העלייה באנטישמיות ממשיכה לשבור שיאים: מתחילת שנת 2022 נספרו 395 אירועים אנטישמיים, כ-100 אירועים יותר מהתקופה המקבילה בשנת 2021 – כך עולה מדו"ח האנטישמיות של ההסתדרות הציונית העולמית, המתפרסם כאן לראשונה לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בחודש ינואר נספרו 124 אירועים אנטישמיים, לעומת 74 בשנת 2021. בפברואר נספרו 146 אירועים לעומת 98 בפברואר שלפניו, ובמרץ התרחשו 88 אירועים, לעומת 90 במרץ אשתקד. התקריות האנטישמיות שאירעו בחודש אפריל טרם סוכמו, אולם ניכר כי קיימת האטה במספרם או אי השלמת נתונים. מספר האירועים באירופה ובארצות הברית היה כמעט זהה – 161 באירופה ו-164 בארצות הברית.

עלייה בדיווחים על תקיפות פיזיות

את השינוי המהותי לרעה שחל השנה, ניתן לראות לא רק במספר האירועים, אלא גם באופיים. מתחילת השנה ישנה עלייה במספר אירועי התעמולה והשימוש בקונספירציות: 156 אירועים שדווחו, לעומת 72 בתקופה המקבילה בשנת 2021. בניסיון להשפיע ולעצב את דעת הקהל העולמית, נראתה עלייה גם באירועים ובאמירות המבצעות דה-לגיטימציה למדינת ישראל: כ-30, לעומת 9 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.
5 צפייה בגלריה
  תקיפה במנהטן
  תקיפה במנהטן
תקיפה במנהטן
( Daniel Rubin, טוויטר)
בתקופה זו נראתה עלייה גם במספר התקריות הכרוכות באלימות פיזית, כאשר מתחילת השנה נספרו 47 אירועי אלימות נגד יהודים, לעומת 31 בתקופה המקבילה בשנת 2021. באירועי השחתה של בתי קברות וריסוס כתובות נאצה לא נראתה עלייה משמעותית, ומספרם עומד מתחילת השנה על 113.
בחודש ינואר הוציאה המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי את דו"ח האנטישמיות לשנת 2021, שחשף כי בכל יום מתרחשים למעלה מעשרה אירועים אנטישמיים ברחבי העולם. לדברי רחלי ברץ-ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית, הנתונים עדיין כפופים לשינויים ועלולים להיות גבוהים בהרבה, שכן ישנם אירועים שעדיין בחקירה, ורבים אחרים אינם מדווחים בזמן אמת או בכלל.
ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ-ריקסראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ-ריקס
"את העלייה באנטישמיות בתחילת השנה הנוכחית, ניתן להסביר באמצעות שני אירועים משמעותיים שקרו בחודשים האחרונים", היא אומרת. "הראשון הוא הירידה בהגבלות הקורונה והחזרה לשגרה – גם לשגרת האנטישמיות – והשני הוא המלחמה באוקראינה, שמהווה טריגר לעלייה באנטישמיות. כמו בכל עימות בינלאומי, גם הפעם יש מי שמנצלים את הסיטואציה כדי להאשים את היהודים במצב, והדבר קיים בשני צידי המתרס, ברוסיה ובאוקראינה גם יחד".
ברץ-ריקס מסכמת: "אפשר לספק הרבה סיבות לעלייה באנטישמיות, אבל אם למדנו משהו לפני 80 שנה, זה שלא צריך סיבות כדי לשנוא בכלל וכדי לשנוא יהודים בפרט. עלינו להמשיך להעלות את המודעות לאנטישמיות, לחנך את הדור הצעיר להשלכותיה – ולפעול יחד למיגורה".

387 תקריות בחודש אחד

דו"ח נוסף, של הליגה נגד השמצה (ADL), המתמקד ביהדות ארה"ב, מלמד על עלייה של 34% – שיא של כל הזמנים – במספר התקריות האנטישמיות במדינה, בהשוואה לשנה הקודמת. מדובר בגידול של 61% במתקפות כלפי בתי כנסת ומרכזים קהילתיים (JCC). עוד עולה מהדו"ח כי תקריות אנטישמיות דווחו בכל 50 המדינות – והן נסקו לשיא במהלך העימות בין ישראל לחמאס במאי 2021, אז נרשם גידול של 148% במספר התקריות, בהשוואה למאי 2020.
על רקע המתיחות הגבוהה ומאות ההפגנות האנטי-ישראליות שנערכו בעשרות ערים בארה"ב, יהודים הוכו באלימות ברחובות מניו-יורק ועד לוס-אנג'לס, ובתוך חודש אחד בלבד דווחו 387 תקריות.
מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב עמד בשנת 2021 על לא פחות מ-2,717 תקריות תקיפה, הטרדה והשחתת רכוש שדווחו לליגה נגד השמצה (ADL). מדובר במספר התקריות הגבוה ביותר שתועד מאז החלה הליגה נגד השמצה במעקב אחר מספר התקריות האנטישמיות ב-1979 – ממוצע של יותר משבע תקריות ביום.

"מעורר דאגה עמוקה"

הדו"ח השנתי מצא כי מספר התקריות נסק לשיא כמעט בכל קטגוריה: בתקריות בבתי ספר ציבוריים נרשם גידול של 106%, ובתקריות בקמפוסים נרשם גידול של 21%.
5 צפייה בגלריה
החנוכייה שהופלה בכיכר בדניפרו
החנוכייה שהופלה בכיכר בדניפרו
חנוכייה שהופלה בכיכר בדניפרו
במקרי התקיפה – הקטגוריה החמורה ביותר (אלימות גופנית ישירה כתוצאה מאנטישמיות) – נרשם גידול של 167%. סך של 88 תקריות מסוג זה דווח ב-2021, לעומת 33 תקריות ב-2020. בתקריות מסוג הטרדה והשחתת רכוש על רקע אנטישמי, נרשם גידול של 43% ו-14%, בהתאמה.
"אנו מורגלים מאז ומתמיד לגידול בפעילות אנטישמית במהלך תקופות של עימות מוגבר בין ישראל לארגוני הטרור", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, "אך האלימות שהיינו עדים לה בארה"ב בעימות האחרון, הייתה איומה. יהודים הותקפו ברחובות ללא סיבה נראית לעין, ונראה היה שהנחת העבודה המקובלת היא שאם אתה יהודי – אתה אשם במה שמתרחש בצד השני של העולם".
5 צפייה בגלריה
הרב נוגינסקי לאחר אירוע הדקירה
הרב נוגינסקי לאחר אירוע הדקירה
הרב שלמה נוגינסקי. נדקר ביולי בשכונת ברייטון בבוסטון
העימות במאי היווה רק אחד ממספר שיאים שליליים שנרשמו במהלך השנה, כאשר לרובם לא היה קשר לישראל. למעשה, שיא של תקריות אנטישמיות נרשם גם בחודשים נובמבר ודצמבר, ללא כל גורם רקע ישראלי. בליגה מוסרים כי כמעט 18% מן התקריות בשנה שעברה (לפחות 484), ניתן לייחס למעשים של קיצונים אמריקנים.
"כאשר עוסקים בתקריות אנטישמיות בארה"ב, קשה להצביע על אידיאולוגיה אחת או מערכת אמונות שעומדת מאחוריהן, ובמקרים רבים איננו יודעים מה המניע", אמר גרינבלט. "עם זאת, ידוע לנו שיהודים חווים תקריות אנטישמיות בשיעור שלא נראה כמוהו לפחות 40 שנה, דבר המעורר דאגה עמוקה ומצביע על השסעים החברתיים בתמונה הרחבה יותר".
5 צפייה בגלריה
קתרינה פון שנורביין, המתאמת האירופית למאבק באנטישמיות, במהלך הביקור
קתרינה פון שנורביין, המתאמת האירופית למאבק באנטישמיות, במהלך הביקור
קתרינה פון שנורביין, המתאמת האירופית למאבק באנטישמיות, במהלך הביקור
(צילום: שחר עזרן)
לקראת יום השואה מארח הקונגרס היהודי העולמי - בשיתוף משרד החוץ והנציבות האירופית - את פורום השליחים והרכזים העולמיים המיוחדים למאבק באנטישמיות, שמגיעים לישראל השבוע. בין הנציגים, קתרינה פון שנורביין, המתאמת האירופית למאבק באנטישמיות. נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, אמר כי "אנטישמיות היא אתגר עולמי שדורש תרופה גלובלית".