השבוע לפני מאה שנה התרחש אירוע היסטורי משמעותי בהיסטוריה של המאבק באנטישמיות: המסמך האנטישמי הארסי והמשפיע ביותר שאי-פעם ראה אור, "הפרוטוקולים של זקני ציון המלומדים", הופרך באופן מפורט. פיליפ גרייבס, עיתונאי בטיימס הלונדוני, הוא שהיה אחראי למעשה ההפרכה ההיסטורי. הוא ניתח את הפרוטוקולים, שתמציתם היא תוכנית חשאית של מנהיגים יהודים ברחבי העולם - להשתלט על העולם. אלא שבמקום מזימה חשאית, הוכיח גרייבס שמחברי המסמך הם למעשה אנשי המשטרה החשאית הרוסית, שרקחו אותו תוך גניבת יצירה ספרותית צרפתית שעסקה בנושא אחר לחלוטין.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ב-17 לאוגוסט 1921 פורסמה הכתבה. גרייבס השווה בין פסקאות מתוך "דיאלוגים בגיהינום" (מאת מוריס ז'ולי) והדיאלוגים שבין מקיאוולי ומונטסקייה (1864), ל"פרוטוקולים של זקני ציון". הוא הצביע על המבנה דומה ועל ביטויים חוזרים בשני המסמכים, והוכיח בכישרון כי הפרוטוקולים הם פלגיאט שחובר במטרה ללבות את הקונספירציה האנטי-יהודית ולעורר אנטישמיות. העובדה שהטיימס הלונדוני חשף את התרמית, הייתה בעלת חשיבות ראשונה במעלה וסייעה מאוד במאבק בהשפעה הרעילה של הפרוטוקולים לאורך השנים. בכל פעם שהפרוטוקולים הרימו את ראשם המכוער, מעשה ההפרכה מעורר ההשראה של גרייבס גויס כדי לאסור את הפצתם - בין אם ברמת החקיקה ובין אם בבתי המשפט.
קראו עוד בערוץ היהדות:
ניתוח אקדמי ורציונלי הוא כלי ראשון במעלה במאבק נגד האנטישמיות וכל צורות השנאה. יחד עם זאת, עלינו לזכור כי למרות העבודה המצוינת של גרייבס, הפרוטוקולים עדיין משחקים תפקיד בוגדני מאין כמותו בסוג הגרוע ביותר של שנאה אנטי-יהודית.

"הרשאה לרצח עם"

לפני מעשה ההפרכה של גרייבס, השימוש הקיצוני ביותר בפרוטוקולים היה מצד המתנגדים למשטר הקומוניסטי החדש ברוסיה. במהלך מלחמת האזרחים שם, נרצחו אלפי יהודים, רבים מהם באמתלה שהייתה לקוחה מהפרוטוקולים עצמם, ולפיה היהודים הם בעלי כוחות עצומים ועומדים מאחורי ההשתלטות הקומוניסטית על רוסיה.
2 צפייה בגלריה
חותמת המו"ל של "Patriotic Publishing Co" משנת 1934 שנחשבת לכיסוי לפרסומים נאציים בארה"ב
חותמת המו"ל של "Patriotic Publishing Co" משנת 1934 שנחשבת לכיסוי לפרסומים נאציים בארה"ב
"הפרוטוקולים של זקני ציון" בארה"ב
למרבה הצער, הפרוטוקולים שמרו על חיותם ועל השפעתם הרעילה לא רק ברוסיה, אלא בכל רחבי אירופה ובעולם בכלל. התעשיין האמריקני הנודע, הנרי פורד, הפיץ את הפרוטוקולים במשך מספר שנים לקהל מקומי דרך העיתון שלו, ה-Dearborn Independent. אמריקנים רבים שלא נחשפו עד אז לרעיונות אנטישמיים שיטתיים, הוזנו בתפיסת עולם שלמה שתמציתה שנאת יהודים.
אך בראש ובראשונה היו אלה היטלר והתעמולה הנאצית שעשו שימוש בתמה העיקרית של הפרוטוקולים – כוח יהודי מרושע – כדי להפוך את האבטיפוס מלא אהוד על ידי שכניו הגרמנים - לאיום חמור על גרמניה. היטלר ציטט את הפרוטוקולים במפורש. המשטר שבראשו עמד הפיץ את הספר, ובסופו של דבר היו הפרוטוקולים חלק ממה שכונה "הרשאה לרצח עם", ששיאה היה בזוועות השואה.

