הסטארט-אפ היהודי: שורה של מורים יהודים מהתפוצות הגיעו בשבוע שעבר לישראל על מנת לקדם רעיונות חדשים לפיתוח מוצרים לחינוך יהודי.
התוכנית נקראת The Jewish EdTech Hub והיא הושקה על ידי MindCET מבית מטח, כחלק מפרויקט לחיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל בבתי ספר יהודיים בעולם שמובילה UnitED עבור משרד התפוצות. במסגרת התוכנית, 27 אנשי חינוך יהודי מ-13 מדינות עוברים תהליך פיתוח מוצרי EdTech, שבו הם מגדירים וחוקרים בעיה בתחום החינוך היהודי תוך שימוש במתודולוגיות מעולם הסטארטאפים.
1 צפייה בגלריה
חברי קבוצת edtech
חברי קבוצת edtech
חברי קבוצת EdTech. הפיילוט יתחיל בספטמבר
(צילום: ספי שלוין)
לדברי מנכ"ל MindCET, אבי ורשבסקי, "המנדט שלנו הוא להסתכל כמה שנים קדימה ולהציע פתרונות חדשניים לעולם הלמידה. פיתחנו את המודל למורים מהתפוצות, רובם יהודים, והם פועלים כקבוצה ומזהים את הצורך שהם מחפשים לפתור, ואחרי זה עושים את כל התהליך עד לפיתוח המוצר. בשבוע שעבר הם הגיעו לארץ ועבדו בצמוד למפתחים שלנו, וכעת הם עוברים לשלב הבא – השקת הפיילוט שייצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה בספטמבר".
בסוף התהליך יהיה מוצר מוגמר? "יש כבר עכשיו מוצר שנמצא ברמה הראשונית וככל שנתקדם בפיילוט נוכל לפתח אותו עוד יותר. בסוף הדרך המוצר ייפתח לכל העולם והוא יוכל לעזור למורים יהודים שמתמודדים עם סוגיות דומות של זהות יהודית, לימוד עברית, לימודי קודש ועוד".
אילו מוצרים חינוכיים נמצאים על הפרק? "יש למשל צוות שפיתח 'מרחב פתוח' לדבר על היהדות בפומבי, נושא שהוא אקטואלי מאוד בתפוצות, שם לפעמים צעירים חוששים לדבר על היהדות שלהם.
"נושא אחר שגם בא לידי ביטוי הוא הפער בין הלימודים הכלליים ללימודי הקודש שנוצר לפעמים. המוצר החדש מייצר דרכים לשלב ערכים ותכנים יהודיים בתוך מקצועות כלליים. זה מאגר דינמי שמורים יכולים לעדכן כל הזמן. קח למשל את מקצוע הביולוגיה שבו יש הרבה סוגיות אתיות ואפשר לגעת בהן דרך ערכים יהודיים".
אבי ורשבסקי, מנכ"ל MindCETאבי ורשבסקי, מנכ"ל MindCETצילום: ספי שלוין


מוצרים נוספים שהושקו הם בתחום לימוד עברית, סוגיות של גמרא ורעיון בשם JewTopia – פלטפורמה דיגיטלית ליצירת סרטוני אנימציה תוססים ברוח הדמויות, הערכים והתרבות היהודיים.
יוזמה נוספת של מורים מארגנטינה וקנדה נקראת Bye-Bye | Ba'ayah – סביבה וירטואלית מותאמת אישית שתציג בעיה ממקורות יהודיים שהמשתתפים יצטרכו לפתור יחד בקבוצות קטנות. הסביבה מבוססת על שיטה פדגוגית לפתרון בעיות הכוללת דיון בשולחנות עגולים, שלב של חקר והעמקה בבעיה, סיעור מוחות להעלאת דרכי התמודדות ובחירה משותפת בדרך התמודדות.