בני משפחת אלחדד, ששכלו את שני ילדיהם באסון במירון לפני שנתיים, ציינו את הדלקת אבוקת ל"ג בעומר במירון במעין הילולה פרטית ובמרחק מה ממוקד האירוע הענק שבו רקדו עשרות האלפים לצלילי שירים וניגונים. בני המשפחה התאחדו סביב זכרם של הילדים משה מרדכי בן ה-12 ויוסף דוד בן ה-18, שנספו באסון הנורא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוריהם של משה ויוסף ז"ל, אלישבע ומאיר נחמן, עמדו אמש (יום ב') בצד הרחבה, מחו דמעה שניסו להסתיר וצפו בבני משפחתם רוקדים, כשהם בוכים לפרקים, צוחקים ובעיקר שרים בעוצמה – נותנים לעצמם קצת חופש לרקוד ולשמוח בצל האסון שנדמה עדיין טרי כל כך בעיניהם.
4 צפייה בגלריה
שמעון ישראל אלחדד, הרב יצחק בצרי וישראל דיסקינד
שמעון ישראל אלחדד, הרב יצחק בצרי וישראל דיסקינד
שמעון ישראל אלחדד, הרב יצחק בצרי וישראל דיסקינד. להסתכל לכאב בעיניים
(צילום: נחום סגל)
"זו שמחה מהולה בעצב. אנחנו חוגגים כאן את ההילולה של רשב"י ושני השושבינים שלו, אחיי הקטנים", הסביר בגעגוע שמעון ישראל אלחדד. "ביום שבו נהרגו שני אחיי הצעירים, וגם בן הדוד של אבי, הרב ישראל אנקווה, אמרתי שלעולם לא ארשה עוד לילדיי או לעצמי להגיע לכאן – אבל אחרי כמה ימים התעשתנו והבנו עד כמה גדולה המתנה שבורא עולם נותן לנו תמיד, ואנחנו מאמינים שמשה ויוסף נמצאים במקום הכי טוב שיכול להיות להם".
הוא הודה כי מאז האסון, בני המשפחה ממעטים להשתתף באירועים המוניים וצפופים. "אנחנו שואלים את עצמנו אם אנחנו מסוגלים להשפיע ולמנוע אסון כזה שוב, והתשובה היא חד-משמעית כן. עצם העובדה שההילולה מתנהלת השנה בצורה אחרת, היא ההוכחה לכך שדברים יכולים להתנהל בצורה טובה יותר".

אחיו של שמעון ישראל, הרב נתן אלחדד, הצטרף לשיחה ואמר: "היה לי קשה מאוד להגיע ואני מתמודד עם כאב עצום, גם בכיתי כאן עכשיו בזמן הריקודים, אבל האמונה היא זו שמחזיקה אותי על הרגליים. אני מרגיש שאני מגיע לכאן כמו המחותן של הרשב"י. אם הוא בחר את האחים שלי, אז אנחנו משפחה".
קרוב משפחתם הוא הרב המקובל יצחק בצרי, ממקימי ישיבת המקובלים "השלום" בירושלים. גם הוא השתתף בהדלקה המשפחתית. "זה היום הכי עצוב ואנחנו רואים את המשפחה השבורה, אבל כשיש אמונה אין שאלות. יש כוחות להתמודד עם הכול", לדבריו.

מאז האסון, בני משפחותיהם של 45 הנספים עברו כברת דרך ארוכה של כאב משותף ומחבר. לאחר ההדלקה התיישבו בני משפחת אלחדד וקרוביהם לסעודה. גם ישראל דיסקינד, שאחיו שמחה בונים נספה באסון, הצטרף אליהם. הוא עשה זאת רק אחרי שווידא שההדלקה המרכזית של חסידות בויאן, שפתחה את ההילולה, נעשית תחת הקפדה יתרה להבטחת שלומם של אלפי הרוקדים. "אני מרגיש שהנוכחות שלנו היא גם תמרור מול המשטרה, ההפקה וגם הציבור הרחב, וכשראיתי מקומות שהצפיפות בהם הייתה מסוכנת, הערתי והפניתי את תשומת לב המאבטחים", אמר.
4 צפייה בגלריה
המונים בהילולה
המונים בהילולה
המונים בהילולה. "להגיע לכאן, במידה רבה, זה הריפוי שלנו"
(צילום: גיל נחושתן)
עם כל ניגון שהושמע ברחבי מירון, סיפר דיסקינד, הגעגועים לאחיו הגדול גברו. את הגעתו להילולה שבה איבדו רבים כל כך את חייהם הוא לא רואה כאירוע מכאיב, אלא כהתמודדות אמיצה עם הכאב: "להגיע לכאן, במידה רבה, זה הריפוי שלנו. אנחנו מתמודדים פנים אל פנים ומסתכלים לכאב בעיניים. יש לנו שתי אפשרויות – או ליפול לתהום, או לקחת את האסון הזה למקום של צמיחה ותיקון. אנחנו בחרנו בתיקון".

