בשיתוף הקרן למורשת הכותל
אם יש אתר שמסמל בקיומו את מהות המורשת היהודית לדורותיה – עבר, הווה והבטחה לנצחיות – הרי שזהו הכותל המערבי בירושלים, שמסמל את דבקותו של העם היהודי ומורשתו וגם את חזרתו של העם היהודי למולדתו בעת החדשה בתקווה לבנות כאן עתיד טוב.
10 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
הכותל המערבי
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
גם אם הייתם בכותל אין ספור פעמים, יש יותר מסיבה אחת להגיע אליו שוב ושוב, כמעט בכל הרכב אפשרי. שבו בניחותא ותנו לנו לגלות לכם דברים שלא ידעתם על הכותל המערבי בירושלים.

חובבי היסטוריה? תגליות העשור האחרון יפתיעו גם אתכם

כיאה לאתר היסטורי שנבנה לפני אלפי שנים, ראה הכותל תהפוכות רבות של שליטים וכובשים, של מאורעות היסטוריים אפיים אבל גם חיי יומיום של בני אדם שנלחמו והתפללו אבל גם חיו, בישלו, שיחקו, סחרו וגידלו משפחות. בכל שנותיה של מדינת ישראל בכותל, לא חדלים הארכיאולוגים לחפש ולמצוא אוצרות היסטוריים מרתקים.
נתחיל מ"השנקל" הראשון - משקולת של שני שקלים מלפני 2700 שנה, הלוא היא תקופת בית המקדש הראשון. המשקולת, העשויה אבן גיר, נחשפה בסינון העפר בקשת וילסון, הצמודה לכותל. המשקולת נושאת עליה חריטה באותיות ושוקלת 23 גר’, שהם פעמיים משקלו של שקל בודד, כ-11.5 גר’. הדבר מצביע, לדעת החוקרים, על תודעת מסחר שחייבה דיוק משקלי מקסימלי וההנחה היא שהייתה חלק ממערכת המסחר במקום, אולי אפילו בשוק מקומי. זו מצטרפת לכלים שנמצאו במקום, למזיגה ולסעודה ומעידים שחיי הקהילה במקום, כמו גם אלה של עולי הרגל, היו שוקקים ומרתקים.
10 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
משקולת קדומה של שני שקלים התגלתה בצמוד לכותל המערבי
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
השנקל, כפי שמסבירים החוקרים, מעיד על הקפדה כמו גם על ערכי יסוד של חברה הבנויה על מוסר וצדק – הכל נמדד. מולו עומדת תגלית נוספת שמהותה הפוכה. קוביות משחק רומיות שנמצאו בחפירות מנהרת הכותל, גולפו בעצם ומוטבעות בהן נקודות המייצגות מספרים על פאותיהן. על פי החוקרים הן שימשו למשחקי לוח, אך יש בהן יותר מזה, למעשה הקוביות מסמלות את החורבן המוסרי של ירושלים בתקופת הרומאים משום שהן נועדו להימורים, אפשר לומר "קזינו" לבית בית המקדש .
10 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
יתרה מזאת, על אחת הקוביות נראה שמופיע פעם מספר זהה, ויתכן מאוד שזה נועד לרמייה. האירוניה היא שהשנקל והקוביות נמצאו במרחק של כ-10 מטרים בלבד אלו מאלו כשכל אחת מהתגליות הללו מראה פן נגדי לשני בבחינת ערכים: השנקל על ערכי החברה היהודית בתקופת בית ראשון והקוביות, סמל להיעדר ערכים בתקופה הרומית.
10 צפייה בגלריה
קוביות וילסון
קוביות וילסון
קוביות וילסון
(צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)
10 צפייה בגלריה
קוביות וילסון
קוביות וילסון
קוביות וילסון
(צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

הקונכייה שנמצאה הרחק מהים

אבל זו לא התעלומה היחידה שניתן למצוא בכותל. קחו למשל את קונכית הים שנמצאה בירושלים ועוד בסמוך לאתר קדוש. עשרות קילומטרים מן הים מצאו החוקרים, בחפירות שנעשו בכותל המערבי, קונכייה מצויצת – קונכית הארגמן.
10 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
הכותל המערבי
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
אבל אלה לא הממצאים יוצאי הדופן היחידים.

