יותר משנה למלחמה באוקראינה, הקהילה היהודית במדינה לא מוותרת על חג הפסח ונערכת לחגוג אותו למרות התנאים הקשים. באודסה, שספגה הפגזות רבות, ייערכו 11 סדרי פסח ציבוריים, כאשר חלק מהם יוקדשו לילדים ובני נוער יהודים שעדיין נמצאים בעיר.
4 צפייה בגלריה
צעירים יהודים באוקראינה מתכוננים לפסח
צעירים יהודים באוקראינה מתכוננים לפסח
צעירים יהודים באוקראינה מתכוננים לפסח
(צילום: בית היתומים "משפחה")
לדברי הרב הראשי של אודסה, אברהם וולף, הסדר הראשון ברשימה ייערך עוד בשעות היום והוא מיועד ל-140 ילדי הגן והוריהם. סדר נוסף ייערך ל-220 ילדים בית הספר היסודי, ויהיו גם סדרים לתלמידי תיכון ואחד מרגש במיוחד בבית היתומים היהודי בעיר. סדר נוסף ייערך בערב פסח בבית האבות שמאוכלס בניצולי שואה רבים.
נוסף על כך עורכת הקהילה בשני בתי כנסת נוספים של חב"ד בשכונות רחוקות (קטובסק ופאנטאן) בעיר סדרים ציבוריים, ועוד סדר אחד ייערך לקבוצה של 240 מזומנים, שרוצים להעמיק, ללמוד ולהבין את תכני ההגדה של פסח עם פרשניה לאורך הדורות.
4 צפייה בגלריה
ילדה יהודית באוקראינה מתכוננת לפסח
ילדה יהודית באוקראינה מתכוננת לפסח
ילדה יהודית באוקראינה מתכוננת לפסח
(צילום: בית היתומים "משפחה")
את הסדר המרכזי הזה יערוך הרב אברהם וולף במלון לונדונסקאיה השוכן על השדרה הראשית בעיר, אזור שמוגדר כשטח צבאי סגור מתחילת המלחמה, וייפתח באישור מיוחד לכבוד חג החירות, מתוך הכרת כבוד למסורת בת למעלה מ-20 שנה שבהן עורך הרב את הסדר המרכזי במלון זה. על פי הערכות, נותרו בעיר 9,000 משפחות, ויחולקו להן חבילות של מזון כשר ומצות.
‎מחב"ד נמסר כי בליל החג, יערכו שלוחי חב"ד ורבני הקהילות היהודיות 142 סדרי ליל הסדר בכל ערי אוקראינה, בהשתתפות מוערכת של רבבות יהודים. אל השלוחים יצטרפו נבחרת תלמידי ישיבות חב"ד מרחבי העולם. מאחורי הקלעים של מערך 142 אירועי ליל הסדר, עומד מוקד ההצלה של חב"ד JRNU שכבר מתחילת החודש שעבר, החל לשנע כמויות ענק של אוכל לאוקראינה. מדובר בכ-56 אלף חבילות מזון, 70 טון מצות, 120 אלף אלף בקבוקי מיץ ענבים, 98 טון בשר ועופות ומוצרים כשרים לפסח. על פי הנתונים עולה כי מדובר ב"מבצע פסח" הגדול ביותר בכל הזמנים בתולדות אוקראינה.

חוזרים ל"כפר של טוביה החולב"

מלבד אודסה, נערכים בשאר הערים באוקראינה לחג, ובקייב מצפים למאות משתתפים בסדרים ציבוריים שייערכו ברחבי העיר.
במסגרת יוזמה של הרב הראשי של המדינה, משה ראובן אסמן, ייערך ליל סדר מיוחד בכפר הנופש אנטבקה, שנקרא על שם העיירה הבדיונית של טוביה החולב. ליישוב יגיעו יהודים מהאזור שבעירם אין כרגע פעילות מסודרת של חיים יהודיים, בעקבות המלחמה. הרב אסמן מצפה למאות משתתפים, אשר מוזמנים להישאר בכפר לאורך כל ימי החג.
4 צפייה בגלריה
כפר הנופש אנטבקה
כפר הנופש אנטבקה
כפר הנופש אנטבקה. מאות יגיעו לחג
(צילום: הרב משה אסמן)
הרב אסמן מספר על הקשיים הרבים בדרך לארגון ליל הסדר: "לנוכח העובדה שאנחנו במצב מלחמה קיים קושי רב לייבא מוצרים כשרים לפסח, מה שמצריך היערכות לוגיסטית מקיפה ועבודה של חודשים רבים מראש. אנחנו לא נרתעים, ויודעים שככל שישנו קושי גדול יותר, המצווה גדולה יותר. זה נוסך בנו אנרגיות ומוטיבציה לאפשר לכמה שיותר יהודים לחגוג את הפסח כהלכתו".
4 צפייה בגלריה
כפר הנופש אנטבקה. בית הכנסת שהוקם במקום
כפר הנופש אנטבקה. בית הכנסת שהוקם במקום
בית הכנסת שהוקם באנטבקה
(צילום: הרב משה אסמן)
אתגר נוסף שמציג הרב הראשי נובע מסכנת ההפגזות: "על פי הנחיות המדינה, נוכח המצב המלחמתי, קיים סגר מהשעה אחת-עשרה בלילה. המשמעות היא שאנחנו צריכים להיערך בהתאם כדי לסיים בשעה מוקדמת, ולאפשר לחוגגים לשוב לבתיהם לפני כניסת הסגר לתוקפו. אנחנו בעצם חוגגים את 'ליל הסגר'", הוא צוחק.