זה לא נגמר

חשוב להבין מדוע הפרוטוקולים זכו לחיים כה ארוכים ומשפיעים, ללא קשר למידת הזדוניות שבהם. מחברי המסמך הבינו כי מיליוני אנשים בעולם הוזנו במשך דורות בתפיסה שלפיה יהודים הם כוח-על חשאי והרסני. עניין זה עמד בליבת האנטישמיות, וייחד אותה מסוגי שנאה אחרים. המחברים הבינו כי במידה שיצליחו ליצור מסמך שיאשש את התחושות הללו, אנשים יאמינו כי הוא אמת.
2 צפייה בגלריה
ב-17 לאוגוסט 1921, פורסמה כתבה מאת הכתב פיליפ גרייבס בטיימס הלונדוני. גרייבס השווה בין פסקאות מתוך "דיאלוגים בגיהנום" (מאת מוריס ז'ולי) והדיאלוגים שבין מקיאוולי ומונטסקייה (1864) ובין "הפרוטוקולים של זקני ציון" והוכיח כי הפרוטוקולים הם פלגיאט
ב-17 לאוגוסט 1921, פורסמה כתבה מאת הכתב פיליפ גרייבס בטיימס הלונדוני. גרייבס השווה בין פסקאות מתוך "דיאלוגים בגיהנום" (מאת מוריס ז'ולי) והדיאלוגים שבין מקיאוולי ומונטסקייה (1864) ובין "הפרוטוקולים של זקני ציון" והוכיח כי הפרוטוקולים הם פלגיאט
מאמר ההפרכה של גרייבס בטיימס הלונדוני
(מתוך אתר מוזיאון ארה"ב לזכר השואה)
ואכן כך היה: תעיד על כך תקרית שאירעה בברן, שוויץ, בשנת 1935. נוכח הפרסום המפריך של גרייבס והאלימות האיומה כלפי יהודים על בסיס הפרוטוקולים, העבירה הממשלה השווייצרית חקיקה שאסרה על הפצת הפרוטוקולים. על רקע זה הועמדו לדין שניים שהפיצו את המסמך. במהלך המשפט, העידה סוללת עדים על התרמית שמאחורי הפרוטוקולים, תוך שציטטה את עבודתו של גרייבס. בסופו של דבר, אחד הנאשמים עלה לדוכן ונשאל מה דעתו לאור העדויות שנשמעו. הוא השיב כי דבר מכל האמור לא מטריד אותו, מכיוון שהוא רואה מדי יום סביבו שהפרוטוקולים הם תיאור נכון של המציאות: ליהודים יש כוח עצום והם מנסים להשתלט על העולם.
שנים לאחר השואה, חלק גדול מן העולם הערבי ממשיך להפיץ את הפרוטוקולים כחלק ממאמץ מתמשך לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל, הנשען על התפיסה שמדינה יהודית מושתתת "מטבעה" על ערמומיות. לאחרונה חשפה הליגה נגד השמצה, כי הנשיא הנבחר החדש של איראן, אבראהים ראיסי, פיקח לפני כמה שנים על פרויקט שבו הוצגו הפרוטוקולים בסדרת טלוויזיה של חמישים פרקים. הסדרה שודרה בטלוויזיה הממלכתית, והופצה למבקרים באיראן כאילו מדובר בתיאור אמין של "הכוח היהודי" וכוונותיהם של היהודים בעולם.
מאה שנים חלפו מאז אותה הפרכה מבורכת, אך חובה עלינו לזכור שמלאכת המאבק במסר הארסי של הפרוטוקולים טרם נשלמה.
  • הכותב הוא המשנה למנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה