מה שהייתה אמורה להיות ארוחת ערב חגיגית לכבוד בוגרי בית הספר למשפטים של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, במעונו הפרטי של הדיקן, הפכה לעימות מתועד היטב סביב המלחמה בעזה. ייתכן שהעימות הזה יגיע בקרוב אפילו לבית המשפט.

60 תלמידי בית ספר למשפטים של האוניברסיטה הוזמנו לביתו באוקלנד של דיקן בית הספר למשפטים, ארווין צ'מרינסקי, ואשתו הפרופסור למשפטים קתרין פיסק, לארוחת ערב שהתקיימה בגינת החצר האחורית של בני הזוג, בין עצי לימון ושולחנות מכוסים במפות לבנות.
הארוחה, הראשונה מבין שלוש, נועדה להכיר בעבודתם הקשה של הסטודנטים ולתת להם הזדמנות ליהנות מזמן איכות עם שני הפרופסורים הבולטים. צ'מרינסקי נבחר בעבר לאדם המשפיע ביותר בתחום החינוך המשפטי בארצות הברית.
אבל האירוע החגיגי הפך במהרה למהומה, אחרי שסטודנטית פלסטינית-אמריקנית שהייתה חלק מהאורחים, קמה מול כולם, חטפה את המיקרופון ונשאה נאום על הפלסטינים "שמתים בעזה ועל רצונה שהאוניברסיטה תתנער מתאגידים המעורבים ב'מלחמה של ישראל', בכיבוש ובמצור שלה". היא אמרה שהסטודנטים המוסלמים לא יסכימו לשבור את צום הרמדאן על חשבון דמם של הפלסטינים.
בסרטון שתיעד את האירוע והפך ויראלי נראה הפרופסור בן ה-70 ואשתו צועקים שוב ושוב על התלמידה, מלק עפאנה, "בבקשה עזבי את הבית שלנו", "את אורחת כאן, זה לא הבית שלך, אנחנו מבקשים שתעזבי", בעוד היא ממשיכה בנאום ואומרת כי יש לה עורכי דין.
בשלב מסוים פרופ׳ פיסק ניסתה לדחוף את התלמידה מהבית בכוח. כמה תלמידים צעקו לעבר הפרופסורים "בבקשה תורידו את הידיים ממנה", ולבסוף עשרה עזבו יחד איתה את המקום. הסטודנטית עפאנה התלוננה מאוחר יותר כי פרופ׳ פיסק תקפה אותה ושזכויות חופש הביטוי שלה נשללו. היא מאיימת כעת לתבוע את הפרופסורים ואת האוניברסיטה.
פרופ' צ'מרינסקי הגיב בהודעה רשמית בתפוצה רחבה לחברי האוניברסיטה. הוא סיפר כי עוד לפני הארוחה הופצו כרוזים בכל רחבי הקמפוס, שהציגו אותו כ״ציוני״ עם סכין ומזלג מגואלים בדם, "בזמן שעזה גוועת". הדיקן אמר שמעולם לא חשב שיראה "אנטישמיות בוטה כל כך, של עלילת דם ושתוקפת אותי ללא סיבה נראית לעין מלבד היותי יהודי".
1 צפייה בגלריה
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
לדבריו, כמי שהעביר את הקריירה שלו בהגנה נחרצת על חופש הביטוי, הוא לא האמין שזה יפגע גם בחצר האחורית שלו. ״למרות שרבים התלוננו בפניי על הפוסטרים וכיצד זה פגע בהם עמוקות, הרגשתי שהם מוגנים על ידי התיקון הראשון וחופש הביטוי. הסטודנטים האחראים לכרזות ביקשו גם לבטל את ארוחות הערב. היה לי עצוב לשמוע את זה, אבל הבהרתי שלא נפחד ושהארוחות יתקיימו עבור מי שרוצה להשתתף", אמר פרופ' צ'מרינסקי.
הוא הוסיף: "אני עצוב מאוד שיש לנו סטודנטים כל כך גסי רוח שנכנסים לביתי, לחצר האחורית שלי, ומנצלים את האירוע החברתי הזה למען סדר היום הפוליטי שלהם. הבית שלי אינו פורום לחופש ביטוי. ביליתי את הקריירה שלי בהגנה נחרצת על חופש הביטוי. גם אם אם אנשים מוצאים את זה פוגעני מאוד. ביליתי את שנותי כדיקן בניסיון ליצור קהילה חמה ומכילה. אני עצוב מאוד מהאירועים האלה ומתנחם בכך שרק חלק קטן מהתלמידים שלנו התנהגו בצורה כל כך בלתי הולמת בעליל״.
נשיאת אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, פרופ׳ קרול כריסט, הזדרזה לגבות את הדיקן. "אני מזועזעת ומודאגת מאוד ממה שהתרחש בביתו של דיקן צ'מרינסקי", היא כתבה בהצהרה. "הייתי בקשר איתו כדי להציע את תמיכתי ואת אהדתי. אמנם תמיכתנו בחופש הביטוי היא בלתי מעורערת, אבל אנחנו לא יכולים להסכים להשתמש באירוע חברתי במעונו הפרטי של אדם כפלטפורמה למחאה".