אותות חסידי אומות העולם הוענקו היום (ב') לשלוש משפחות של מצילי יהודים בהולנד בתקופת השואה, בזמנים שלאחר כיבוש הולנד בידי גרמניה הנאצית. בטקס שנערך בהאג ניתנו אותות לבני משפחתם של רולינה ויוהנס אולן, לבני משפחתו של יאן הנדריקס, שרעייתו אבלטיה קיבלה את האות בעבר, ולבני משפחתם של וילהלמינה ויוהנס ברוס.
2 צפייה בגלריה
הטקס בהאג. נכדתו של יאן הנדריקס, אנמיק ולודמנס, קיבלה את האות בשם סבה
הטקס בהאג. נכדתו של יאן הנדריקס, אנמיק ולודמנס, קיבלה את האות בשם סבה
הטקס בהאג. נכדתו של יאן הנדריקס, אנמיק ולודמנס, קיבלה את האות בשם סבה
בני הזוג רולינה ויוהנס אולן גרו בכפר קטן סמוך לליאוורדן. היו להם שני ילדים. יוהנס, שהיה מעורב בפעילות מחתרתית, נשאל אם יסכים להסתיר יהודים. הזוג אולן הסכים, ובסוף 1942 הגיעו אליהם אסתר ונתן כהן, זוג יהודי ששני בניו ונכדותיהם נרצחו. הזוג התחבא במשך למעלה משנתיים בבית קטן השייך למשפחת אולן, שבו בנה יוהנס מסתור מיוחד למחבוא. לאחר השחרור חזר הזוג כהן לביתו ושמר על קשר עם מציליו. את האות קיבל יוהן אולן, נכדם של יוהנס ורולינה, בשם סבו וסבתו.
יאן הנדריקס ורעייתו אבלטיה הנדריקס-ארדמה (שהוכרה כחסידת אומות העולם ב-1979) התגוררו באמר-קומפסקום (Emmer-Compascuum) עם בתם. לזוג הייתה חנות מכולת שבה עבדה אבלטיה, ויאן מכר את הסחורה מדלת לדלת. בני הזוג היו חברים מרכזיים בקבוצת ההתנגדות ההולנדית Zefat שפעלה במחוז ההולנדי דרנטה. הם החביאו יהודים בביתם וכן סייעו להסתיר קבוצה גדולה של יהודים ביערות ליד ולטה. יאן נעצר ב-1944, הועבר למחנה המעצר אמרפורט, עונה אך לא מסר מידע. הוא הלך לעולמו בגרמניה ב-1944. אבלטיה המשיכה בפעילות ההתנגדות עד סוף המלחמה. את האות קיבלה נכדתו של הנדריקס, אנמיק ולודמנס, בשם סבה.
הענקת האות לנכדם של רולינה ויוהנס אולן, יוהן אולןהענקת האות לנכדם של רולינה ויוהנס אולן, יוהן אולן
וילהלמינה ויוהנס ברוס היו הורים ל-11 ילדים והתגוררו ברוונשטיין. בשלב מסויים פנה אליהם הכומר המקומי פיט ואן הייסט, וביקש כי יסתירו בביתם את הנרייט הן, יהודייה שאיבדה חלק ממשפחתה במלחמה והסתתרה בביתו ובמנזר, בזמן שמצבה הבריאותי לא היה טוב. בני הזוג ברוס ביקשו לחשוב על כך, מכיוון שהיה מדובר בסיכון גדול לבני המשפחה וביתם לא היה גדול מאוד. הזוג הסכים, והנרייט הגיעה לביתם לחודשיים.
לאחר מכן עברה הנרייט למשפחה אחרת, שם נאלצה להתחבא בדיר חזירים, כי בבית היה בן משפחה נאצי והיה חשש להסגרתה. כשהכומר הגיע לבקרה, הבין כי אינה יכולה להישאר במקום וביקש ממשפחת ברוס לקחת אותה בחזרה לביתם. הזוג הסכים ודאג להנרייט במשך חצי שנה עד לשחרור. הנרייט שמרה על קשר חם עם בני הזוג ומשפחתם. יד ושם הכיר בזוג ברוס וכן בכומר פיט ואן הייסט כחסידי אומות העולם. את האות קיבלה בתה של הנרייט, פרויג'ה בורנשטיין, עבור חברתה הקרובה בטי סטריבוס-ברוס, בתם של המצילים וילהלמינה ויוהנס ברוס.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, לצד דני דיין
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, לצד דני דיין
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, עם יו"ר יד ושם דני דיין
יו"ר יד ושם, דני דיין, העניק היום את האותות לצד שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים. הטקס היה חלק מביקורו של יו"ר יד ושם בהולנד לרגל חנוכת מוזיאון השואה הלאומי באמסטרדם. בפתיחת המוזיאון נכחו מלך הולנד, ראש ממשלת הולנד, נשיא אוסטריה, נשיאת הבונדסראט בגרמניה וכן נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. במהלך הביקור ביקר דיין באנדרטת השמות לזכר השואה ונפגש עם ראשי מוסדות העוסקים בזיכרון השואה ובמלחמה באנטישמיות. עוד נפגשו דיין ונשיא המדינה הרצוג עם תלמידי בית ספר יהודי באמסטרדם ועם ראשי הקהילה היהודית.
"כיו"ר יד ושם אני חש את המשקל הרב על כתפיי ואת האחריות הרבה להעביר הלאה את סיפור השואה, את הגורמים לה ואת האחריות שיש לעולם לפעול כדי למנוע מאירועים כאלה לחזור, ואני פועל לכך מדי יום", אמר דיין באירוע, "לצד זאת, ברגעים כאלו, שבהם אני ניצב מול משפחות של אנשים שמול הרוע בחרו אחרת והיוו קרן אור בתוך אפלה גדולה, אני מתמלא תקווה ומבקש להודות לכל אחת ואחד מבני משפחותיכם על האומץ ועל המוסר הפנימי, ולאחל שצעדים מעין אלו הם שיובילו את דרכה של האנושות כולה".