המלחמה באוקראינה ממשיכה לשבש את סדרי החיים בכל תחום במדינה כבר למעלה משנתיים, ובשל כך גם השנה עשרות קהילות יהודיות נידחות שבהן אין בית כנסת או רב קבוע יצטרכו לחגוג לבד את החג. זאת מכיוון שבחורי ישיבות של חב"ד יתקשו להגיע למדינה בהמוניהם, כמו בכל שלושת העשורים הקודמים למלחמה, כדי לסייע לערוך את ליל הסדר.
לוואקום הזה נכנס שיתוף פעולה בין פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה לרב משה אסמן, מרבני אוקראינה ורב בית הכנסת "ברודצקי" בקייב. במסגרת שיתוף הפעולה החל בשבוע שעבר לנוע בית כנסת על גלגלים ברחבי המדינה, במטרה שגם תושבי היישובים הנידחים יחסית יוכלו לחגוג את הפסח כהלכתו.

2 צפייה בגלריה
יגיעו לעיירות נידחות וגם לערים גדולות. "הטנק" באוקראינה
יגיעו לעיירות נידחות וגם לערים גדולות. "הטנק" באוקראינה
יגיעו לעיירות נידחות וגם לערים גדולות. "הטנק" באוקראינה
(צילום: חב"ד)
בית הכנסת בנוי בצורה המאפשרת בתוכו מגורים לכמה אנשים במיטות נפתחות, חדר אירוח, מטבח, שירותים ומקלחת, והוא למעשה מעין "טנק מצוות" של חב"ד שמוכר מפעילותו בארץ ובארצות הברית.
בערב המלחמה נרכשו שני "טנקים" כאלו על ידי הרב אסמן, במטרה לנסוע איתם בכל רחבי המדינה, אך הסכנה לנוע בדרכים באוקראינה שלא לצורך – כמו גם העובדה שעשרות אלפים מיהודי אוקראינה נעקרו מבתיהם – גרמה לכלי הרכב האלו לעמוד כמעט ללא מעש.
"שיתוף הפעולה מביא ל'הפשרת' הטנקים ולהבאתם לכלל שימוש, ואחרי הניסיון המוצלח שיש לנו בימים אלו, הוא יחל לנוע לעיתים קרובות יותר כדי להביא את היהדות למקומות נידחים במדינה. בשנה זו מציינים בעולם היהודי 50 שנה ל'טנק המצוות' הראשון שייסד הרבי מלובביץ' ונראה שהמיזם הזה מתאים כדי לציין את האירוע", אמר הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה.
מי שנרתם לטובת העניין הם ארבעה גברים, בהם בנים של שלוחי חב"ד מאוקראינה שנוהגים בטנק, ומביאים את דבר חג הפסח לכל מקום שאליו יוכלו להגיע.
2 צפייה בגלריה
נסיעות ארוכות לקראת הפסח
נסיעות ארוכות לקראת הפסח
נסיעות ארוכות לקראת הפסח
(צילום: חב"ד)
במסגרת זו, בעזרת שלוחי חב"ד בערים המרכזיות במחוזות השונים, הם יוצרים קשרים עם ראשי הקהילות הקטנים, ומסכמים איתם לקרוא לכל יהודי האזור לפגישה מיוחדת לקראת חג הפסח. בפגישות הללו הם עורכים 'לילות סדר לדוגמה', מחלקים מצות וערכות חג מטעם הפדרציה, ספרי ילדים, ספרי הגות יהודיים, ואפילו קובעים מאות מזוזות בבתיהם של היהודים המקומיים.
הרב אסמן אמר: "בזכות הפעילות שלהם קהילות שלמות יכולות להכיר עכשיו את חג הפסח. הרבנים עצמם עסוקים מאוד סביב ההכנות הרבות לחג, ולכן ההירתמות של הבחורים הצעירים שגדלו ונולדו כאן ומכירים את השפה ואת המנטליות, עוזרים לנו מאוד להביא את היהדות לכל יהודי".
אלי קורצווייל מדניפר, המבוגר שבצוות "הטנק", אמר: "ביום הראשון נסענו 12 שעות, ובימים האחרונים אנחנו בממוצע של 7-6 שעות נסיעה בכל יום, אבל אנחנו שמחים להיות חלק מהשליחות החשובה הזו. לראות יהודים מחייכים למראה 'הטנק' והמוזיקה שבוקעת ממנו, ואת ההתרגשות שלהם מההסבר על החג – זה שווה את הכול".
בית הכנסת הנייד הסתובב בשבוע שעבר בין השאר בערים וביישובים בלאטה, בוגוסלב, קניב ופריאסלאב-חמלניצקי, והשבוע יסתובבו אנשי צוות ה"טנק" גם בבוריספיל, לובני, סמילה, מירגורוד, נובומוסקובסק ועוד. נוסף על עיירות נידחות הוא יגיע גם לערים מרכזיות. "באומן נעזור לרב יעקב ג'אן, בצ'רקאסי לרב העיר הרב דב אקסלרוד, בפולטבה לרב יוסף יצחק סגל, בדניפרו לרב שמואל קמינצקי, באודסה לרב אברהם וולף, בקייב לרב מרדכי לבנהרץ ובהאדיטש (הדיאץ') לרב שניאור דייטש", סיכם קורצווייל.