השר שהיה לירושלים לפני 2,700 שנים

תגלית ארכיאולוגית נדירה וחשובה, שנחשפה במהלך עבודות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות ברחבת הכותל המערבי בשיתוף עם הקרן למורשת הכותל המערבי, היא טביעת חותם מתקופת בית ראשון אשר הייתה שייכת ל”שר העיר” של ירושלים, שהוא נושא המשרה העירוני הבכיר ביותר בירושלים של לפני כ-2700 שנה. טביעת חותם זו היא פיסת טין יוצאת דופן, שהוטבעה בחותם ונצרפה מראש באש. גודלה 15X13 מ”מ, 2-3 מ”מ עובי. בחלק העליון של הטביעה נראות שתי דמויות, העומדות זו מול זו, ובחלק התחתון – כתובת בכתב עברי קדום.
10 צפייה בגלריה
(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
בדברי הימים ניתן למצוא התייחסות לתפקיד זה: ""וּבִשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לְמָלְכוֹ לְטַהֵר הָאָרֶץ וְהַבָּיִת שָׁלַח אֶת שָׁפָן בֶּן אֲצַלְיָהוּ וְאֶת מַעֲשֵׂיָהוּ שַׂר הָעִיר וְאֵת יוֹאָח בֶּן יוֹאָחָז הַמַּזְכִּיר לְחַזֵּק אֶת בֵּית ה' א-לוקיו" (דברי הימים ב', ל"ד, ח').
ההערכות אומרות כי יתכן וטביעת החותם, אשר שימושה אינו ידוע, צורפה למשלוח של דבר מה חשוב ושמשה כמין "לוגו" או כמזכרת זעירה, שצורפה למשלוחים מטעמו של שר העיר. מציאתה של הטביעה נושאת התואר הרם, ומקבץ החותמות שהתגלו במבנה זה בעבר, מחזקים את הרושם שבאזור רחבת הכותל הנוכחית על מורדות הגבעה המערבית של ירושלים הקדומה, ובמרחק של כ-100 מטרים ממערב להר הבית, התקיים אזור מגורים של מי שנשאו במשרות בכירות בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון. למעשה, זו פעם ראשונה שמתגלה טביעת חותם כזו בחפירה ארכיאולוגית המהווה הוכחה למסופר במקרא על קיומו של שר עיר בירושלים לפני כ 2,700 שנה.

