לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה יחנוך היום (שלישי) יד ושם בירושלים את מיצג ספר השמות, המציג את שמות 4.8 מיליון קורבנות השואה שלוקטו ונאספו בידי אנשי המוסד להנצחת השואה במשך 70 שנות פעילותו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי הערכות מומחי יד ושם, בשנים הקרובות ילוקטו כ-300-200 אלף שמות נוספים, ולאחר מכן הקצב יפחת משמעותית. הערכת המומחים היא שהספירה תיעצר בכ-5.1 מיליון שמות, כלומר שמאות אלפי שמות של קורבנות השואה לא יתועדו לעולם.
במשך השנים המחקר העריך שמספר היהודים שנספו בשואה נע בין 5.8 מיליון ל-6.2 מיליון, אם כי המחקרים המהימנים ביותר כיום מדברים על 5.8 מיליון. במשך עשרות שנים התקבע בתודעה המספר 6 מיליון.
2 צפייה בגלריה
ספר השמות ביד ושם
ספר השמות ביד ושם
ספר השמות ביד ושם. תצוגה פיזית של השמות
(צילום: באדיבות יד ושם)

40 אלף שמות חדשים

אירוע חנוכת ספר השמות יתקיים היום (שלישי) בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הנהלת יד ושם דני דיין, יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו ושורדי שואה. זאת הפעם הראשונה שמיצג ספר השמות מוצג ביד ושם בירושלים. קודם לכן הוא הוצג באו"ם לרגל יום השואה הבינלאומי.
בשנה שעברה הצליחו ללקט ולאתר ביד ושם כ-40 אלף שמות חדשים. השמות, הנכללים במאגר קורבנות השואה של יד ושם ומונגשים באתר האינטרנט, הם פרי עבודת איסוף של עשרות שנים שמבצע יד ושם מיום הקמתו ועד היום באמצעות דפי עד, איתור מסמכים שונים מתקופת השואה, שיתופי פעולה עם אתרי הנצחה וזיכרון ועוד.
"מיצג ספר השמות בא להחזיר לאותם יהודים את זהותם שחור על גבי לבן ולאפשר לכל אדם להכיר את הקורבנות, לגעת בשמות ולהבין את עוצמת האובדן"
לקראת חנוכת מיצג ספר השמות אומר מנהל מאגר שמות קורבנות השואה ביד ושם, ד"ר אלכסנדר אברהם, כי להערכתו בשנים הקרובות יאותרו שמות נוספים שיביאו את המאגר ליותר מ-5 מיליון שמות, כאשר השאיפה תהיה להגיע ל-5.1 מיליון.
מנקודה זו, העבודה תהיה מאתגרת הרבה יותר: "הממצאים ילכו ויפחתו ככל שיחלפו השנים וייתכן שזה המספר שאיתו נשאר, על אף שאנו יודעים שהמספר האמיתי גדול הרבה יותר", אומר אברהם. "באופן טבעי שורדי השואה ובני דורם הולכים לעולמם, ומי שלא מסר עדות או שמות כבר לא יוכל לעשות זאת. תיעוד השמות מתקופת השואה בארצות מזרח אירופה הוא חלקי ביותר: אנחנו בקשרים עם ארכיונים רבים וגופים שעוסקים בזיכרון ובהנצחה בעולם, אך קרובים למיצוי האפשרויות האלו".

"לעולם לא יהיה תיעוד מלא"

"כל יהודי שנרצח בשואה היה בעל שם, בעל פנים ובעל סיפור חיים ייחודי, ולא אדם נטול זהות כפי שהגרמנים הנאצים רצו שנראה אותו. גם אחרי 70 שנה של עשייה מוטלת עלינו החובה להגיע לכל ארכיון ולכל מקור מידע, ולהפוך כל אבן על מנת לאתר כל שם שניתן להגיע אליו", אומר יו"ר יד ושם, דני דיין, "מיצג ספר השמות בא להחזיר לאותם יהודים את זהותם שחור על גבי לבן ולאפשר לכל אדם להכיר את הקורבנות, לגעת בשמות ולהבין את עוצמת האובדן האישי והאובדן הקולקטיבי של העם היהודי כולו".
ד"ר אברהם מצביע על קשיים אובייקטיביים בעבודת איתור השמות: "מתחילת האיסוף היה קושי באיתור שמותיהם של ילדים, שכן במקרים רבים הם לא תועדו כשנרצחו עם משפחותיהם. לעולם לא יהיה לנו תיעוד מלא של כל השמות, מכיוון שהנאצים במכוון לא היו מעוניינים בתיעוד פשעיהם ואף השתדלו לטשטשם. לכן כל שם חדש שאנו מצליחים לגלות ולהנציח מהווה ניצחון קטן נוסף נגד הנאצים ועוזריהם וניסיונם למחוק את היהודים מפני האדמה".
2 צפייה בגלריה
ספר השמות ביד ושם
ספר השמות ביד ושם
ספר השמות ביד ושם. קושי לאתר שמות חדשים
(צילום: באדיבות יד ושם)
כל השמות שאותרו עד היום מוצגים במיצג החדש של ספר השמות. הספר כולל את שמותיהם של הקורבנות לצד מקום הולדתם, תאריך לידתם ומקום הירצחם – במקרה שהם ידועים. מטרתו של המיצג היא לנסות ולהמחיש את מספר הקורבנות הבלתי-נתפס על ידי תצוגה פיזית של השמות על הדפים הרבים.
שמות הקורבנות מודפסים על גבי עמודים קשיחים ברוחב של מטר ובגובה של מטר וחצי, כשפרטי המידע מוארים באלומת עור עדינה בין העמודים. אורכו של הספר כ-8 מטרים. גודלו האדיר מעיד על האובדן הקולקטיבי העצום לאנושות כולה ולעם היהודי בפרט. עמודיו האחרונים של הספר הם עמודים ריקים המסמלים את השמות שעדיין לא אותרו, תועדו והונצחו, וייתכן כי לעולם לא יאותרו. הספר בא לענות על צורך רגשי של קרובי המשפחות והמכרים במקום פיזי ומוחשי, שבו אפשר לראות את השמות ואף לגעת בהם, כמעין מצבה סמלית קולקטיבית.