הוליווד אוהבת, ובכן, סיפורים הוליוודיים – וארנולד שוורצנגר, שביום ראשון חגג 76, ממשיך לספק את הסחורה: ממהגר עם מבטא אוסטרי כבד, ומראה כבד עוד יותר, הוא הצליח למנף את עצמו לשדרת הכוכבים, לעולם העסקים ולבסוף לתפקיד מושל קליפורניה. בקרוב הסמל הזה של התגשמות החלום האמריקאי יסגור מעגל נוסף, כשיקבל את "פרס האומץ" הראשון של מוזיאון השואה בלוס אנג'לס, על "מחויבותו האישית למלחמה באנטישמיות" – דווקא כבנו של קצין נאצי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שוורצנגר מעולם לא הסתיר את הרקע שממנו הגיע: אביו התנדב מרצון לצבא הנאצי והשתתף במצור בן 900 הימים על לנינגרד – אחריו חזר "אדם שבור", כדברי שוורצנגר. "אבא שלי, כמו גם מיליוני גברים אחרים, נשאב לתוך מערכת מתודלקת בשנאה שפעלה בחסות שקרים ומרמה. ראינו לאן זה הוביל. ראיתי מקרוב כמה שבור היה האדם הזה. כל הזוועות שקרו, כמה מיליונים של אנשים היו צריכים למות כשבסוף הם סיימו בצד המפסיד", אמר.
(סרטון של ארנולד שוורצנגר אחרי ביקורו באושוויץ)

בשנים האחרונות שוורצנגר התגייס – או גויס, תלוי את מי שואלים – לקמפיין עקבי נגד פשעי שנאה, והפך לסמל למאבק באנטישמיות. בשנה שעברה הוא נסע למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בפולין, במסע שתועד היטב. בסרטון ששיתף מאוחר יותר הוא קרא לביקור "אחד הרגעים האפלים בחיי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הוא משתמש בפלטפורמות המדיה החברתית שלו, על עשרות מיליוני עוקביו, כדי לשתף סרטונים נגד שנאה, כולל נאום בן 12 דקות שלו מוקדם יותר השנה שבו התייחס לזינוק במספר מקרי האנטישמיות בעולם. התופעה מוכרת לו מבית – מספר התקריות האנטישמיות ב"מדינת הזהב" זינק ב-24.3% בשנה שעברה. דו"ח פשעי השנאה השנתי של קליפורניה מראה כי יהודים הם המטרה מספר אחת להתקפות על בסיס דת במדינה. זה כולל פשעי אלימות כמו ונדליזם ותקיפה של יהודים, אך אינו כולל תקריות מילוליות, כגון השמצה, העלבות וקללות או הפצת שנאה בפליירים.
בסך הכול, 2,120 פשעי שנאה דווחו בקליפורניה בשנת 2022 – עלייה של 20.2% לעומת 2021, ויותר מכפול מהמספר בשנת 2019, אז דווחו 1,015 תקריות. מדובר בעלייה שנייה ברציפות במספר פשעי השנאה – לא רק נגד יהודים אלא גם נגד שחורים וקהילת הלהט"ב – שמהווים יחד לפי הדו"ח את היעד לתקיפה ב-61% מכלל תקריות השנאה המדווחות במדינה בשנת 2022.
1 צפייה בגלריה
ארנולד שוורצנגר
ארנולד שוורצנגר
ארנולד שוורצנגר. "מתבטא ונלחם באנטישמיות ובקיצוניות בפומבי"
(צילום: Mauricio Santana / Getty Images for Netflix)
"אני חושב שאנחנו צריכים למצוא דרך למזער את המקרים האלה", אמר שוורצנגר. "ברור שככל שנלך לכיוון ליברלי יותר בנושאים הסוציאליים שלנו, הצד השני יכעס יותר ויותר, ותהיה גם יותר שנאה. שנאה עשויה בתחילה לבעור בלהט, לספק תחושה רגעית של העצמה, אבל בסופו של דבר, היא מכלה את כל מה שהיא ניזונה ממנו. זה שובר אותך".
מודע היטב לתדמית "המחסל" שעוד דבקה בו, הוא פנה לעוקביו: "אם אתה אדם ששומע תיאוריות קונספירציה על יהודים, גזעים ואנשים עם נטיות מיניות שונות וחושב 'זה נשמע לי הגיוני' – אני רוצה לדבר איתך. אם מצאת את עצמך חושב שיש אנשים נחותים ממך או שהם רוצים לפגוע בך מפני שהם בני דת, גזע או צבע עור שונה ממך – אני רוצה לדבר איתך. לא אכפת לי באיזו תדירות צעדת עם נשיאת דגל השנאה, כמה דברים מעוררי שנאה אולי אמרת – עדיין יש תקווה בשבילך. עדיין יש זמן בשבילך. לבחור כוח. לבחור בחיים. לכבוש את התפיסה שלך. אתה יכול לעשות את זה".
במוזיאון נימקו את הבחירה בשוורצנגר, על אף הרקע שלו, בכך ש"ארנולד מתבטא ונלחם באנטישמיות ובקיצוניות בפומבי, ומגלם את המהות של המוזיאון שלנו, של השראה לאנושות באמצעות האמת". הוא יקבל את הפרס באירוע הגאלה השנתי של המוזיאון שייערך ב-6 בנובמבר במלון בוורלי הילס, בהנחיית מליסה ריברס, בתה של הקומיקאית היהודייה המנוחה, ג'ואן ריברס. אם תרצו לכבד את שוורצנגר בנוכחותם באותו יום, דעו לכם שכרטיסים נמכרים כרגע במחיר התחלתי של 1,000 דולר לאדם – או 100 אלף דולר לשולחן VIP.