מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, הרב דב לנדו, ממשיך להתבטא נגד גיוס חרדים לצה"ל, והיום (ו') הוא שולח מסר גם לחילונים: "נבוא בקריאה מעומקא דליבא (מעומק הלב) לאחינו שלא זכו לטעום את טעם התורה, אנא, הניחו לנו החרדים לדבר השם, הניחו לנו להגות בתורת בורא העולם, הניחו לנו להגן עלינו ועליכם, אל תגעו במשיחי, אנא, אל תחוררו את הספינה שכולנו יחד נמצאים בה בתוך ים סוער וזועף".
3 צפייה בגלריה
החרדים חוסמים את כביש 4 במחאה נגד חוק הגיוס
החרדים חוסמים את כביש 4 במחאה נגד חוק הגיוס
הפגנת חרדים נגד גיוס בכביש 4
(צילום: שאול גולן)
הרב לנדו אמר את הדברים במהלך כינוס ראשי הישיבות. ב"כיכר השבת" פורסם כי מנהיג הציבור החרדי-ליטאי אמר עוד: "הניחו לנו להמשיך באורח חיינו כי הוא אורך ימינו, אנו כרוכים אחר התורה בעבותות של אהבה. אל תנתקונו ממקור חיותנו, אחים אנחנו, קול דמי אחיך זועקים אליך, הניחו לנו ואל תקטעו את המשך קיומו של עם ישראל, ובזכות זה נינצל מכל אויבינו הצרים עלינו ונדע רק שלום ושלווה".
בהמשך, פרסמו ראשי הישיבות את החלטתם, שבה נכתב: "אנו מכריזים כי נעמוד איתנים אל מול כל ניסיונות להקשות על קיום והתרחבות עולם התורה, לרבות מול פגיעות כלכליות או אחרות חלילה. נוסיף להעמיד לגיונות של בני תורה ותלמידים חכמים כי התורה היא חיינו ואורך ימינו, יסוד קיומנו ונשמת אפינו".
בהחלטה, הופנה מסר חד-משמעי לתלמידי הישיבות: "עמדו בעמידה איתנה כנגד כל הניסיונות, החזיקו במעוז צור עמוד התורה הקדושה מתוך חיזוק רב בהוספת שקידה בלימוד התורה ברציפות וביגיעה בתוך בתי המדרשות, תוך הסרת כל המפריעים, וכל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. ובכל העניינים הנוגעים למעשה, יש להישמע להוראות שיפורסמו על ידי ועדת הישיבות בארץ הקודש".
גם בשבוע שעבר התייחס הרב לנדו לחוק הגיוס. הוא אמר אז כי "הישיבות הקדושות והכוללים, שבהם הוגים בתורה ללא הרף וללא הפוגה, הם זכות הקיום שלנו כאן בארץ, וזה מה שמגן על כל היהודים בארץ ישראל מכל צריהם. וככל שירבו לומדי התורה בישיבות והכוללים תרבה ההגנה על כל יושבי הארץ, וחלילה להפך".
הוא הזהיר כי "אם יתמעטו לומדי התורה, עלול לבוא רחמנא ליצלן קטרוג על כלל ישראל, וכולנו יודעים שכאשר מסביב כל אויבינו, הקיום שלנו בני אברהם יצחק ויעקב כאן בארץ ישראל זה אך ורק בניסי שמיים".

"דם בנינו זועק"

מנגד, פעילים מארגוני "עד כאן!" ו"חופשי בארצנו" הפגינו מול ביתו של הרב דב לנדו בבני ברק, במחאה על אי-גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל. המפגינים, שבהם גם הורים שכולים, הניפו שלטים עם הסיסמאות "דם בנינו זועק" ו"תורה ושירות – זו דרכנו!". כמו כן, קראו המפגינים לרבנים דב לנדו ומשה הלל הירש להביע תמיכה בגיוס חרדים לצבא, ודרשו מהם לצאת ולהתייצב מול טענותיהם. בשלב מסוים יצא אדם מבוגר שהוקף בצעירים ששרו – אך לפי פרסום ב"כיכר השבת" מדובר היה בעובד בישיבה "שהתחפש לרב".

3 צפייה בגלריה
שלטים ליד ביתו של הרב לנדו
שלטים ליד ביתו של הרב לנדו
שלטים ליד ביתו של הרב לנדו
(צילום: ברק דור)
3 צפייה בגלריה
הפעילים ברחובות בני ברק
הפעילים ברחובות בני ברק
הפעילים ברחובות בני ברק
(צילום: ברק דור)
הנואם המרכזי בהפגנה היה האלוף במיל' גיא צור, ששימש בעבר כמפקד זרוע היבשה. בדבריו הוא הדגיש את הנזק הביטחוני המצטבר הנגרם מהימנעותם של עשרות אלפי חרדים משירות צבאי: "כוחו של צה"ל נשחק, יכולות ההרתעה נפגעות והאיום על ישראל הולך וגובר, בזמן שחלק מהאוכלוסייה דבק בהסדרים אנכרוניסטיים ולא שוויוניים".
אבי קדיש מתנועת "חופשי בארצנו" אמר: "מנהיגי הציבור החרדי חייבים להבין שהתעלמות מצורכי הביטחון של המדינה בשם לימוד תורה היא חציית קו אדום. אי אפשר להפריד את גורל הישיבות מגורל עם ישראל כולו. קיווינו לשמוע הבוקר נימה אחראית יותר, אך ההיעדרות מהשיח מוכיחה שיש עוד דרך ארוכה. נמשיך להיאבק עד שתושג הכרעה – שוויון בנטל לכולם".