלה, חלילה. אנחנו עסוקים רק בדבר אחד: להפיל את הממשלה הזאת כמה שיותר מהר, כי הכישלון שלהם מהדהד עד מסדרונות האו"ם. לא ניכנס לממשלה, ונהיה אופוזיציה לוחמנית".
גם יו"ר "יהדות התורה", ח"כ משה גפני, מיהר לגנות את דבריו של כהנא שנחשפו ב-ynet, ואמר כי "מתן כהנא שם לו למטרה לרסק כל נושא של יהדות בישראל, כך שלא יישאר ממנה זכר, חס וחלילה. הבמה שהועמדה לרשותו והגיבוי שהוא מקבל מבנט, משקד וממפלגת ימינה, הופך אותם לשותפים לפשע. נעשה כל מאמץ שהוא לא יצליח, ואם חס וחלילה זה יקרה - נחזיר הכול לקדמותו".
יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר כי דבריו של כהנא הם "הוכחה נוספת כי כל כוונתו לחסל את מוסד הרבנות בישראל - כהמשך ישיר של רפורמת הכשרות, הרפורמות בדייני ישראל, בגיורים, בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה". לדבריו, "ממשלת בנט-כהנא-קריב חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה, ולריסוק הזהות היהודית של המדינה".

כל אופציות הנישואין נחסמו מבחינת המדינה

מריה ורבוב היא אחת מכחצי מיליון מנועי החיתון החיים במדינת ישראל, ועבורה המצוקה מוחשית במיוחד לאחר שעד היום נישואיה לבן זוגה שאיננו יהודי, לא מוכרים כאן, על על המשתמע מכך.
2 צפייה בגלריה
מריה ורבוב עם בעלה, תומס אוליבר מייסון
מריה ורבוב עם בעלה, תומס אוליבר מייסון
מריה ורבוב עם בעלה, תומס אוליבר מייסון
את תומס אוליבר מייסון – ד"ר לכימייה מקיימברידג' – פגשה בעת שהייתה דוקטורנטית במכון ויצמן, ואף הוא הגיע למכון לצורך פוסט-דוקטורט. פגישה מקרית בקורס הולידה אהבה גדולה, אבל חתונה עבור השניים אפשרית רק מחוץ לישראל.
"אפשר להינשא בחו"ל, ואמרנו שזה מה שנעשה", ורבוב מספרת, בריאיון לאולפן ynet. "רצינו לטוס לאנגליה - שם ההורים שלו, ורציתי לקחת כמה חברות שלי ואת אמא שלי, אבל אז הגיעה הקורונה עם כל הבידודים, ובמקרה של בעלי זה היה עוד יותר גרוע כי הוא שלח כמה וכמה מיילים, וקיבל תשובה שמי שאזרח זר שיוצא את המדינה - לא יכול לחזור בגלל הקורונה".
ורבוב ומייסון לא אמרו נואש: "באיזשהו שלב ראינו אופציה באל-סלבדור, שמישהו נוסע ונותן ייפוי כוח לנישואים - אבל לא רצינו את זה ככה. אחרי הכול, זו החתונה שלנו. ואז ומצאתי אופציה נחמדה, חתונה במדינת יוטה שבארה"ב, כאשר שנינו נמצאים בזום ואתנו כל המשפחה מכל הצדדים".
הזוג שנישא ב"נישואי יוטה", מנהל כעת מאבק משפטי להכרה במעמדם האישי כנשואים. "היה אמור להיות דיון בחודש שעבר, אבל הממשלה שלנו כל הזמן דוחה את זה. היא משחקת איתנו במלחמת התשה", ורבוב אומרת, ומוסיפה כי אין לה אמון ברשויות – גם לא בכנות כוונותיו של השר החדש לשירותי דת. "אני לא מאמינה לזה. כל כך הרבה שרים אמרו את זה, ואני פשוט לא מאמינה לאף אחד יותר. אני חושבת שצריך למצוא פתרון, ומקווה שאני טועה בשביל זוגות אחרים".