"הרבה יותר טוב מהשנה שעברה"

בקרב העולים לרגל למירון נרשמו תגובות חיוביות למתווה ההילולה החדש, שבמסגרתו הוכשרו בין השאר מתחמים גדולים לטובת המבקרים הרבים. במתחם 89 בכניסה ליישוב מירון, המתחם החדש הגדול ביותר שהוכשר השנה לטובת החוגגים, נרשמה במהלך הלילה תפוסה מלאה. כל חוגג נדרש להתפנות מהאתר בתוך חמש שעות, ולאפשר לבאים אחריו בתור לעלות להר.
4 צפייה בגלריה
חגיגות במירון
חגיגות במירון
ריקודים במהלך ההילולה במירון
(צילום: נחום סגל)
משה שור מירושלים, שהגיע להילולה היום (ג') עם ילדיו, אמר כי לדעתו "הארגון מעולה. הייתי גם בשנה שעברה, והיום הרבה יותר טוב. הארגון הרבה יותר נוח. הציבור החרדי מארגן, ובאמת כל הכבוד". ארי משי מביתר עילית הוסיף: "אני ממש נהנה, שמח פה והאווירה מעניינת. הארגון מצוין, הרבה יותר טוב משנים קודמות. מסודר כאן וגם מגוון – זה שיש שני מתחמים נפרדים זה הרבה יותר טוב, כי צריך ויסות".
אמונה בלוגורודסקי, אחת הסדרניות בהילולה, העידה כי "אנשים ממושמעים מאוד השנה, וממש מקשיבים לרוב. אנשים עושים מה שאומרים להם, וזה מקל על העבודה. אנחנו דואגות שלא יהיה עמוס מדי ולא יידחסו".
4 צפייה בגלריה
ההילולה במירון
ההילולה במירון
ההילולה במירון
(צילום: גיל נחושתן)
דוד בנג'ו, שעשה את כל הדרך צפונה מבני דקלים, אמר אמש: "זה יום מיוחד, היום הכי שמח בשנה. רבי שמעון מחבר את העולם באהבה גדולה. כל סוגי החברה הישראלית נמצאים פה: דתיים, חילונים, חרדים, חסידים, ליטאים, דתיים לאומיים. יש סדר, ברוך ה', ונראה רגוע".
בזמן ההדלקה הראשונה אמש, של חסידות בויאן, היו על ההר יותר מ-50 אלף איש – 140% תפוסה. בשלב מסוים המשטרה חסמה עולים נוספים ועצרה אוטובוסים עד שחלק מהקהל, אלה שתוקף הכרטיסים שרכשו פג, התפזר. גורמים בהפקה הדגישו: "התרחיש נלקח בחשבון והמספרים הם בתוך טווח הביטחון. האירוע בשליטה".

חבר הכנסת מתן כהנא (המחנה הממלכתי), שהיה בשנה שעברה האחראי מטעם הממשלה הקודמת על ההילולה במירון, החמיא למארגנים ובפרט לשר הממונה מאיר פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל: "שמחתי מאוד לראות את השמחה האדירה של כל מי שהגיע לחגוג את הילולת הרשב"י. כל הכבוד לשר פרוש על ארגון אירוע למופת".
ממד"א נמסר כי לא נרשמו אירועים חריגים במהלך ההילולה. עד לשעה 18:15 צוותי מגן דוד אדום בשיתוף מתנדבי ההצלה העניקו טיפול רפואי ל-185 ממשתתפי ההילולה שחשו ברע, התייבשו, התעלפו או נחבלו קלות. 35 מתוכם נזקקו להמשך בדיקות וטיפול רפואי, ופונו לבית חולים זיו בצפת (34) ולמרכז הרפואי לגליל בנהריה (1), כולם במצב קל.