מתחברים להיסטוריה בעזרת החושים

הגילויים הללו מוכיחים את הקשר ההדוק של העם היהודים לירושלים. אגב זה ממשיך גם בעשורים האחרונים, למשל, סליק ממלחמת ששת הימים שנחשף לפני כשנתיים מתחת ללובי של אתר מנהרות הכותל המערבי ומהווה הצצה לזמנים קרובים יותר להווה.
החיבור ההיסטורי שלנו אל האירועים שעיצבו אותנו כעם מתאפשר בעזרת כתבים עתיקים ותגליות ארכיאולוגיות שונות, אבל לא רק.
10 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
חוויה חושית
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
כולנו מכירים את אזורי התפילה ברחבה אבל סביב הכותל המערבי ומתחתיו מתקיימות פעילויות רבות, שהופכות את המתחם לכר פעילות ועניין בלתי נגמר למבקרים במקום. אחד המקומות הוא מוזיאון ייחודי בסמוך לרחבת הכותל המערבי המוקדש כולו לביטוי השורשי העמוק של המורשת היהודית לאורך אלפי שנים - מרכז שרשרת הדורות.
האזור בנוי בחללים תת קרקעיים, שהם חלק מהשכבות העתיקות של שרידי המקום. שם הונחו עמודים העשויים שכבות-שכבות של זכוכית, סימבוליות לשכבות ההיסטוריה במקום, העשויים במיצג אמנות עליו חרוטים שמות המייצגים את שושלת הדורות של העם היהודי. הסיורים במקום עוברים במופע מכשף המשלב אמנות פלסטית, תאורה ייחודית, מוזיקה ומיצגים אור קוליים, ומבטיח סיור מרגש בשרשרת הדורות היהודית, כפי שהיא מתבטאת בכל דור ובכל משפחה כבר יותר מ-3,500 שנה.
10 צפייה בגלריה
מרכז שרשרת הדורות החדש
מרכז שרשרת הדורות החדש
מרכז שרשרת הדורות החדש
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)
לא רחוק משם נחנך לאחרונה, אחרי חפירות ארוכות, מסלול סיורים חדש במערך מנהרות הכותל בירושלים – מסלול הגשר הגדול. הגשר הוא, למעשה, אמת מים באורך 23 ק"מ (מסלול ההליכה מקוצר כמובן) שהובילה מים מבית לחם לבית המקדש - לא פחות מפלא הנדסי. היא נבנתה על ידי החשמונאים, שביקשו להוביל את המים מבריכות שלמה שבבית לחם אל ירושלים וגם בעיניים מודרניות היא נראית כמו הישג הנדסי לא מבוטל.
10 צפייה בגלריה
מסלול הגשר הגדול
מסלול הגשר הגדול
מסלול הגשר הגדול
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)

לבקר בבית המקדש

ואולי אתם בכלל מעוניינים לטייל בבית המקדש - באמצעות טכנולוגיית המציאות המדומה (Virtual Reality) ומשקפות, כל מי שאוהבים סדרות תקופתיות וסיפורים היסטוריים, יוכלו למצוא את עצמם במרכזה של דרמה תקופתית יהודית, שכולה פרי מחקר מתמשך וביצוע ויזואלי מרהיב.
אחרי שפע החוויות הרב חושיות, אי אפשר לשכוח גם את חווית הכותל המערבי היהודית האולטימטיבית, הדרך לחבור להיסטוריה של העם היהודי דרך חוויה משפחתית מאחדת ומרגשת – בר ובת מצווה מול קיר הנצח של הכותל המערבי. כל משפחה יהודית מוזמנת לחגוג את חגיגות בני ובנות המצווה בכותל, בחגיגה שמחה עם שירה, ריקוד, חופה ושופרות, עם אזור כיבוד ועם אפשרויות להפוך את האירוע של בן או בת ה-13 לאירוע משפחתי הכולל סיורי מורשת במקום וגם לחגוג עם המשפחה באופן אינטימי. קיימת אפשרות להפיק כל אירוע באופן שיישאר כמורשת משפחתית חוצת דורות.

כמה זמן יש לכם בכותל?

עכשיו, כשהכרתם את שפע הפעילויות שמציע לכם מתחם הכותל המערבי, תגידו כמה זמן יש לכם בביקור הבא ונעזור לכם להתאים לעצמכם ביקור שלא אתם ולא משפחותיכם תשכחו במהרה.
יש לכם רבע שעה?
אם הגעתם לסידורים בעיר הבירה ויש לכם מעט זמן, אל תוותרו על הכותל. התחברו לאווירת הקדושה, תנו ברכה מהלב ותבקשו משהו עבורכם או עבור מי שאתם אוהבים. שימו פתק קטן בין אבני הנצח. היום שלכם ישתנה לבלי היכר.
מטיילים בירושלים כל היום? הכניסו שעה ללוח הזמנים וקבלו חוויה יהודית מרטיטה. היכנסו למופע האור קולי במוזיאון שרשרת הדורות המפעים או השתתפו בחוויית המציאות המדומה.
יש לכם 3 שעות לפחות להקדיש לכותל? הרווחתם בגדול. צאו לסיור מודרך במנהרות הכותל, היכנסו לסיור במוזיאון שרשרת הדורות, השתתפו בחוויית המציאות המדומה ועוד.
בשיתוף הקרן למורשת הכותל